Bakalářská práce se zabývá efektivitou metod a forem výuky ve Waldorfské škole Pardubice. Cílem je zjistit, zda jsou metody a organizační formy výuky ve Waldorfské škole účinné, popřípadě jaké metody a organizační formy se při výuce nejčastěji využívají. Teoretická část se zaměřuje na historii waldorfské pedagogiky, její principy a především na metody a organizační formy výuky. Praktická část popisuje kvalitativní výzkum, který byl uskutečněn na základě pozorování metod a forem výuky ve vybrané instituci.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on efficiency of methods and forms of education in Waldorf School in Pardubice. The aim of the thesis is to find out, whether the methods and organizational forms of the education are efficient, or which methods and organizational forms are used the most. The theoretical part of the thesis focuses on the history of Waldorf pedagogy, its principles and especially on methods and organizational forms of education.
Practical part describes qualitative research, which is based on observation of methods and forms of education on this institution.
Klíčová slova
Vyučovací metody, organizační formy výuky, waldorfská pedagogika, základní škola, epocha
Klíčová slova v angličtině
Methods of education, organizational forms of education, Waldorf education, elementary school, epoch
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá efektivitou metod a forem výuky ve Waldorfské škole Pardubice. Cílem je zjistit, zda jsou metody a organizační formy výuky ve Waldorfské škole účinné, popřípadě jaké metody a organizační formy se při výuce nejčastěji využívají. Teoretická část se zaměřuje na historii waldorfské pedagogiky, její principy a především na metody a organizační formy výuky. Praktická část popisuje kvalitativní výzkum, který byl uskutečněn na základě pozorování metod a forem výuky ve vybrané instituci.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on efficiency of methods and forms of education in Waldorf School in Pardubice. The aim of the thesis is to find out, whether the methods and organizational forms of the education are efficient, or which methods and organizational forms are used the most. The theoretical part of the thesis focuses on the history of Waldorf pedagogy, its principles and especially on methods and organizational forms of education.
Practical part describes qualitative research, which is based on observation of methods and forms of education on this institution.
Klíčová slova
Vyučovací metody, organizační formy výuky, waldorfská pedagogika, základní škola, epocha
Klíčová slova v angličtině
Methods of education, organizational forms of education, Waldorf education, elementary school, epoch
Zásady pro vypracování
První část mé bakalářské práce bude obsahovat stručnou historii waldorfské pedagogiky. Poté popíši a vysvětlím principy waldorfské pedagogiky. Zaměřím se zde především na popsání metod a forem výuky. Cílem této části je vysvětlit hlavní znaky této alternativy a především to, čím se vyznačuje. V druhé části mé práce budu zkoumat, metody a formy waldorfské pedagogiky ve vybrané instituci. Tyto metody a formy budou sledovány v rámci epochy. Výzkumné šetření bude uskutečněno na základě pozorování. Výzkumný soubor budou tvořit žáci 6. třídy Waldorfské školy Pardubice. Cílem výzkumu je určit, zda jsou metody a formy waldorfské pedagogiky účinné a efektivní. Zda jsou účinné, zjistím pomocí reflexivního rozhovoru a pozorování.
Zásady pro vypracování
První část mé bakalářské práce bude obsahovat stručnou historii waldorfské pedagogiky. Poté popíši a vysvětlím principy waldorfské pedagogiky. Zaměřím se zde především na popsání metod a forem výuky. Cílem této části je vysvětlit hlavní znaky této alternativy a především to, čím se vyznačuje. V druhé části mé práce budu zkoumat, metody a formy waldorfské pedagogiky ve vybrané instituci. Tyto metody a formy budou sledovány v rámci epochy. Výzkumné šetření bude uskutečněno na základě pozorování. Výzkumný soubor budou tvořit žáci 6. třídy Waldorfské školy Pardubice. Cílem výzkumu je určit, zda jsou metody a formy waldorfské pedagogiky účinné a efektivní. Zda jsou účinné, zjistím pomocí reflexivního rozhovoru a pozorování.
Seznam doporučené literatury
1) PRŮCHA, Jan: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
2) SVOBODOVÁ, J. - JŮVA, V: Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-00-1.
3) PRŮCHA, J: Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
4) POL, Milan: Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: Masarykova univerzita Brno, 1995. ISBN 80-210-1097-5.
5) GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E.: Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85753-09-6.
6) MAŇÁK, Josef: Alternativní metody a postupy. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1549-7.
7) Steiner, Rudolf: Anthroposofie a pedagogika. Články z let 1919-1924. Velice jasné shrnutí základních východisek a klíčových rysů waldorfské školy. AWŠ ČR 2014.
8) Steiner, R.: Waldorfská pedagogika. Metodika a didaktika. Opherus 2003.
9) Steiner, R.: Výchova dítěte a metodika vyučování. Baltazar 1993.
10) Steiner, Rudolf: Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Opherus 2003.
Seznam doporučené literatury
1) PRŮCHA, Jan: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
2) SVOBODOVÁ, J. - JŮVA, V: Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-00-1.
3) PRŮCHA, J: Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
4) POL, Milan: Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: Masarykova univerzita Brno, 1995. ISBN 80-210-1097-5.
5) GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E.: Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85753-09-6.
6) MAŇÁK, Josef: Alternativní metody a postupy. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1549-7.
7) Steiner, Rudolf: Anthroposofie a pedagogika. Články z let 1919-1924. Velice jasné shrnutí základních východisek a klíčových rysů waldorfské školy. AWŠ ČR 2014.
8) Steiner, R.: Waldorfská pedagogika. Metodika a didaktika. Opherus 2003.
9) Steiner, R.: Výchova dítěte a metodika vyučování. Baltazar 1993.
10) Steiner, Rudolf: Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Opherus 2003.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě bakalářské práce řádně připravena. Představila téma, cíl výzkumu a interpretovala závěr. Zodpověděla dotazy kladené členy komise i v posudcích.