Hlavním tématem diplomové práce je vzdělávání a integrace žáků s OMJ (odlišným mateřským jazykem) na základních školách v České republice. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. První část popisuje základní terminologii, legislativu a jednotlivé postupy v procesech vzdělávání a integrace. Praktická část popisuje kvalitativní výzkumné šetření. Metodou jsou hloubkové rozhovory s učiteli, kteří mají zkušenosti se vzděláváním žáků s OMJ. Hlavním cílem je zjistit, jaká je aktuální situace na vybraných základních školách v rámci vzdělávání a integrace žáků s OMJ. Dílčím cílem je zjistit, jaké jsou rozdíly mezi teoretickými koncepty a konkrétním fungováním v praxi.
Anotace v angličtině
The main topic of the thesis is the education and the integration of pupils with different mother tongue at primary schools in the Czech republic. The work is divided to a theoretical and a practical part. The first part describes basic terminology, legislation and individual procedures in the educational and integration process. The practical part describes the qualitative research. The research method is interviews with teachers who have experiences in educating students with different mother tongue. The main objective is to find out what the current situation at selected primary schools is. The partial objective is to find out what are the differences between theoretical strategies and concrete functioning in practice.
Klíčová slova
migrace, integrace, vzdělávání cizinců, žák s OMJ, učitel
Klíčová slova v angličtině
migration, integration, education of foreigners, pupil with different mother tongue, teacher
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem diplomové práce je vzdělávání a integrace žáků s OMJ (odlišným mateřským jazykem) na základních školách v České republice. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. První část popisuje základní terminologii, legislativu a jednotlivé postupy v procesech vzdělávání a integrace. Praktická část popisuje kvalitativní výzkumné šetření. Metodou jsou hloubkové rozhovory s učiteli, kteří mají zkušenosti se vzděláváním žáků s OMJ. Hlavním cílem je zjistit, jaká je aktuální situace na vybraných základních školách v rámci vzdělávání a integrace žáků s OMJ. Dílčím cílem je zjistit, jaké jsou rozdíly mezi teoretickými koncepty a konkrétním fungováním v praxi.
Anotace v angličtině
The main topic of the thesis is the education and the integration of pupils with different mother tongue at primary schools in the Czech republic. The work is divided to a theoretical and a practical part. The first part describes basic terminology, legislation and individual procedures in the educational and integration process. The practical part describes the qualitative research. The research method is interviews with teachers who have experiences in educating students with different mother tongue. The main objective is to find out what the current situation at selected primary schools is. The partial objective is to find out what are the differences between theoretical strategies and concrete functioning in practice.
Klíčová slova
migrace, integrace, vzdělávání cizinců, žák s OMJ, učitel
Klíčová slova v angličtině
migration, integration, education of foreigners, pupil with different mother tongue, teacher
Zásady pro vypracování
Hlavním tématem diplomové práce je vzdělávání a integrace žáků s OMJ (odlišným mateřským jazykem) na základních školách v České republice. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. První část popisuje základní terminologii, legislativu a jednotlivé postupy v procesech vzdělávání a integrace. Praktická část popisuje kvalitativní výzkumné šetření. Metodou jsou hloubkové rozhovory s učiteli, kteří mají zkušenosti se vzděláváním žáků s OMJ. Hlavním cílem je zjistit, jaká je aktuální situace na vybraných základních školách v rámci vzdělávání a integrace těchto žáků. Dílčím cílem je zjistit, jaké jsou rozdíly mezi teoretickými koncepty a konkrétním fungováním v praxi.
Zásady pro vypracování
Hlavním tématem diplomové práce je vzdělávání a integrace žáků s OMJ (odlišným mateřským jazykem) na základních školách v České republice. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. První část popisuje základní terminologii, legislativu a jednotlivé postupy v procesech vzdělávání a integrace. Praktická část popisuje kvalitativní výzkumné šetření. Metodou jsou hloubkové rozhovory s učiteli, kteří mají zkušenosti se vzděláváním žáků s OMJ. Hlavním cílem je zjistit, jaká je aktuální situace na vybraných základních školách v rámci vzdělávání a integrace těchto žáků. Dílčím cílem je zjistit, jaké jsou rozdíly mezi teoretickými koncepty a konkrétním fungováním v praxi.
Seznam doporučené literatury
KENDÍKOVÁ, Jitka. Rok I.: změny v legislativě na příkladech ze školní praxe. Praha: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88163-90-9.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
RADOSTNÝ, Lukáš a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.
SMIDT, Sandra. Supporting multilingual learners in the early years many languages - many children. London: Routledge, 2008. ISBN 978-020-3938-584.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
KENDÍKOVÁ, Jitka. Rok I.: změny v legislativě na příkladech ze školní praxe. Praha: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88163-90-9.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
RADOSTNÝ, Lukáš a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.
SMIDT, Sandra. Supporting multilingual learners in the early years many languages - many children. London: Routledge, 2008. ISBN 978-020-3938-584.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala motivaci k tématu práce, cíl, metodologii a výsledek kvantitativního šetření. Odpověděla na otázky ved. práce a oponenta.