Diplomová práce pojednává o socializaci jedinců s kombinovaným postižením v období dospívání. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vysvětluje jednotlivé pojmy související s touto problematikou. Hlavní kapitola se zabývá jedincem s dětskou mozkovou obrnou a jeho socializací v úzké a širší rodině, mezi vrstevníky, ve společnosti a také kvalitou života. V neposlední řadě se práce věnuje podpoře osob s kombinovaným postižením, jaké existují sociální služby a poradenství, neziskové organizace a jak funguje ucelená rehabilitace. Praktickou část práce tvoří kvalitativní výzkum. Data jsou získána prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru a pozorování.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the socialization of individuals who suuffer from multiple disabilities in adolescence. It is divided into the theoretical and practical parts. The theoretical part explains individual terms related to this issue. The main chapter discusses an individual with cerebral palsy and his/her socialization in a nuclear and wider family, among peers, in society and also with the quality of life. Last but not least, the thesis focuses on support for persons with multiple disabilities, what social services and counseling exist, non-profit organizations and how a comprehensive rehabilitation works. The practical part of the thesis consists of a qualitative research. Data are obtained through A semi-structured interview and observation.
Klíčová slova
socializace, kombinované postižení, dětská mozková obrna, kvalita života, ucelená rehabilitace
Klíčová slova v angličtině
socialization, combined disability, cerebral palsy, quality of life, comprehensive rehabilitation
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o socializaci jedinců s kombinovaným postižením v období dospívání. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vysvětluje jednotlivé pojmy související s touto problematikou. Hlavní kapitola se zabývá jedincem s dětskou mozkovou obrnou a jeho socializací v úzké a širší rodině, mezi vrstevníky, ve společnosti a také kvalitou života. V neposlední řadě se práce věnuje podpoře osob s kombinovaným postižením, jaké existují sociální služby a poradenství, neziskové organizace a jak funguje ucelená rehabilitace. Praktickou část práce tvoří kvalitativní výzkum. Data jsou získána prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru a pozorování.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the socialization of individuals who suuffer from multiple disabilities in adolescence. It is divided into the theoretical and practical parts. The theoretical part explains individual terms related to this issue. The main chapter discusses an individual with cerebral palsy and his/her socialization in a nuclear and wider family, among peers, in society and also with the quality of life. Last but not least, the thesis focuses on support for persons with multiple disabilities, what social services and counseling exist, non-profit organizations and how a comprehensive rehabilitation works. The practical part of the thesis consists of a qualitative research. Data are obtained through A semi-structured interview and observation.
Klíčová slova
socializace, kombinované postižení, dětská mozková obrna, kvalita života, ucelená rehabilitace
Klíčová slova v angličtině
socialization, combined disability, cerebral palsy, quality of life, comprehensive rehabilitation
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat dospívajícími jedinci s kombinovaným postižením. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část bude zaměřena na vymezení jednotlivých pojmů, problematiku socializace osob s postižením a možnosti podpory osob se zdravotním postižením. Praktická část bude realizována pomocí kvalitativního výzkumu. K získání dat bude využit polostrukturovaný rozhovor a pozorování. Cílem práce bude zjistit, jak probíhá proces socializace člověka s kombinovaným postižením v období dospívání.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat dospívajícími jedinci s kombinovaným postižením. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část bude zaměřena na vymezení jednotlivých pojmů, problematiku socializace osob s postižením a možnosti podpory osob se zdravotním postižením. Praktická část bude realizována pomocí kvalitativního výzkumu. K získání dat bude využit polostrukturovaný rozhovor a pozorování. Cílem práce bude zjistit, jak probíhá proces socializace člověka s kombinovaným postižením v období dospívání.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a pyschologická hlediska. 2. vyd. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
LI, Xinrui a Miloň POTMĚŠIL. Early intervention for children with developmental disabilities -a family centred approach. Olomouc: Published and printed by Palacký University, 2015, 100 s. Monografie. ISBN 978-80-244-4925-8.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-929-4.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a pyschologická hlediska. 2. vyd. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
LI, Xinrui a Miloň POTMĚŠIL. Early intervention for children with developmental disabilities -a family centred approach. Olomouc: Published and printed by Palacký University, 2015, 100 s. Monografie. ISBN 978-80-244-4925-8.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-929-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě připravena, Odpověděla na všechny otázky členů komise, výhrady přijala. Obhajoba proběhla řádně.