Práce se zabývá homogenně katalyzovanou transesterifikací rostlinného oleje, zejména chováním katalyzátoru v průběhu reakce. Byly měřeny vybrané fyzikálně-chemické veličiny, které byly popsány v teoretické části, např. vodivost, pH, viskozita, optické vlastnosti nebo složení směsi pomocí chromatografie. V teoretické části jsou popsány způsoby měření jednotlivých veličin. V experimentální části byly v průběhu transesterifikace sledovány vodivost, pH a viskozita v závislosti na přidaném KOH do reakční směsi. Dále byl zkoumán vliv mýdel, jako emulgátorů, na vznik emulzí a jejich následné rozrušení pomocí přídavku metanolu. Bylo zjištěno, že vodivost při určité koncentraci KOH ve směsi skokově klesá, což bylo způsobeno vznikem micelární emulze, kterou způsobují mýdla.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the homogenous catalysed transesterification of vegetable oil, but especially on the behaviour of catalyst during the reaction. The chosen physical-chemical quantities were measured and described in theoretical part, e. g. conductivity, pH, viscosity, optical properties or composition using chromatography. In the theoretical part, the measuring of quantities using different methods is described. In the experimental part, the conductivity, pH and viscosity depending on the added KOH in methanol to the reaction mixture was determined. The influence of the soaps on the formation of emulsion and their following destabilisation with methanol was also study. It was found, that the conductivity rapidly decrease at concrete KOH concentration, which was caused by micellar emulsion formed by forming soaps.
Práce se zabývá homogenně katalyzovanou transesterifikací rostlinného oleje, zejména chováním katalyzátoru v průběhu reakce. Byly měřeny vybrané fyzikálně-chemické veličiny, které byly popsány v teoretické části, např. vodivost, pH, viskozita, optické vlastnosti nebo složení směsi pomocí chromatografie. V teoretické části jsou popsány způsoby měření jednotlivých veličin. V experimentální části byly v průběhu transesterifikace sledovány vodivost, pH a viskozita v závislosti na přidaném KOH do reakční směsi. Dále byl zkoumán vliv mýdel, jako emulgátorů, na vznik emulzí a jejich následné rozrušení pomocí přídavku metanolu. Bylo zjištěno, že vodivost při určité koncentraci KOH ve směsi skokově klesá, což bylo způsobeno vznikem micelární emulze, kterou způsobují mýdla.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the homogenous catalysed transesterification of vegetable oil, but especially on the behaviour of catalyst during the reaction. The chosen physical-chemical quantities were measured and described in theoretical part, e. g. conductivity, pH, viscosity, optical properties or composition using chromatography. In the theoretical part, the measuring of quantities using different methods is described. In the experimental part, the conductivity, pH and viscosity depending on the added KOH in methanol to the reaction mixture was determined. The influence of the soaps on the formation of emulsion and their following destabilisation with methanol was also study. It was found, that the conductivity rapidly decrease at concrete KOH concentration, which was caused by micellar emulsion formed by forming soaps.
1. Proveďte rešerši o transesterifikaci, zaměřte se zejména na popis funkce katalyzátoru.
2. Popište možné způsoby sledování průběhu transesterifikace.
3. Proveďte pokusy se stanovením vodivosti a viskozity při a po reakci za různých podmínek.
4. Výsledky zhodnoťte.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši o transesterifikaci, zaměřte se zejména na popis funkce katalyzátoru.
2. Popište možné způsoby sledování průběhu transesterifikace.
3. Proveďte pokusy se stanovením vodivosti a viskozity při a po reakci za různých podmínek.
4. Výsledky zhodnoťte.
Seznam doporučené literatury
-
Seznam doporučené literatury
-
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil členy zkušební komise s obsahem své bakalářské práce, poté byl seznámen s posudkem vedoucího bakalářské práce. Student odpověděl na všechny otázky členů komise.