Diplomová práce je zaměřena na posouzení zdravotnické gramotnosti u pacientů s bolestí prostřednictvím předběžné verze dotazníku The Newest Vital SignTM (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005). Práce se dělí na teoretickou a výzkumnou část. V teoretické části práce je popsaná problematika zdraví, zdravotnické gramotnosti, nástrojů hodnotících zdravotnickou gramotnost, bolesti a současného stavu zdravotnické gramotnosti u pacientů s bolestí. Průzkumná část se zabývá kvantitativním šetřením, které si stanovuje za cíl zhodnotit zdravotnickou gramotnost u pacientů s bolestí pomocí dotazníku The Newest Vital SignTM (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005). Z průzkumného šetření vyplynulo, že nadpoloviční většina respondentů má adekvátní úroveň zdravotnické gramotnosti, negativně je ale ovlivňována věkem.
Annotation in English
The thesis is focused on the assessment of medical literacy in patients with pain through a preliminary version of The Newest Vital SignTM (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005). The thesis is divided into theoretical and research part. The theoretical part of the thesis describes the issues of health, medical literacy, tools to assess medical literacy, pain and the current state of medical literacy in patients with pain. The exploratory part deals with a quantitative survey, which aims to evaluate health literacy in patients with pain using the questionnaire The Newest Vital SignTM (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005). The survey showed that an absolute majority of respondents have an adequate level of health literacy, but it is negatively influenced by age.
Keywords
Zdravotnická gramotnost, hodnotící nástroje zdravotnické gramotnosti, zdraví, bolest
Keywords in English
Health literacy, assessment tools of health literacy, health, pain
Length of the covering note
68 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce je zaměřena na posouzení zdravotnické gramotnosti u pacientů s bolestí prostřednictvím předběžné verze dotazníku The Newest Vital SignTM (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005). Práce se dělí na teoretickou a výzkumnou část. V teoretické části práce je popsaná problematika zdraví, zdravotnické gramotnosti, nástrojů hodnotících zdravotnickou gramotnost, bolesti a současného stavu zdravotnické gramotnosti u pacientů s bolestí. Průzkumná část se zabývá kvantitativním šetřením, které si stanovuje za cíl zhodnotit zdravotnickou gramotnost u pacientů s bolestí pomocí dotazníku The Newest Vital SignTM (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005). Z průzkumného šetření vyplynulo, že nadpoloviční většina respondentů má adekvátní úroveň zdravotnické gramotnosti, negativně je ale ovlivňována věkem.
Annotation in English
The thesis is focused on the assessment of medical literacy in patients with pain through a preliminary version of The Newest Vital SignTM (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005). The thesis is divided into theoretical and research part. The theoretical part of the thesis describes the issues of health, medical literacy, tools to assess medical literacy, pain and the current state of medical literacy in patients with pain. The exploratory part deals with a quantitative survey, which aims to evaluate health literacy in patients with pain using the questionnaire The Newest Vital SignTM (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005). The survey showed that an absolute majority of respondents have an adequate level of health literacy, but it is negatively influenced by age.
Keywords
Zdravotnická gramotnost, hodnotící nástroje zdravotnické gramotnosti, zdraví, bolest
Keywords in English
Health literacy, assessment tools of health literacy, health, pain
Research Plan
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Research Plan
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Recommended resources
BORSON S. et al., 2000. The Mini-Cog: A Cognitive ´Vital Signs´ Measure for Dementia Screening in Multi-Lingual Elderly. International Journal of Geriatric Psychiatry [online]. 15, 1021-1027 (2000) [cit. 25. 04. 2019]. Dostupné z: http://www.cpnstudy.org/wpcontent/uploads/2010/05/Mini-Cog.pdf
HOLČÍK, J. 2010. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD. ISBN 978-80-210- 5239-0.
HOLČÍK, J. 2010. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: MSD. ISBN 978-80-7392-089-0.
