Bakalářská práce se zabývá tématem "Význam duševní hygieny v prevenci syndromu vyhoření u všeobecných sester". Práce obsahuje teoretickou část a průzkumnou část. Teoretická část definuje pojem duševní hygiena a popisuje její metody a zásady. Dále je pak téma doplněno popisem problematiky syndromu vyhoření a jeho prevence. V průzkumné části bylo využito anonymního dotazníkového šetření. Tato část obsahuje čtyři průzkumné otázky zajímající se o to, zda dotazované všeobecné sestry využívají některou z metod duševní hygieny a jaká je nejčastější využívaná metoda, jaký vliv má duševní hygiena na vznik příznaků syndromu vyhoření, jaký má duševní hygiena význam pro všeobecné sestry a zdali sestry navštěvují odborné semináře a přednášky na téma prevence syndromu vyhoření. Pomocí těchto průzkumných otázek bylo zjištěno, že ze 101 dotazovaných respondentek více jak polovina (73; 72,3 %) všeobecných sester využívá duševní hygienu a pouhých 17 (16; 8 %) z nich i přesto pociťuje příznaky syndromu vyhoření. Všeobecné sestry využívající metody duševní hygieny pak zmiňovaly, jaký má pro ně význam duševní hygiena, kde nejčastější odpovědí bylo navození pocitu spokojenosti a klidu (60; 35,9 %), zlepšení zvládnutí stresových situací (47; 28,1 %) a zlepšení koncentrace (32; 19,2 %).
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis dealt with the topic "The importance of mental hygiene in the prevention of burnout syndrome among general nurses." The thesis contains a theoretical part and an exploratory part. The theoretical part defines the concept of mental hygiene and describes its methods and principles. Furthermore, the topic is supplemented by a description of the issue of burnout syndrome and its prevention. An anonymous questionnaire survey was used in the exploratory part. This section contains five exploratory questions about whether general nurses use any of the methods of mental hygiene, what is the most commonly used method, what effect mental hygiene has on the symptoms of burnout, what is the importance of mental hygiene for general nurses and whether nurses visit professional seminars and lectures on the topic of burnout prevention. Using these survey questions, it was found that out of 101 respondents, more than half (73; 72,3%) of general nurses use mental hygiene and only 17 (16, 8 %) of them still experience symptoms of burnout. Subsequently general nurses using mental hygiene methods mentioned the importance of mental hygiene for them, the most common response was induction of a feeling of satisfaction and calmness (60; 35,9%), improvement of coping with stressful situations (47; 28,1%) and improvement in concentration (32; 19,2%).
Klíčová slova
Duševní hygiena, psychohygiena, stres, syndrom vyhoření, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
Mental hygiene, psychohygiene, stress, burnout syndrome, general nurse
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem "Význam duševní hygieny v prevenci syndromu vyhoření u všeobecných sester". Práce obsahuje teoretickou část a průzkumnou část. Teoretická část definuje pojem duševní hygiena a popisuje její metody a zásady. Dále je pak téma doplněno popisem problematiky syndromu vyhoření a jeho prevence. V průzkumné části bylo využito anonymního dotazníkového šetření. Tato část obsahuje čtyři průzkumné otázky zajímající se o to, zda dotazované všeobecné sestry využívají některou z metod duševní hygieny a jaká je nejčastější využívaná metoda, jaký vliv má duševní hygiena na vznik příznaků syndromu vyhoření, jaký má duševní hygiena význam pro všeobecné sestry a zdali sestry navštěvují odborné semináře a přednášky na téma prevence syndromu vyhoření. Pomocí těchto průzkumných otázek bylo zjištěno, že ze 101 dotazovaných respondentek více jak polovina (73; 72,3 %) všeobecných sester využívá duševní hygienu a pouhých 17 (16; 8 %) z nich i přesto pociťuje příznaky syndromu vyhoření. Všeobecné sestry využívající metody duševní hygieny pak zmiňovaly, jaký má pro ně význam duševní hygiena, kde nejčastější odpovědí bylo navození pocitu spokojenosti a klidu (60; 35,9 %), zlepšení zvládnutí stresových situací (47; 28,1 %) a zlepšení koncentrace (32; 19,2 %).
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis dealt with the topic "The importance of mental hygiene in the prevention of burnout syndrome among general nurses." The thesis contains a theoretical part and an exploratory part. The theoretical part defines the concept of mental hygiene and describes its methods and principles. Furthermore, the topic is supplemented by a description of the issue of burnout syndrome and its prevention. An anonymous questionnaire survey was used in the exploratory part. This section contains five exploratory questions about whether general nurses use any of the methods of mental hygiene, what is the most commonly used method, what effect mental hygiene has on the symptoms of burnout, what is the importance of mental hygiene for general nurses and whether nurses visit professional seminars and lectures on the topic of burnout prevention. Using these survey questions, it was found that out of 101 respondents, more than half (73; 72,3%) of general nurses use mental hygiene and only 17 (16, 8 %) of them still experience symptoms of burnout. Subsequently general nurses using mental hygiene methods mentioned the importance of mental hygiene for them, the most common response was induction of a feeling of satisfaction and calmness (60; 35,9%), improvement of coping with stressful situations (47; 28,1%) and improvement in concentration (32; 19,2%).
Klíčová slova
Duševní hygiena, psychohygiena, stres, syndrom vyhoření, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
Mental hygiene, psychohygiene, stress, burnout syndrome, general nurse
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr infomací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr infomací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
1. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Sestra a stres: příručka pro duševní pohodu. Praha: Grada, 2010. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3149-0.
2. PTÁČEK, Radek, Jiří RABOCH a Vladimír KEBZA. Burnout syndrom jako mezioborový jev. Praha: Grada, 2013. Edice celoživotního vzdělávání ČLK. ISBN 978-80-247-5114-6.
3. STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3553-5.
4. VENGLÁŘOVÁ, Martina. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3174-2.
5. VENGLÁŘOVÁ, Martina. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-4082-9.
6. ZACHAROVÁ, Eva a Jitka ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-4062-1.
Seznam doporučené literatury
1. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Sestra a stres: příručka pro duševní pohodu. Praha: Grada, 2010. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3149-0.
2. PTÁČEK, Radek, Jiří RABOCH a Vladimír KEBZA. Burnout syndrom jako mezioborový jev. Praha: Grada, 2013. Edice celoživotního vzdělávání ČLK. ISBN 978-80-247-5114-6.
3. STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3553-5.
4. VENGLÁŘOVÁ, Martina. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3174-2.
5. VENGLÁŘOVÁ, Martina. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-4082-9.
6. ZACHAROVÁ, Eva a Jitka ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-4062-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: výborně mínus}
Hodnocení oponenta: výborně mínus}
Doplňující otázky k obhajobě: }
1. Proč jste si vybrala dané téma?}
2. Jaké metody duševní hygieny sama využíváte?}
Obhajoba bakalářské práce s prezentací velmi dobrá.