Diplomová práce se zabývá vysokoškolskými a středoškolskými studentkami, které
otěhotněly, nebo měly dítě v průběhu svého studia. Zabývá se tím, jak tyto ženy kombinují studentský život s mateřskými povinnostmi. Cílem výzkumu je zjistit, jak se změnil sociální život matek studentek po narození dítěte a jaké byly reakce okolí, zejména u středoškolských studentek. Výzkum je proveden metodou případové studie za užití polostrukturovaných rozhovorů s matkami.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is dealing with college and high scholl students, who got pregnant, or had a baby, during their studies. The study is focused on how these women handle their student life and maternity duties. The goal of the research is to find out how the social life of student mothers has changed after a childbirth and how their surroundings reacted, especially in case of high school students. The research is done with case study method by using semistructured interviews with mothers.
Klíčová slova
Matka, studentka, mateřství, konflikt rolí, strategie zvládání, motivace
Klíčová slova v angličtině
Mother, student, motherhood, role conflict, coping strategies, motivation
Rozsah průvodní práce
87 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vysokoškolskými a středoškolskými studentkami, které
otěhotněly, nebo měly dítě v průběhu svého studia. Zabývá se tím, jak tyto ženy kombinují studentský život s mateřskými povinnostmi. Cílem výzkumu je zjistit, jak se změnil sociální život matek studentek po narození dítěte a jaké byly reakce okolí, zejména u středoškolských studentek. Výzkum je proveden metodou případové studie za užití polostrukturovaných rozhovorů s matkami.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is dealing with college and high scholl students, who got pregnant, or had a baby, during their studies. The study is focused on how these women handle their student life and maternity duties. The goal of the research is to find out how the social life of student mothers has changed after a childbirth and how their surroundings reacted, especially in case of high school students. The research is done with case study method by using semistructured interviews with mothers.
Klíčová slova
Matka, studentka, mateřství, konflikt rolí, strategie zvládání, motivace
Klíčová slova v angličtině
Mother, student, motherhood, role conflict, coping strategies, motivation
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své diplomové práci zaměří na vysokoškolské a středoškolské studentky, které otěhotněly, nebo měly dítě v průběhu svého studia. V rámci výzkumu se bude zabývat tím, jak tyto ženy kombinují studentský život s mateřskými povinnostmi. Studentka bude také zkoumat, na jak dlouho a zda vůbec matky přerušily studium a jaký byl návrat ke studiu, jak se studiu dokázaly znovu přizpůsobit a zda je u matek stále stejná motivace ke vzdělání. V rámci svého výzkumu se zaměří i na to, jak matky dokáží rozdělit čas na mateřské a studijní povinnosti, jestli mají ve svém okolí pomoc a zdali jim vyšla škola vstříc například individuálními plány. Cílem výzkumu bude také zjistit, jak se změnil sociální život matek a jaké byly reakce okolí, zejména u středoškolských studentek. Výzkum bude prováděn metodou případové studie za užití polostrukturovaných rozhovorů s matkami.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své diplomové práci zaměří na vysokoškolské a středoškolské studentky, které otěhotněly, nebo měly dítě v průběhu svého studia. V rámci výzkumu se bude zabývat tím, jak tyto ženy kombinují studentský život s mateřskými povinnostmi. Studentka bude také zkoumat, na jak dlouho a zda vůbec matky přerušily studium a jaký byl návrat ke studiu, jak se studiu dokázaly znovu přizpůsobit a zda je u matek stále stejná motivace ke vzdělání. V rámci svého výzkumu se zaměří i na to, jak matky dokáží rozdělit čas na mateřské a studijní povinnosti, jestli mají ve svém okolí pomoc a zdali jim vyšla škola vstříc například individuálními plány. Cílem výzkumu bude také zjistit, jak se změnil sociální život matek a jaké byly reakce okolí, zejména u středoškolských studentek. Výzkum bude prováděn metodou případové studie za užití polostrukturovaných rozhovorů s matkami.
Seznam doporučené literatury
CARLSON, Dawn. S. Personality and role variables as predictors of three forms of work - family conflict. Journal of Vocational Behavior, 1999. ISSN-0001-8791.
HELLER, Daniel. Sociální a pedagogická psychologie. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-680-2.
KLÍMOVÁ CHALOUPKOVÁ, Jana. Rodinné a pracovní dráhy mladých: holistická perspektiva. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009. ISBN 978-80-7330-169-9
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
MAŘÍKOVÁ, Hana a Marie ČERMÁKOVÁ, ed. Proměny současné české rodiny: (rodina - gender - stratifikace). Praha: Sociologické nakladatelství, 2000. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-93-1.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996. ISBN 80-200-0592-7.
Seznam doporučené literatury
CARLSON, Dawn. S. Personality and role variables as predictors of three forms of work - family conflict. Journal of Vocational Behavior, 1999. ISSN-0001-8791.
HELLER, Daniel. Sociální a pedagogická psychologie. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-680-2.
KLÍMOVÁ CHALOUPKOVÁ, Jana. Rodinné a pracovní dráhy mladých: holistická perspektiva. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009. ISBN 978-80-7330-169-9
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
MAŘÍKOVÁ, Hana a Marie ČERMÁKOVÁ, ed. Proměny současné české rodiny: (rodina - gender - stratifikace). Praha: Sociologické nakladatelství, 2000. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-93-1.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996. ISBN 80-200-0592-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě připravená. Rozprava nad diplomovou prací byla zajímavá, studentka byla aktivní. Dotazy vedoucího práce a oponentky byly zodpovězeny. Obhajoba proběhla řádně.