KAAS, J. V. STASKOVÁ a R. ŠULISTOVÁ. The concept of health literacy in contemporary nursing. Kontakt [online]. 2016, 18(4), s. 219?223 [cit. 2019-03-24]. DOI: 10.1136/ bmjopen-2013-004180. ISSN 1804-7122. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1016/j.kontakt.2016.10.001
MANDYSOVÁ, P. et al. Chronic pain health literacy: A scoping review of existing instruments. Kontakt [online]. 2018, 20(4), s. 368-375 [cit. 2019-04-18]. DOI: 10.1016/j.kontakt.2018.10.005. ISSN 1804-7122. Dostupné z: https://kont.zsf.jcu.cz/pdfs/knt/2018/04/05.pdf
Powers BJ, et al. Can this patient read and understand written health information? JAMA 2010 Jul 7;304(1):76-84.
SOUZA, J. et al. Functional health literacy and glycaemic control in older adults with type 2 diabetes: a cross-sectional study. BMJ Journals [online]. 2014(4), 1-9 [cit. 2019-03-24]. DOI: 10.1136/ bmjopen-2013-004180. ISSN 2044-6055. Dostupné z: http://bmjopen.bmj.com/content/4/2/e004180.
Zdravotní gramotnost dospělých. 2016 [online]. 1. Národní síť podpory zdraví, 2016 [cit. 2019-03-28]. Dostupné z: http://nspz.cz/wordpress/uploads/2016/10/gramotnost_AA5_dosp%C4%9B1%C3%AD.pdf
WEISS BD et al. 2005 Quick assessment of literacy in primary care: the newest vital sign. Ann Fam Med. 3(6):514-522.
Recommended resources
BORSON S. et al., 2000. The Mini-Cog: A Cognitive ´Vital Signs´ Measure for Dementia Screening in Multi-Lingual Elderly. International Journal of Geriatric Psychiatry [online]. 15, 1021-1027 (2000) [cit. 25. 04. 2019]. Dostupné z: http://www.cpnstudy.org/wpcontent/uploads/2010/05/Mini-Cog.pdf
HOLČÍK, J. 2010. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD. ISBN 978-80-210- 5239-0.
HOLČÍK, J. 2010. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: MSD. ISBN 978-80-7392-089-0.
KAAS, J. V. STASKOVÁ a R. ŠULISTOVÁ. The concept of health literacy in contemporary nursing. Kontakt [online]. 2016, 18(4), s. 219?223 [cit. 2019-03-24]. DOI: 10.1136/ bmjopen-2013-004180. ISSN 1804-7122. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1016/j.kontakt.2016.10.001
MANDYSOVÁ, P. et al. Chronic pain health literacy: A scoping review of existing instruments. Kontakt [online]. 2018, 20(4), s. 368-375 [cit. 2019-04-18]. DOI: 10.1016/j.kontakt.2018.10.005. ISSN 1804-7122. Dostupné z: https://kont.zsf.jcu.cz/pdfs/knt/2018/04/05.pdf
Powers BJ, et al. Can this patient read and understand written health information? JAMA 2010 Jul 7;304(1):76-84.
SOUZA, J. et al. Functional health literacy and glycaemic control in older adults with type 2 diabetes: a cross-sectional study. BMJ Journals [online]. 2014(4), 1-9 [cit. 2019-03-24]. DOI: 10.1136/ bmjopen-2013-004180. ISSN 2044-6055. Dostupné z: http://bmjopen.bmj.com/content/4/2/e004180.
Zdravotní gramotnost dospělých. 2016 [online]. 1. Národní síť podpory zdraví, 2016 [cit. 2019-03-28]. Dostupné z: http://nspz.cz/wordpress/uploads/2016/10/gramotnost_AA5_dosp%C4%9B1%C3%AD.pdf
WEISS BD et al. 2005 Quick assessment of literacy in primary care: the newest vital sign. Ann Fam Med. 3(6):514-522.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Hodnocení vedoucího: výborně}
Hodnocení oponenta: velmi dobře}
Doplňující otázky k obhajobě: }
1. Proč byli zařazeni pacienti, kteří měli za posledních sedm dní v ošetřovatelské dokumentaci záznam bolesti?}
2. Zajímala jste se, zda mají respondenti bolest v průběhu výzkumného šetření? Mohlo by to ovlivnit výsledky?}
3. Jaká konkrétní doporučení byste navrhla zdravotnickým pracovníkům v přístupu k pacientům s omezenou gramotností při hodnocení a léčbě bolesti?}
Obhajoba diplomové práce s prezentací velmi dobrá.