Cílem diplomové práce je zjistit připravenost dětí z dětského domova na samostatný život. Teoretická část se zaměřuje na ústavní výchovu v ČR, především na instituce, které ji vykonávají a na legislativu s ní spojenou. Zmíněna jsou také rizika, která s ústavní výchovou úzce souvisejí. Dále se práce zabývá odchodem mladých lidí z dětského domova a přípravou na samostatný život. V neposlední řadě je zmíněna pomoc ze strany státu a neziskových organizací, které se snaží o integraci mladých lidí odcházejících z dětského domova. Praktická část je provedena kvalitativním výzkumem na užití výzkumného designu případové studie. Nástrojem jsou polostrukturované rozhovory s mladými lidmi, kteří mají rok před odchodem z dětského domova. Tyto rozhovory jsou následně komparovány s těmi, co již dětský domov opustili a mají s touto problematikou zkušenosti.
Annotation in English
The goal of the thesis is to find out the readiness of children from the children's home to independent life. The theoretical part focuses on institutional care in the Czech Republic, primarily the institutions that perform it and the legislation associated with it. The risks that are closely related to institutional care are also mentioned. It also deals with the departure of young people from the children's home and readiness for an independent life. Last but not least, assistance from the state and non-profit organizations that trying to integrate young people leaving the children's home is mentioned. The practical part is carried out by qualitative research on the use of research design of the case study. The instrument is semi-structured interviews with young people who have a year before leaving the children's home. These conversations are subsequently compared with those who have already left the children's home and have experience with this issue.
Keywords
Ústavní výchova, dětský domov, odchod z dětského domova, samostatný život, příprava na samostatný život
Keywords in English
Institutional care, children's home, departure from the children's home, independent life, readiness for an independent life
Length of the covering note
79 s.
Language
CZ
Annotation
Cílem diplomové práce je zjistit připravenost dětí z dětského domova na samostatný život. Teoretická část se zaměřuje na ústavní výchovu v ČR, především na instituce, které ji vykonávají a na legislativu s ní spojenou. Zmíněna jsou také rizika, která s ústavní výchovou úzce souvisejí. Dále se práce zabývá odchodem mladých lidí z dětského domova a přípravou na samostatný život. V neposlední řadě je zmíněna pomoc ze strany státu a neziskových organizací, které se snaží o integraci mladých lidí odcházejících z dětského domova. Praktická část je provedena kvalitativním výzkumem na užití výzkumného designu případové studie. Nástrojem jsou polostrukturované rozhovory s mladými lidmi, kteří mají rok před odchodem z dětského domova. Tyto rozhovory jsou následně komparovány s těmi, co již dětský domov opustili a mají s touto problematikou zkušenosti.
Annotation in English
The goal of the thesis is to find out the readiness of children from the children's home to independent life. The theoretical part focuses on institutional care in the Czech Republic, primarily the institutions that perform it and the legislation associated with it. The risks that are closely related to institutional care are also mentioned. It also deals with the departure of young people from the children's home and readiness for an independent life. Last but not least, assistance from the state and non-profit organizations that trying to integrate young people leaving the children's home is mentioned. The practical part is carried out by qualitative research on the use of research design of the case study. The instrument is semi-structured interviews with young people who have a year before leaving the children's home. These conversations are subsequently compared with those who have already left the children's home and have experience with this issue.
Keywords
Ústavní výchova, dětský domov, odchod z dětského domova, samostatný život, příprava na samostatný život
Keywords in English
Institutional care, children's home, departure from the children's home, independent life, readiness for an independent life
Research Plan
Cílem diplomové práce bude zjistit připravenost dětí z dětského domova na samostatný život. V teoretické části se zaměřím na ústavní výchovu v ČR, na instituce, které ji vykonávají a na legislativu s ní spojenou. V neposlední řadě budou zmíněna i rizika, která souvisí s ústavní výchovou. Dále bych nastínila, jaká je pomoc státu a organizací, které se zabývají integrací dětí při odchodu z dětského domova a při startu do samostatného života. Praktická část bude provedena případovou studií a nástrojem budou polostrukturované rozhovory s dětmi ve věku sedmnáct a více let, což je rok před odchodem z dětského domova. Rozhovory budou směřovány na to, jak vidí připravenost na samostatný život. Toto bude komparováno s dalšími rozhovory, které budou vedeny s lidmi, kteří již opustili dětský domov, a kteří mají zkušenosti s tím, jak to ve skutečném životě chodí.
Research Plan
Cílem diplomové práce bude zjistit připravenost dětí z dětského domova na samostatný život. V teoretické části se zaměřím na ústavní výchovu v ČR, na instituce, které ji vykonávají a na legislativu s ní spojenou. V neposlední řadě budou zmíněna i rizika, která souvisí s ústavní výchovou. Dále bych nastínila, jaká je pomoc státu a organizací, které se zabývají integrací dětí při odchodu z dětského domova a při startu do samostatného života. Praktická část bude provedena případovou studií a nástrojem budou polostrukturované rozhovory s dětmi ve věku sedmnáct a více let, což je rok před odchodem z dětského domova. Rozhovory budou směřovány na to, jak vidí připravenost na samostatný život. Toto bude komparováno s dalšími rozhovory, které budou vedeny s lidmi, kteří již opustili dětský domov, a kteří mají zkušenosti s tím, jak to ve skutečném životě chodí.
Recommended resources
HendL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
Karr-Morseová, R. (2013) Zraněné dětství: vliv dětského traumatu na onemocnění v dospělosti (Vyd. 1.) Praha: Triton. Novotný, Jan Sebastian, 1981-. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Jan Sebastian Novotný. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-700-0.
Škoviera, Albín, 1949-. Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech]. Albín Škoviera. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
Vágnerová, Marie, 1946-. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Marie M. Vágnerová. Praha : Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2.
Recommended resources
HendL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
Karr-Morseová, R. (2013) Zraněné dětství: vliv dětského traumatu na onemocnění v dospělosti (Vyd. 1.) Praha: Triton. Novotný, Jan Sebastian, 1981-. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Jan Sebastian Novotný. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-700-0.
Škoviera, Albín, 1949-. Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech]. Albín Škoviera. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
Vágnerová, Marie, 1946-. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Marie M. Vágnerová. Praha : Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentovala motivaci k tématu práce, cíl, metodologii a výsledek kvantitativního šetření. Odpověděla na otázky ved. práce a oponenta.