This master's thesis aims to explore the potential of a selected textbook to develop critical thinking in learners of a secondary school at English classes. The thesis is divided into theoretical and practical parts. First, the theoretical basis of the constructivism instruction in education is set. The discussion of the connections between critical thinking and constructivism follows. The analysis of the textbook Global Pre-Intermediate constitutes the core of the practical part of the thesis. Based on the results of the analysis, certain modifications of the activities designed as to provide learners with more opportunities to develop critical thinking, are suggested.
Anotace v angličtině
V této diplomové práci je prozkoumán potenciál vybrané učebnice pro rozvoj kritického myšlení žáků druhého stupně základní školy v hodinách anglického jazyka. Práce je rozdělena do teoretické a praktické části. Nejprve je popsán teoretický základ konstruktivismu v edukační sféře, dále následuje rozbor souvislostí mezi kritickým myšlením a konstruktivismem. Praktická část této diplomové práce se věnuje analýze učebnice Global Pre-Intermediate. Na bázi výsledků analýzy jsou předloženy návrhy modifikace aktivit v učebnici, jejichž cílem je rozšířit možnosti žáků v oblasti rozvíjení jejich kritického myšlení.
Kritické myšlení, angličtina jako cizí jazyk, konstruktivismus, analýza učebnice, hodnocení
Rozsah průvodní práce
87
Jazyk
AN
Anotace
This master's thesis aims to explore the potential of a selected textbook to develop critical thinking in learners of a secondary school at English classes. The thesis is divided into theoretical and practical parts. First, the theoretical basis of the constructivism instruction in education is set. The discussion of the connections between critical thinking and constructivism follows. The analysis of the textbook Global Pre-Intermediate constitutes the core of the practical part of the thesis. Based on the results of the analysis, certain modifications of the activities designed as to provide learners with more opportunities to develop critical thinking, are suggested.
Anotace v angličtině
V této diplomové práci je prozkoumán potenciál vybrané učebnice pro rozvoj kritického myšlení žáků druhého stupně základní školy v hodinách anglického jazyka. Práce je rozdělena do teoretické a praktické části. Nejprve je popsán teoretický základ konstruktivismu v edukační sféře, dále následuje rozbor souvislostí mezi kritickým myšlením a konstruktivismem. Praktická část této diplomové práce se věnuje analýze učebnice Global Pre-Intermediate. Na bázi výsledků analýzy jsou předloženy návrhy modifikace aktivit v učebnici, jejichž cílem je rozšířit možnosti žáků v oblasti rozvíjení jejich kritického myšlení.
Kritické myšlení, angličtina jako cizí jazyk, konstruktivismus, analýza učebnice, hodnocení
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce bude věnována zkoumání potenciálu aktivit ve vybrané učebnici pro výuku anglického jazyka pro rozvoj kritického myšlení u žáků druhého stupně základní školy. V teoretické části bude problematika nahlížena z pohledu širšího kontextu prostřednictvím kurikulárních dokumentů a odpovídající teorie učení, bude vymezena základní terminologie a vzájemná provázanost kritického myšlení, kognitivní zralosti a kontextu výuky anglického jazyka. Diplomandka se bude také zabývat vymezením učebnice jako didaktického prostředku. V praktické části provede studentka analýzu a hodnocení aktivit ve vybrané učebnici anglického jazyka. Na základě kritérií vytvořených v souladu s teoretickou základnou práce bude zkoumat potenciál aktivit pro rozvoj kritického myšlení, případně navrhne modifikace.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce bude věnována zkoumání potenciálu aktivit ve vybrané učebnici pro výuku anglického jazyka pro rozvoj kritického myšlení u žáků druhého stupně základní školy. V teoretické části bude problematika nahlížena z pohledu širšího kontextu prostřednictvím kurikulárních dokumentů a odpovídající teorie učení, bude vymezena základní terminologie a vzájemná provázanost kritického myšlení, kognitivní zralosti a kontextu výuky anglického jazyka. Diplomandka se bude také zabývat vymezením učebnice jako didaktického prostředku. V praktické části provede studentka analýzu a hodnocení aktivit ve vybrané učebnici anglického jazyka. Na základě kritérií vytvořených v souladu s teoretickou základnou práce bude zkoumat potenciál aktivit pro rozvoj kritického myšlení, případně navrhne modifikace.
Seznam doporučené literatury
Anderson, W. Lorin, David R. Krathwohl, Peter W. Airasian, Kathleen A. Cruikshank, Richard E. Mayer, Paul R. Pintrich, James Raths, Merlin C. Wittrock. 2001. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. Abridged ed. Boston: Addison Wesley Longman, Inc.
Brown, H. Douglas. 2000. Principles of Language Learning and Teaching. 4th ed. New York: Longman.
