Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem řečové dovednosti poslechu s porozuměním. Teoretická část nejprve představuje cíle výuky anglického jazyka, které vyplývají z kurikulárních dokumentů. Poté následují konkrétní cíle pro poslech s porozuměním. Dále je řečová dovednost poslech s porozuměním definována jako proces. Na závěr jsou uvedeny principy a aspekty výuky poslechu s porozuměním. Ty slouží jako podklad pro seznam kritérií, na jehož základě je prováděn výzkum. Praktická část této práce má za cíl zjistit, zda a jakým způsobem podporují učitelé u žáků na základní škole rozvoj řečové dovednosti poslechu s porozuměním.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the development of listening comprehension. The theoretical part presents the goals of English language teaching and learning stemming from curricular documents. Subsequently, it describes the goals of listening comprehension. Furthermore, the thesis defines the language skill of listening comprehension as a process. Lastly, the principles and aspects of teaching listening comprehension are discussed. These serve as a source for the list of criteria on which base the research was carried out. The practical part of the thesis aims to determine whether, and in which way the development of listening comprehension is being promoted by teachers in the lower secondary school.
Klíčová slova
poslech s porozuměním, cíle výuky anglického jazyka, principy a aspekty výuky anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
listening comprehension, goals of English language teaching and learning, principles and aspects of teaching listening comprehension
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem řečové dovednosti poslechu s porozuměním. Teoretická část nejprve představuje cíle výuky anglického jazyka, které vyplývají z kurikulárních dokumentů. Poté následují konkrétní cíle pro poslech s porozuměním. Dále je řečová dovednost poslech s porozuměním definována jako proces. Na závěr jsou uvedeny principy a aspekty výuky poslechu s porozuměním. Ty slouží jako podklad pro seznam kritérií, na jehož základě je prováděn výzkum. Praktická část této práce má za cíl zjistit, zda a jakým způsobem podporují učitelé u žáků na základní škole rozvoj řečové dovednosti poslechu s porozuměním.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the development of listening comprehension. The theoretical part presents the goals of English language teaching and learning stemming from curricular documents. Subsequently, it describes the goals of listening comprehension. Furthermore, the thesis defines the language skill of listening comprehension as a process. Lastly, the principles and aspects of teaching listening comprehension are discussed. These serve as a source for the list of criteria on which base the research was carried out. The practical part of the thesis aims to determine whether, and in which way the development of listening comprehension is being promoted by teachers in the lower secondary school.
Klíčová slova
poslech s porozuměním, cíle výuky anglického jazyka, principy a aspekty výuky anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
listening comprehension, goals of English language teaching and learning, principles and aspects of teaching listening comprehension
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat rozvojem dovednosti poslechu s porozuměním v anglickém jazyce na základní škole. V teoretické části práce zasadí zkoumanou problematiku do širších souvislostí z pohledu obecného cíle výuky anglického jazyka, tedy rozvoje komunikační kompetence. Dále bude diskutovat jednotlivé aspekty této receptivní dovednosti a cíle a principy jejího rozvoje u vybrané skupiny žáků. V praktické části pak bude studentka na základě kritérií vycházejících z teoretické části prostřednictvím pozorování zjišťovat, zda a jakým způsobem podporují učitelé u žáků na základní škole rozvoj řečové dovednosti poslechu s porozuměním.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat rozvojem dovednosti poslechu s porozuměním v anglickém jazyce na základní škole. V teoretické části práce zasadí zkoumanou problematiku do širších souvislostí z pohledu obecného cíle výuky anglického jazyka, tedy rozvoje komunikační kompetence. Dále bude diskutovat jednotlivé aspekty této receptivní dovednosti a cíle a principy jejího rozvoje u vybrané skupiny žáků. V praktické části pak bude studentka na základě kritérií vycházejících z teoretické části prostřednictvím pozorování zjišťovat, zda a jakým způsobem podporují učitelé u žáků na základní škole rozvoj řečové dovednosti poslechu s porozuměním.
Seznam doporučené literatury
Brown, H. Douglas. 2014. Principles of Language Learning and Teaching. London: Pearson Education.
Celce-Murcia, Marianne, Marguerite Ann Snow, and Donna M. Brinton. 2013. Teaching English as a Second of Foreign language. Mason: Cengage Learning, Inc.
Gavora, Peter. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Gover, Rodger, Diane Philips, and Steve Walt. 1995. Teaching Practice Handbook. Heinemann.
Harmer, Jeremy. 2001. The Practice of English Language Teaching. London: Longman.
Hendrich, J. a kol. 1988. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN.
Hinkel, Eli. 2011. Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. New York: Routledge.
Kollmannová, Ludmila. 2003. Jak porozumět cizí řeči: teorie a praxe poslechu s porozuměním v angličtině. Voznice: Leda.
Mendelsohn, David. 1994. Learning to Listen: A Strategy Based Approach for the Second Language Learner. San Diego: Dominie Press Inc.
Pelikán, Jiří. 1998. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
Richards, Jack. 2004. DevelopingTactics for Listening. Oxford: Oxford University Press.
Richards, Jack. 2004. Expanding Tactics for Listening. Oxford: Oxford University Press.
Rost, Michael. 2017. Listening in Language Learning. New York: Routledge.
Ur, Penny. 2012. A Course in English Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Wilson, J. 2008. How to Teach Listening. London: Pearson Education.
Seznam doporučené literatury
Brown, H. Douglas. 2014. Principles of Language Learning and Teaching. London: Pearson Education.
Celce-Murcia, Marianne, Marguerite Ann Snow, and Donna M. Brinton. 2013. Teaching English as a Second of Foreign language. Mason: Cengage Learning, Inc.
Gavora, Peter. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Gover, Rodger, Diane Philips, and Steve Walt. 1995. Teaching Practice Handbook. Heinemann.
Harmer, Jeremy. 2001. The Practice of English Language Teaching. London: Longman.
Hendrich, J. a kol. 1988. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN.
Hinkel, Eli. 2011. Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. New York: Routledge.
Kollmannová, Ludmila. 2003. Jak porozumět cizí řeči: teorie a praxe poslechu s porozuměním v angličtině. Voznice: Leda.
Mendelsohn, David. 1994. Learning to Listen: A Strategy Based Approach for the Second Language Learner. San Diego: Dominie Press Inc.
Pelikán, Jiří. 1998. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
Richards, Jack. 2004. DevelopingTactics for Listening. Oxford: Oxford University Press.
Richards, Jack. 2004. Expanding Tactics for Listening. Oxford: Oxford University Press.
Rost, Michael. 2017. Listening in Language Learning. New York: Routledge.