Diplomová práce je zaměřena na problematiku kompetencí všeobecné sestry. Tato práce se skládá z části teoretické a empirické. Teoretická část se zabývá definováním pojmu kompetence v ošetřovatelství, vzděláváním všeobecné sestry, vymezením aktuální legislativy vzdělávání a kompetencí všeobecné sestry, aktuálním stavem problematiky v ČR a zkušenostmi ze zahraničí. Průzkumná část se zabývá analýzou průzkumného šetření, které probíhalo pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Cílem průzkumu bylo zjistit zkušenosti všeobecných sester s plněním svých kompetencí v praxi a názory všeobecných sester na návrh rozšířených kompetencí České asociace sester (ČAS).
Annotation in English
The diploma thesis is focused on the issue of competencies of a general nurse. This work consists of theoretical and empirical part. The theoretical part deals with the definition of the concept of competence in nursing, education of general nurses, the definition of current legislation in the field of education and competencies of general nurses, the current situation in the Czech Republic and experience from abroad. The exploratory part deals with the analysis of the survey, which was conducted using a semi-structured interview. The aim of the survey was to find out the experience of general nurses with the fulfillment of their competencies in practice and the opinions of general nurses on the proposal of extended competencies of Czech Association of Nurses (CAN).
Keywords
všeobecná sestra, kompetence, odpovědnost, ČAS
Keywords in English
general nurse, competence, responsibility, CAN
Length of the covering note
83 s. (17 388 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce je zaměřena na problematiku kompetencí všeobecné sestry. Tato práce se skládá z části teoretické a empirické. Teoretická část se zabývá definováním pojmu kompetence v ošetřovatelství, vzděláváním všeobecné sestry, vymezením aktuální legislativy vzdělávání a kompetencí všeobecné sestry, aktuálním stavem problematiky v ČR a zkušenostmi ze zahraničí. Průzkumná část se zabývá analýzou průzkumného šetření, které probíhalo pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Cílem průzkumu bylo zjistit zkušenosti všeobecných sester s plněním svých kompetencí v praxi a názory všeobecných sester na návrh rozšířených kompetencí České asociace sester (ČAS).
Annotation in English
The diploma thesis is focused on the issue of competencies of a general nurse. This work consists of theoretical and empirical part. The theoretical part deals with the definition of the concept of competence in nursing, education of general nurses, the definition of current legislation in the field of education and competencies of general nurses, the current situation in the Czech Republic and experience from abroad. The exploratory part deals with the analysis of the survey, which was conducted using a semi-structured interview. The aim of the survey was to find out the experience of general nurses with the fulfillment of their competencies in practice and the opinions of general nurses on the proposal of extended competencies of Czech Association of Nurses (CAN).
Keywords
všeobecná sestra, kompetence, odpovědnost, ČAS
Keywords in English
general nurse, competence, responsibility, CAN
Research Plan
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Research Plan
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Recommended resources
ALEXANDER, Margaret F. Struktura kompetencí všeobecné sestry podle ICN. 1. vyd. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2003. 57 s. ISBN 80-7013-392-9.
BÁRTLOVÁ, Sylva. Hana, HAJDUCHOVÁ. Předávání kompetencí mezi lékařem a sestrou. Kontakt [online]. 2010, 12 (1) [cit.2020-02-11]. Dostupné z: https://kont.zsf.jcu.cz/artkey/knt-201001-0003_predavani-kompetenci-mezi-lekarem-a-sestrou.php.
ČAS. Otevřený dopis hlavní sestře ČR [online]. 2018 [cit. 2019-04-03]. Dostupné z: https://www.cnna.cz/docs/tiskoviny/cas_legislativa_navrh-kompetenci.pdf.
ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. In: Zákony pro lidi.cz [online]. ? AION CS 2010-2020 [cit.2020-02-11]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-55
ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činnosti souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních). In: Zákony pro lidi.cz [online]. ? AION CS 2010-2020 [cit.2020-02-11]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-96
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
LINHART, Jiří. Slovník cizích slov pro nové století. Litvínov: Dialog, 2004. ISBN 80-85843-61-7.
MIKŠOVÁ, Zdeňka. Naplňování kompetencí členů ošetřovatelského týmu. Kontakt [online]. 2014, 16 (2) [cit.2020-02-11]. Dostupné z: http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/administrace/clankyfile/20140620144248681195.pdf. ISSN 1804-7122.
Recommended resources
ALEXANDER, Margaret F. Struktura kompetencí všeobecné sestry podle ICN. 1. vyd. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2003. 57 s. ISBN 80-7013-392-9.
BÁRTLOVÁ, Sylva. Hana, HAJDUCHOVÁ. Předávání kompetencí mezi lékařem a sestrou. Kontakt [online]. 2010, 12 (1) [cit.2020-02-11]. Dostupné z: https://kont.zsf.jcu.cz/artkey/knt-201001-0003_predavani-kompetenci-mezi-lekarem-a-sestrou.php.
ČAS. Otevřený dopis hlavní sestře ČR [online]. 2018 [cit. 2019-04-03]. Dostupné z: https://www.cnna.cz/docs/tiskoviny/cas_legislativa_navrh-kompetenci.pdf.
ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. In: Zákony pro lidi.cz [online]. ? AION CS 2010-2020 [cit.2020-02-11]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-55
ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činnosti souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních). In: Zákony pro lidi.cz [online]. ? AION CS 2010-2020 [cit.2020-02-11]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-96
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
LINHART, Jiří. Slovník cizích slov pro nové století. Litvínov: Dialog, 2004. ISBN 80-85843-61-7.
MIKŠOVÁ, Zdeňka. Naplňování kompetencí členů ošetřovatelského týmu. Kontakt [online]. 2014, 16 (2) [cit.2020-02-11]. Dostupné z: http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/administrace/clankyfile/20140620144248681195.pdf. ISSN 1804-7122.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Hodnocení vedoucího: výborně}
Hodnocení oponenta: výborně}
Doplňující otázky k obhajobě: }
1. Jak by se podle Vás dalo předcházet problematice neznalosti vlastních kompetenci u všeobecných sester?}
2. V diskuzi uvádíte výzkum autorky Popelkové, která se zabývala metodikou hodnotících škál, kdy pouze tři z 58 používaných škál vyšly jako validní. Pro zajímavost uveďte, o jaké tři škály se jedná?}
Obhajoba diplomové práce s prezentací výborná.