Cílem diplomové práce je analýza motivací pěstounů k výkonu pěstounské péče na přechodnou dobu a jejich porovnání. Vzhledem k omezenému počtu potencionálních respondentů a zároveň množství možných motivačních činitelů, které pěstouny k výkonu pěstounské péče na přechodnou dobu mohou ovlivňovat, byla zvolena metoda na pomezí kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie, tj. metodou sběru dat je Q-metodologie (Q-třídění). V úvodní části se práce obecně zabývá celkovým konceptem institutu pěstounské péče na přechodnou dobu, historií pěstounské péče a pěstounské péče na přechodnou dobu v České republice, zákonnými normami a psychologickými východisky pro pěstounskou péči a motivaci k ní. Výzkumná část se soustředí na výzkumné šetření formou Q-metodologie. Závěrečným výstupem je shrnutí, které motivační činitelé jsou pro pěstouny na přechodnou dobu nejsilnější a jejich porovnání v závislosti na věku, pohlaví, náboženském vyznání a počtu vlastních dětí pěstounů na přechodnou dobu.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to analyze the motivation of foster parents to perform foster care for a temporary period and to compare them. Due to the limited number of potential respondents and at the same time the number of possible motivating factors that foster parents may temporarily influence to foster care, a method was chosen between the qualitative and quantitative research strategy, ie the method of data collection is Q-methodology. In the introductory part, the work generally deals with the overall concept of foster care, the history of foster care and foster care in the Czech Republic, legal standards and psychological bases for foster care and motivation. The research part focuses on the research in the form of Q-methodology. The final output is a summary of which motivational factors are the strongest for foster parents for a transitional period and their comparison depending on the age, sex, religion and number of their foster children.
Klíčová slova
pěstounská péče na přechodnou dobu, motivace pěstounů,
náhradní rodinná péče, uchazeč o pěstounskou péči na přechodnou dobu
Klíčová slova v angličtině
temporary foster care, foster parents' motivation,
substitute family care, temporary foster care applicant
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je analýza motivací pěstounů k výkonu pěstounské péče na přechodnou dobu a jejich porovnání. Vzhledem k omezenému počtu potencionálních respondentů a zároveň množství možných motivačních činitelů, které pěstouny k výkonu pěstounské péče na přechodnou dobu mohou ovlivňovat, byla zvolena metoda na pomezí kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie, tj. metodou sběru dat je Q-metodologie (Q-třídění). V úvodní části se práce obecně zabývá celkovým konceptem institutu pěstounské péče na přechodnou dobu, historií pěstounské péče a pěstounské péče na přechodnou dobu v České republice, zákonnými normami a psychologickými východisky pro pěstounskou péči a motivaci k ní. Výzkumná část se soustředí na výzkumné šetření formou Q-metodologie. Závěrečným výstupem je shrnutí, které motivační činitelé jsou pro pěstouny na přechodnou dobu nejsilnější a jejich porovnání v závislosti na věku, pohlaví, náboženském vyznání a počtu vlastních dětí pěstounů na přechodnou dobu.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to analyze the motivation of foster parents to perform foster care for a temporary period and to compare them. Due to the limited number of potential respondents and at the same time the number of possible motivating factors that foster parents may temporarily influence to foster care, a method was chosen between the qualitative and quantitative research strategy, ie the method of data collection is Q-methodology. In the introductory part, the work generally deals with the overall concept of foster care, the history of foster care and foster care in the Czech Republic, legal standards and psychological bases for foster care and motivation. The research part focuses on the research in the form of Q-methodology. The final output is a summary of which motivational factors are the strongest for foster parents for a transitional period and their comparison depending on the age, sex, religion and number of their foster children.
