Práce má za cíl zjistit, jakou motivaci ke zlepšování studijních výsledků mají středoškolští studenti, co je jejich nejčastější motivací a jaké faktory tuto motivaci ovlivňují, včetně působení pedagoga. V teoretické části budou definovány hlavní pojmy týkající se motivace, hlavně tedy motivace výkonové. Praktická část bude vycházet z dotazníkového šetření, které bude provedeno na několika středních školách a bude zaměřeno na zjišťování motivace středoškolských studentů ke zlepšování jejich studijních výsledků a na faktory, které tuto motivaci nejvíce ovlivňují.
Anotace v angličtině
The main objective of this thesis is to find out, what motivates high school students to improve their academic performance, what is their most common motivator, and which factors influence this motivation, including the impact of their educationalist. Theoretical part will include definitions of the main concepts concerning motivation, performance motivation. Practical part will be focused on survey, that will be conducted on several high schools and will be focused on determining motivation of high school students to improve their academic performance and factors that influence this motivation the most.
Klíčová slova
Motivace, motivace ke studiu, pubescence, adolescence, pedagog, střední škola, student
Klíčová slova v angličtině
Motivation, motivation to study, pubescence, adolescence, teacher, high school, student
Rozsah průvodní práce
69 s. (115 733 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce má za cíl zjistit, jakou motivaci ke zlepšování studijních výsledků mají středoškolští studenti, co je jejich nejčastější motivací a jaké faktory tuto motivaci ovlivňují, včetně působení pedagoga. V teoretické části budou definovány hlavní pojmy týkající se motivace, hlavně tedy motivace výkonové. Praktická část bude vycházet z dotazníkového šetření, které bude provedeno na několika středních školách a bude zaměřeno na zjišťování motivace středoškolských studentů ke zlepšování jejich studijních výsledků a na faktory, které tuto motivaci nejvíce ovlivňují.
Anotace v angličtině
The main objective of this thesis is to find out, what motivates high school students to improve their academic performance, what is their most common motivator, and which factors influence this motivation, including the impact of their educationalist. Theoretical part will include definitions of the main concepts concerning motivation, performance motivation. Practical part will be focused on survey, that will be conducted on several high schools and will be focused on determining motivation of high school students to improve their academic performance and factors that influence this motivation the most.
Klíčová slova
Motivace, motivace ke studiu, pubescence, adolescence, pedagog, střední škola, student
Klíčová slova v angličtině
Motivation, motivation to study, pubescence, adolescence, teacher, high school, student
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat zjišťováním motivace středoškolských studentů ke zlepšování jejich studijních výsledků. Cílem této práce bude zaměřit se na faktory, které tuto motivaci ovlivňují a analyzovat ty nejčastější z nich. Teoretická část se zaměří na vymezení a definice souvisejících pojmů, a následně na seznámení se s danou problematikou v dnešní době - faktory ovlivňující motivaci studentů a způsoby jejího zlepšování, efektivita výuky, přístup pedagoga. Výzkum v praktické části bude proveden za použití kvantitativního metodologického šetření, a to konkrétně dotazníkovou metodou. Cílem tohoto výzkumu bude zjistit faktory, které ovlivňují motivaci ke zlepšování studijních výsledků u středoškolských studentů, a to jak u dívek, tak u chlapců z různých typů středních škol (odborné střední školy, gymnázia, odborná učiliště). Hlavním záměrem tohoto šetření je zjistit, které z těchto faktorů jejich motivaci nejvíce ovlivňují (způsob výuky, pedagog, aspirace, vliv prostředí).
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat zjišťováním motivace středoškolských studentů ke zlepšování jejich studijních výsledků. Cílem této práce bude zaměřit se na faktory, které tuto motivaci ovlivňují a analyzovat ty nejčastější z nich. Teoretická část se zaměří na vymezení a definice souvisejících pojmů, a následně na seznámení se s danou problematikou v dnešní době - faktory ovlivňující motivaci studentů a způsoby jejího zlepšování, efektivita výuky, přístup pedagoga. Výzkum v praktické části bude proveden za použití kvantitativního metodologického šetření, a to konkrétně dotazníkovou metodou. Cílem tohoto výzkumu bude zjistit faktory, které ovlivňují motivaci ke zlepšování studijních výsledků u středoškolských studentů, a to jak u dívek, tak u chlapců z různých typů středních škol (odborné střední školy, gymnázia, odborná učiliště). Hlavním záměrem tohoto šetření je zjistit, které z těchto faktorů jejich motivaci nejvíce ovlivňují (způsob výuky, pedagog, aspirace, vliv prostředí).
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi: kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4639-5.
LOKŠA, Jozef a Jakub DOSTÁL. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole: teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-205-X.
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-247-4675-3.
MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací: [praktická příručka pro učitele]. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0198-4.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0592-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-7454-553-5. Monografie.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi: kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4639-5.
LOKŠA, Jozef a Jakub DOSTÁL. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole: teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-205-X.
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-247-4675-3.
MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací: [praktická příručka pro učitele]. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0198-4.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0592-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-7454-553-5. Monografie.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student přistoupil k obhajobě své bakalářské práce řádně připraven. Představil téma, seznámil komisi s cílem i výsledky výzkumu. Zodpověděl dotazy kladené členy komise.