Diplomová práce se věnuje problematice zdravotní gramotnosti u žen podstupujících malý gynekologický výkon. Teoretická část popisuje základní informace o zdraví, zdravotní gramotnosti a malých gynekologických výkonech. V této části je také popsána role sestry či porodní asistentky při edukaci o zdraví a zdravotní gramotnosti. Ve výzkumné části byla zjišťována zdravotní gramotnost u 63 respondentek pomocí testu The Newest Vital SignTM (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005). Z šetření vyplývá, že 65% respondentek prokazuje adekvátní zdravotní gramotnost.
Anotace v angličtině
Thesis deals with the issue of health literacy in women undergoing minor gynecologic surgical procedures. The theoretical part describes basic information about health, health literacy and minor gynecological procedures. This part also describes the role of a nurse or midwife in health education and health literacy. In the research part, health literacy was determined in 63 respondents using The Newest Vital SignTM test (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005). The survey shows that 65% of respondents demonstrate adequate health literacy.
Klíčová slova
Zdraví, zdravotní gramotnost, edukace, gynekologické výkony.
Klíčová slova v angličtině
Health, health literacy, education, gynecological operations.
Rozsah průvodní práce
69 s. (112 759 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje problematice zdravotní gramotnosti u žen podstupujících malý gynekologický výkon. Teoretická část popisuje základní informace o zdraví, zdravotní gramotnosti a malých gynekologických výkonech. V této části je také popsána role sestry či porodní asistentky při edukaci o zdraví a zdravotní gramotnosti. Ve výzkumné části byla zjišťována zdravotní gramotnost u 63 respondentek pomocí testu The Newest Vital SignTM (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005). Z šetření vyplývá, že 65% respondentek prokazuje adekvátní zdravotní gramotnost.
Anotace v angličtině
Thesis deals with the issue of health literacy in women undergoing minor gynecologic surgical procedures. The theoretical part describes basic information about health, health literacy and minor gynecological procedures. This part also describes the role of a nurse or midwife in health education and health literacy. In the research part, health literacy was determined in 63 respondents using The Newest Vital SignTM test (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005). The survey shows that 65% of respondents demonstrate adequate health literacy.
Klíčová slova
Zdraví, zdravotní gramotnost, edukace, gynekologické výkony.
Klíčová slova v angličtině
Health, health literacy, education, gynecological operations.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
1. HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.
2. KAAS, Jiří; Věra STASKOVÁ a Radka ŠULISTOVÁ. Koncept zdravotní gramotnosti v současném ošetřovatelství. Kontakt. 2016, 18(4), 249-253. ISSN 1212-4117. Dostupné také z: http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/.
3. MANDYSOVÁ, Petra. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5.
4. MOJŽÍŠOVÁ, Adéla, Dagmar DVOŘÁČKOVÁ a Alena KAJANOVÁ. Vybrané aspekty zdravotní gramotnosti u klientů ohrožených chudobou. Kontakt. 2017, 19(3), 213-218. ISSN 1212-4117. Dostupné také z: http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/.
5. ŠPAČEK, Jiří, Ivo KALOUSEK a Petr JÍLEK. Vybrané kapitoly z gynekologie. Praha: Mladá fronta, 2018. Edice postgraduální medicíny. ISBN 978-80-204-4646-6.
Seznam doporučené literatury
1. HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.
2. KAAS, Jiří; Věra STASKOVÁ a Radka ŠULISTOVÁ. Koncept zdravotní gramotnosti v současném ošetřovatelství. Kontakt. 2016, 18(4), 249-253. ISSN 1212-4117. Dostupné také z: http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/.
3. MANDYSOVÁ, Petra. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5.
4. MOJŽÍŠOVÁ, Adéla, Dagmar DVOŘÁČKOVÁ a Alena KAJANOVÁ. Vybrané aspekty zdravotní gramotnosti u klientů ohrožených chudobou. Kontakt. 2017, 19(3), 213-218. ISSN 1212-4117. Dostupné také z: http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/.
5. ŠPAČEK, Jiří, Ivo KALOUSEK a Petr JÍLEK. Vybrané kapitoly z gynekologie. Praha: Mladá fronta, 2018. Edice postgraduální medicíny. ISBN 978-80-204-4646-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: výborně }
Hodnocení oponenta: výborně }
Doplňující otázky k obhajobě:}
1. Jak subjektivně hodnotíte zjištění, že 32 respondentek si doplňující informace vyhledává na internetu a pouze 9 uvedlo informace od obvodního gynekologa?}
Obhajoba diplomové práce s prezentací výborná.