Klíčová slova
pěstounská péče na přechodnou dobu, motivace pěstounů,
náhradní rodinná péče, uchazeč o pěstounskou péči na přechodnou dobu
Klíčová slova v angličtině
temporary foster care, foster parents' motivation,
substitute family care, temporary foster care applicant
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je věnována analýze motivace pěstounů k výkonu pěstounské péče na přechodnou dobu. Cílem diplomové práce je zjistit a analyzovat motivace k výkonu pěstounské péče na přechodnou dobu a jejich porovnání. Vzhledem k omezenému počtu potencionálních respondentů a zároveň množství možných motivačních činitelů, které pěstouny k výkonu pěstounské péče na přechodnou dobu mohou ovlivňovat, je zvolena metoda na pomezí kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie, tj. metodou sběru a analýzy dat je Q-metodologie. Teoretická část se obecně zabývá celkovým konceptem institutu pěstounské péče na přechodnou dobu, historií pěstounské péče v České republice, požadavky na uchazeče a teoretickými požadavky na přípravou uchazečů o pěstounskou péči na přechodnou dobu. Praktická část se soustředí na výzkumné šetření formou Q-metodologie. Očekávaným výstupem je zjištění, které motivační činitelé jsou pro pěstouny na přechodnou dobu nejsilnější tak, aby získaná data bylo možné následně použít v praxi pro případnou depistáž pěstounů na přechodnou dobu.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je věnována analýze motivace pěstounů k výkonu pěstounské péče na přechodnou dobu. Cílem diplomové práce je zjistit a analyzovat motivace k výkonu pěstounské péče na přechodnou dobu a jejich porovnání. Vzhledem k omezenému počtu potencionálních respondentů a zároveň množství možných motivačních činitelů, které pěstouny k výkonu pěstounské péče na přechodnou dobu mohou ovlivňovat, je zvolena metoda na pomezí kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie, tj. metodou sběru a analýzy dat je Q-metodologie. Teoretická část se obecně zabývá celkovým konceptem institutu pěstounské péče na přechodnou dobu, historií pěstounské péče v České republice, požadavky na uchazeče a teoretickými požadavky na přípravou uchazečů o pěstounskou péči na přechodnou dobu. Praktická část se soustředí na výzkumné šetření formou Q-metodologie. Očekávaným výstupem je zjištění, které motivační činitelé jsou pro pěstouny na přechodnou dobu nejsilnější tak, aby získaná data bylo možné následně použít v praxi pro případnou depistáž pěstounů na přechodnou dobu.
Seznam doporučené literatury
ELIÁŠ.K a SVATOŠ.M. ÚZ č.1169: Nový občanský zákoník 2017. Praha. Sagit. 2017. ISBN: 978-80-7488-201-2 KUBÍČKOVÁ,H. Dítě - rodina - instituce aneb Jak neztratit budoucnost. Ostrava. Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. 2011. ISBN: 978-80-7464-017-9.
NÁRODNÍ AKČNÍ PLÁN K TRANSFORMACI A SJEDNOCENÍ SYSTÉMU PÉČE O OHROŽENÉ DĚTI NA OBDOBÍ 2009 - 2011. In: MPSV.CZ [online]. 2018 [cit. 15.10.2018]. Dostupné z https://www.mpsv.cz/files/clanky/7440/NAP.pdf
ZÁKON O SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANĚ DÍTĚTE. In: MPSV.CZ [online]. 2018 [cit. 15.10.2018]. Dostupné z: https://www.mpsv.cz%2Ffiles%2Fclanky%2F7263%2FZakon_o_socialne-pravni_ochrane_deti.pdf&usg=AOvVaw1yWkSQwUfGzqu5HMsdySl8
Seznam doporučené literatury
ELIÁŠ.K a SVATOŠ.M. ÚZ č.1169: Nový občanský zákoník 2017. Praha. Sagit. 2017. ISBN: 978-80-7488-201-2 KUBÍČKOVÁ,H. Dítě - rodina - instituce aneb Jak neztratit budoucnost. Ostrava. Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. 2011. ISBN: 978-80-7464-017-9.
NÁRODNÍ AKČNÍ PLÁN K TRANSFORMACI A SJEDNOCENÍ SYSTÉMU PÉČE O OHROŽENÉ DĚTI NA OBDOBÍ 2009 - 2011. In: MPSV.CZ [online]. 2018 [cit. 15.10.2018]. Dostupné z https://www.mpsv.cz/files/clanky/7440/NAP.pdf