Diplomová práce se zaměřuje na problematiku zdravotní gramotnosti u těhotných žen. Teoretická část práce popisuje historii, definice a význam zdravotní gramotnosti. Dále je zaměřena na oblasti zdravotní gramotnosti, modely, úrovně zdravotní gramotnosti a její související faktory. Tato část práce se věnuje i roli sestry neboli porodní asistentky při podpoře zdravotní gramotnosti, péči v prenatálním období a také hodnocení zdravotní gramotnosti a její úroveň v České republice. Hlavním cílem práce je zjistit úroveň zdravotní gramotnosti u těhotných žen pomocí dotazníku "The Newest Vital SignTM" (NVS) (Powers et al., 2010, Weiss et al., 2005). Výzkumné šetření bylo provedeno na gynekologicko-porodnickém oddělení v nemocnici Jihočeského kraje, zúčastnilo se ho 50 respondentek, které se nacházely od 37. týdne těhotenství do 42. týdne těhotenství. Z výzkumného šetření bylo zjištěno, že 58 % těhotných žen má adekvátní zdravotní gramotnost.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on health literacy in pregnant women. The theoretical part describes the history, definition and importance of health literacy. It also concentrates on the areas of health literacy, models, levels of health literacy and its related factors. This part also deals with prenatal care and describes the role of a nurse (or midwife) in supporting health literacy. Next, it evaluates the level of health literacy in the Czech Republic. The main aim of this thesis is to determine the level of health literacy in pregnant women using the questionnaire "The Newest Vital Sign TM" (NVS) (Powers et al., 2010, Weiss et al., 2005). The research was conducted at the gynaecology and obstetrics department in a South Bohemian hospital. 50 respondents at 37 to 42 weeks of pregnancy participated in the research. The research established that that 58 % of pregnant women have adequate health literacy.
Klíčová slova
Gramotnost, nástroje zdravotní gramotnosti, prenatální péče, těhotenství, zdravotní gramotnost.
Klíčová slova v angličtině
Literacy, health literacy tools, prenatal care, pregnancy, health literacy.
Rozsah průvodní práce
106 s. (172 909 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku zdravotní gramotnosti u těhotných žen. Teoretická část práce popisuje historii, definice a význam zdravotní gramotnosti. Dále je zaměřena na oblasti zdravotní gramotnosti, modely, úrovně zdravotní gramotnosti a její související faktory. Tato část práce se věnuje i roli sestry neboli porodní asistentky při podpoře zdravotní gramotnosti, péči v prenatálním období a také hodnocení zdravotní gramotnosti a její úroveň v České republice. Hlavním cílem práce je zjistit úroveň zdravotní gramotnosti u těhotných žen pomocí dotazníku "The Newest Vital SignTM" (NVS) (Powers et al., 2010, Weiss et al., 2005). Výzkumné šetření bylo provedeno na gynekologicko-porodnickém oddělení v nemocnici Jihočeského kraje, zúčastnilo se ho 50 respondentek, které se nacházely od 37. týdne těhotenství do 42. týdne těhotenství. Z výzkumného šetření bylo zjištěno, že 58 % těhotných žen má adekvátní zdravotní gramotnost.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on health literacy in pregnant women. The theoretical part describes the history, definition and importance of health literacy. It also concentrates on the areas of health literacy, models, levels of health literacy and its related factors. This part also deals with prenatal care and describes the role of a nurse (or midwife) in supporting health literacy. Next, it evaluates the level of health literacy in the Czech Republic. The main aim of this thesis is to determine the level of health literacy in pregnant women using the questionnaire "The Newest Vital Sign TM" (NVS) (Powers et al., 2010, Weiss et al., 2005). The research was conducted at the gynaecology and obstetrics department in a South Bohemian hospital. 50 respondents at 37 to 42 weeks of pregnancy participated in the research. The research established that that 58 % of pregnant women have adequate health literacy.
Klíčová slova
Gramotnost, nástroje zdravotní gramotnosti, prenatální péče, těhotenství, zdravotní gramotnost.
Klíčová slova v angličtině
Literacy, health literacy tools, prenatal care, pregnancy, health literacy.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
1. HÁJEK, Z. et al. Porodnictví. 3. zcela přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4529-9.
2. KICKBUSCH, I. et al. Health Literacy: the solid facts, Copenhagen: WHO [online]. 2013 [cit. 2019-11-12]. Dostupné z: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/128703/e96854.pdf
3. KUČERA, Z. et al. Zdravotní gramotnost obyvatel ČR - výsledky komparativního reprezentativního šetření. Časopis lékařů českých.2016, 155(5), s. 233 - 241. ISSN 1803-6597.
4. POWERS BJ, et al. Can this patient read and understand written health information? JAMA. 2010, 304(1), 76-84.
5. Zdravotní gramotnost dospělých. Praha: Národní síť podpory zdraví, 2016.
Seznam doporučené literatury
1. HÁJEK, Z. et al. Porodnictví. 3. zcela přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4529-9.
2. KICKBUSCH, I. et al. Health Literacy: the solid facts, Copenhagen: WHO [online]. 2013 [cit. 2019-11-12]. Dostupné z: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/128703/e96854.pdf
3. KUČERA, Z. et al. Zdravotní gramotnost obyvatel ČR - výsledky komparativního reprezentativního šetření. Časopis lékařů českých.2016, 155(5), s. 233 - 241. ISSN 1803-6597.
4. POWERS BJ, et al. Can this patient read and understand written health information? JAMA. 2010, 304(1), 76-84.
5. Zdravotní gramotnost dospělých. Praha: Národní síť podpory zdraví, 2016.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Doplňující otázky pro obhajobu závěrečné práce:
1. Vymezte Vámi zmiňovanou rešeršní strategii.
2. Prosím o zdůvodnění, proč není dotazník v příloze.