Council of Europe. 2018. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (CEFR) Companion Volume with New Descriptors. https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages.
Fischer, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997.
Grecmanová, Helena, Eva Urbanovská, Petr Novotný. 2000. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
Harmer, Jeremy. 2004. How to Teach Writing. Essex: Pearson Education Limited.
Hausenblas, Ondřej. 2004. "Strategie a metody KM ve výuce cizímu jazyku." Kritické listy 16: 8-9.
Haynes, Anthony. 2010. The Complete Guide to Lesson Planning and Preparation. London: Continuum International Publishing Group.
Kelly, Gerald. 2000. How to Teach Pronunciation. Essex: Pearson Education Limited.
MŠMT. 2017. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT. http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani.
Nevyhoštěná, Iveta. 2013. Využití metod RWCT ve výuce anglického jazyka (RWCT in Teaching English). České Budějovice, 2013. Diplomová práce. Jihočeská univerzita. Fakulta pedagogická.
Pasch, Marvin, Trevor G. Gardner, Georgea Sparks-Langerová, Alane J. Starková, Christella D. Moodyová. 2005. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. 2nd ed. Praha: Portál.
Podlahová, Libuše. 2004. První kroky učitele. 1st ed. Praha: Triton.
Richardson, Virginia. 1997. Constructivist Teacher Education: Building New Understandings. London: The Falmer Press.
Scrivener, Jim. 2011. Learning Teaching: The essential Guide to English Language Teaching. 3rd ed. Oxford: Macmillan Publishers Limited.
Thornbury, Scott. 1999. How to Teach Grammar. Essex: Pearson Education Limited.
Thornbury, Scott. 2002. How to Teach Vocabulary. Essex: Pearson Education Limited.
Thornbury, Scott. 2005. How to Teach Speaking. Essex: Pearson Eucation Limited.
Wilson, J.J. 2008. How to Teach Listening. Essex: Pearson Education Limited.
Woodward, Tessa. 2001. Planning lessons and courses: designing sequences of work for the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Zormanová, Lucie. 2012. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada Publishing.
Seznam doporučené literatury
Anderson, W. Lorin, David R. Krathwohl, Peter W. Airasian, Kathleen A. Cruikshank, Richard E. Mayer, Paul R. Pintrich, James Raths, Merlin C. Wittrock. 2001. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. Abridged ed. Boston: Addison Wesley Longman, Inc.
Brown, H. Douglas. 2000. Principles of Language Learning and Teaching. 4th ed. New York: Longman.
Council of Europe. 2018. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (CEFR) Companion Volume with New Descriptors. https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages.
Fischer, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997.
Grecmanová, Helena, Eva Urbanovská, Petr Novotný. 2000. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
Harmer, Jeremy. 2004. How to Teach Writing. Essex: Pearson Education Limited.
Hausenblas, Ondřej. 2004. "Strategie a metody KM ve výuce cizímu jazyku." Kritické listy 16: 8-9.
Haynes, Anthony. 2010. The Complete Guide to Lesson Planning and Preparation. London: Continuum International Publishing Group.
Kelly, Gerald. 2000. How to Teach Pronunciation. Essex: Pearson Education Limited.
MŠMT. 2017. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT. http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani.
Nevyhoštěná, Iveta. 2013. Využití metod RWCT ve výuce anglického jazyka (RWCT in Teaching English). České Budějovice, 2013. Diplomová práce. Jihočeská univerzita. Fakulta pedagogická.
Pasch, Marvin, Trevor G. Gardner, Georgea Sparks-Langerová, Alane J. Starková, Christella D. Moodyová. 2005. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. 2nd ed. Praha: Portál.
Podlahová, Libuše. 2004. První kroky učitele. 1st ed. Praha: Triton.
Richardson, Virginia. 1997. Constructivist Teacher Education: Building New Understandings. London: The Falmer Press.
Scrivener, Jim. 2011. Learning Teaching: The essential Guide to English Language Teaching. 3rd ed. Oxford: Macmillan Publishers Limited.
Thornbury, Scott. 1999. How to Teach Grammar. Essex: Pearson Education Limited.
Thornbury, Scott. 2002. How to Teach Vocabulary. Essex: Pearson Education Limited.
Thornbury, Scott. 2005. How to Teach Speaking. Essex: Pearson Eucation Limited.
Wilson, J.J. 2008. How to Teach Listening. Essex: Pearson Education Limited.
Woodward, Tessa. 2001. Planning lessons and courses: designing sequences of work for the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Zormanová, Lucie. 2012. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada Publishing.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci a výborně reagovala na podněty obsažené v posudcích a vedla odbornou diskuzi. Komise se shodla na hodnocení A.