Diplomová práce "Sociálně-terapeutické pobyty pro děti z dětských domovů" se zabývá realizováním sociálně-terapeutických pobytů v rámci sociální služby Sociální rehabilitace. V teoretické části je představeno období dospívání z hlediska vývojové psychologie, popsány potřeby dětí a přiblíženy zařízení ústavní a ochranné výchovy v České republice. V neposlední řadě se teoretická část zabývá sociálně-terapeutickou prací s dětmi. Praktická část je zaměřena na vlastní kvalitativní výzkum, kterého se zúčastní děti z dětských domovů a pracovníci pořádající sociálně-terapeutické pobyty. Výzkum je proveden pomocí metody polostrukturovaného rozhovoru a doplněn zúčastněným pozorováním. Cílem výzkumu je zjistit hodnocení pobytu a přínos pro děti z dětských domovů do budoucnosti.
Anotace v angličtině
My diploma thesis "Social rehabilitation camps for children in childcare institutes" thesis deals with the realizations of social rehabilitation camps within the social service Social Rehabilitation. The theoretical part presents the period of adolescence in terms of developmental psychology, describes the needs of children and describes the facilities of institutional and protective education in the Czech Republic. Last but not least, the theoretical part deals with social-therapeutic work with children. The practical part is focused on own qualitative research, which will be attended by children from children's homes and workers organizing social rehabilitation camps. The research is carried out using the method of semi-structured interview and supplemented by participatory observation. The aim of the diploma thesis is to find out the evaluation of the stay and the benefit for children from children's homes in the future.
Klíčová slova
sociálně-terapeutické pobyty, ústavní výchova, potřeby dětí, expresivní terapie
Klíčová slova v angličtině
social rehabilitation camps, childcare institutes, needs od children, expressive therapy
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Sociálně-terapeutické pobyty pro děti z dětských domovů" se zabývá realizováním sociálně-terapeutických pobytů v rámci sociální služby Sociální rehabilitace. V teoretické části je představeno období dospívání z hlediska vývojové psychologie, popsány potřeby dětí a přiblíženy zařízení ústavní a ochranné výchovy v České republice. V neposlední řadě se teoretická část zabývá sociálně-terapeutickou prací s dětmi. Praktická část je zaměřena na vlastní kvalitativní výzkum, kterého se zúčastní děti z dětských domovů a pracovníci pořádající sociálně-terapeutické pobyty. Výzkum je proveden pomocí metody polostrukturovaného rozhovoru a doplněn zúčastněným pozorováním. Cílem výzkumu je zjistit hodnocení pobytu a přínos pro děti z dětských domovů do budoucnosti.
Anotace v angličtině
My diploma thesis "Social rehabilitation camps for children in childcare institutes" thesis deals with the realizations of social rehabilitation camps within the social service Social Rehabilitation. The theoretical part presents the period of adolescence in terms of developmental psychology, describes the needs of children and describes the facilities of institutional and protective education in the Czech Republic. Last but not least, the theoretical part deals with social-therapeutic work with children. The practical part is focused on own qualitative research, which will be attended by children from children's homes and workers organizing social rehabilitation camps. The research is carried out using the method of semi-structured interview and supplemented by participatory observation. The aim of the diploma thesis is to find out the evaluation of the stay and the benefit for children from children's homes in the future.
Klíčová slova
sociálně-terapeutické pobyty, ústavní výchova, potřeby dětí, expresivní terapie
Klíčová slova v angličtině
social rehabilitation camps, childcare institutes, needs od children, expressive therapy
Zásady pro vypracování
V teoretické části budou popsány zařízení ústavní a ochranné výchovy v České republice a legislativní ukotvení. Práce se bude dále zaměřovat na tělesný, psychický a sociální vývoj dítěte. V neposlední řadě se teoretická část práce bude zabývat sociálně-terapeutickou prací s dětmi. Praktická část bude zaměřena na vlastní kvalitativní výzkum, kterého se zúčastní děti z dětského domova a pracovníci pořádající sociálně-terapeutické pobyty. Výzkum bude proveden pomocí metody polostrukturovaného rozhovoru a doplněn zúčastněným pozorováním. Cílem výzkumu diplomové práce bude zjistit hodnocení pobytu a přínos pro děti z dětských domovů do budoucnosti.
Zásady pro vypracování
V teoretické části budou popsány zařízení ústavní a ochranné výchovy v České republice a legislativní ukotvení. Práce se bude dále zaměřovat na tělesný, psychický a sociální vývoj dítěte. V neposlední řadě se teoretická část práce bude zabývat sociálně-terapeutickou prací s dětmi. Praktická část bude zaměřena na vlastní kvalitativní výzkum, kterého se zúčastní děti z dětského domova a pracovníci pořádající sociálně-terapeutické pobyty. Výzkum bude proveden pomocí metody polostrukturovaného rozhovoru a doplněn zúčastněným pozorováním. Cílem výzkumu diplomové práce bude zjistit hodnocení pobytu a přínos pro děti z dětských domovů do budoucnosti.
Seznam doporučené literatury
CAMPBELL, Jean a Michaela ŠÁROVÁ. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-428-1.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2. s.103-348.
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. Recenzované monografie., 52. ISBN 978-80-7435-534-9.
LANGMEIER, Josef, BALCAR, Karel a ŠPITZ, Jan. Dětská psychoterapie. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. 431 s. ISBN 978-80-7367-710-7.
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. 2.vyd. Praha: Slon,1999. 159s. ISBN 80-85850-76-1. MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4172-7.
PEMOVÁ, Terezie a PTÁČEK, Radek. Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. 200 s. ISBN 978-80- 247-5695-0.
SYCHROVÁ, Adriana, ed. Ústavní péče v resocializačním kontextu. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2014. ISBN 978-80-7395-756-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
CAMPBELL, Jean a Michaela ŠÁROVÁ. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-428-1.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2. s.103-348.
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. Recenzované monografie., 52. ISBN 978-80-7435-534-9.
LANGMEIER, Josef, BALCAR, Karel a ŠPITZ, Jan. Dětská psychoterapie. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. 431 s. ISBN 978-80-7367-710-7.
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. 2.vyd. Praha: Slon,1999. 159s. ISBN 80-85850-76-1. MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4172-7.
PEMOVÁ, Terezie a PTÁČEK, Radek. Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. 200 s. ISBN 978-80- 247-5695-0.
SYCHROVÁ, Adriana, ed. Ústavní péče v resocializačním kontextu. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2014. ISBN 978-80-7395-756-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala motivaci k tématu práce, cíl, metodologii a výsledek kvantitativního šetření. Odpověděla na otázky ved. práce a oponenta.