Diplomová práce se zabývá poruchami chování u dětí a mládeže v ústavní výchově, konkrétně v dětských domovech a dětských domovech se školou, z pohledu vychovatelů. V teoretické části je definováno, co jsou poruchy chování, jejich dělení a vysvětlení vybraných poruch chování a jejich projevů. Dále jsou zde vysvětleny příčiny vzniku těchto poruch, jejich diagnostika a možnosti řešení této problematiky. Praktická část je věnována výzkumnému šetření metodou dotazování a použitým nástrojem je dotazník. Hlavním cílem je zjistit a charakterizovat, zda a jaké rozdíly jsou ve vnímání poruch chování u vychovatelů v DD a DDŠ a jak k nim přistupují.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with behavioral disorders of children and youths in institutional care, specifically in children's homes and children's homes with school, from the perspective of educators.
The theoretical part defines what are behavioral disorders, their division and explanation of selected behavioral disorders and their manifestations. Furthermore, there are explained the causes of behavioral disorders, their diagnostics and possible solutions of this issue. The practical part is divided to the questioning research method performed by a questionnaire. The main scope of this part is to find out and characterize which and what differences are in the perception of behavioral disorders among educators in children's homes and children's homes with school and how they approach them.
Klíčová slova
Děti, poruchy chování, problémové děti, problémové chování, ústavní výchova, vychovatelé.
Klíčová slova v angličtině
Children, behavioral disorders, problematic children, problematic behavior, institutional care, educators.
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá poruchami chování u dětí a mládeže v ústavní výchově, konkrétně v dětských domovech a dětských domovech se školou, z pohledu vychovatelů. V teoretické části je definováno, co jsou poruchy chování, jejich dělení a vysvětlení vybraných poruch chování a jejich projevů. Dále jsou zde vysvětleny příčiny vzniku těchto poruch, jejich diagnostika a možnosti řešení této problematiky. Praktická část je věnována výzkumnému šetření metodou dotazování a použitým nástrojem je dotazník. Hlavním cílem je zjistit a charakterizovat, zda a jaké rozdíly jsou ve vnímání poruch chování u vychovatelů v DD a DDŠ a jak k nim přistupují.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with behavioral disorders of children and youths in institutional care, specifically in children's homes and children's homes with school, from the perspective of educators.
The theoretical part defines what are behavioral disorders, their division and explanation of selected behavioral disorders and their manifestations. Furthermore, there are explained the causes of behavioral disorders, their diagnostics and possible solutions of this issue. The practical part is divided to the questioning research method performed by a questionnaire. The main scope of this part is to find out and characterize which and what differences are in the perception of behavioral disorders among educators in children's homes and children's homes with school and how they approach them.
Klíčová slova
Děti, poruchy chování, problémové děti, problémové chování, ústavní výchova, vychovatelé.
Klíčová slova v angličtině
Children, behavioral disorders, problematic children, problematic behavior, institutional care, educators.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá poruchami chování u dětí a mládeže v ústavní výchově, konkrétně v dětských domovech a dětských domovech se školou, z pohledu vychovatelů. V teoretické části je definováno, co jsou poruchy chování, jejich dělení a vysvětlení vybraných poruch chování. Dále jsou zde vysvětleny příčiny vzniku těchto poruch a jejich diagnostika a také možné důsledky, které z tohoto chování plynou. Praktická část je věnována výzkumnému šetření metodou dotazování a použitým nástrojem je dotazník. Hlavním cílem je zjistit, zda a jaké rozdíly jsou ve vnímání poruch chování u vychovatelů v DD a DDŠ a jak k nim přistupují.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá poruchami chování u dětí a mládeže v ústavní výchově, konkrétně v dětských domovech a dětských domovech se školou, z pohledu vychovatelů. V teoretické části je definováno, co jsou poruchy chování, jejich dělení a vysvětlení vybraných poruch chování. Dále jsou zde vysvětleny příčiny vzniku těchto poruch a jejich diagnostika a také možné důsledky, které z tohoto chování plynou. Praktická část je věnována výzkumnému šetření metodou dotazování a použitým nástrojem je dotazník. Hlavním cílem je zjistit, zda a jaké rozdíly jsou ve vnímání poruch chování u vychovatelů v DD a DDŠ a jak k nim přistupují.
Seznam doporučené literatury
1.) AUSTIN, Vance L. a Daniel T. SCIARRA. Children and adolescents with emotional and behavioral disorders. Boston, MA: Merrill, c2010. ISBN 0205501761.
2.) Duševní poruchy a poruchy chování: popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka : mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize. 3. vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 2006. ISBN 80-85121-11-5.
3.) JANSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
4.) KŘÍŽ, Josef. Duševní poruchy a poruchy chování u dětí a mladistvých. 2. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2004. ISBN 80-7040-724-7.
5.) MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
6.) ZÁKON č.109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, a o změně dalších zákonů v platném znění
Seznam doporučené literatury
1.) AUSTIN, Vance L. a Daniel T. SCIARRA. Children and adolescents with emotional and behavioral disorders. Boston, MA: Merrill, c2010. ISBN 0205501761.
2.) Duševní poruchy a poruchy chování: popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka : mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize. 3. vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 2006. ISBN 80-85121-11-5.
3.) JANSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
4.) KŘÍŽ, Josef. Duševní poruchy a poruchy chování u dětí a mladistvých. 2. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2004. ISBN 80-7040-724-7.
5.) MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
6.) ZÁKON č.109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, a o změně dalších zákonů v platném znění
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě připravena, Komisi seznámila se strukturou práce, zmínila motivaci k tématu a shrnula výsledky vlastního výzkumu. Odpověděla na všechny otázky členů komise, výhrady přijala. Obhajoba proběhla řádně.