Diplomová práce se zabývá problematikou zdravotnické gramotnosti u pacientů s chronickou bolestí. Jejím cílem je zjistit míru zdravotnické gramotnosti u pacientů s bolestí za pomoci
předběžné verze dotazníku The Newest Vital SignTM (Powers et al., 2010., Weiss et al., 2005) firmy Pfizer. Dalšími cíli bylo zjistit vhodnost použití dotazníku pro tyto pacienty. Teoretická část popisuje základní informace o zdravotnické gramotnosti, nástrojích k hodnocení a měření zdravotnické gramotnosti či bolesti. Výzkumná část se věnuje kvantitativnímu šetření.
Výsledky jsou zpracovány do grafů a tabulek. Z šetření vyplynulo, že 37 (80,43%) respon-dentů má adekvátní zdravotnickou gramotnost, z nichž většina je ženského pohlaví.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of medical literacy in patients with chronic pain. Its aim is to determine the level of medical literacy in patients with pain with the help a prelim-inary version of The Newest Vital SignTM questionnaire (Powers et al., 2010., Weiss et al., 2005) by Pfizer. Other goals were to determine the suitability of using the questionnaire for these patients. The theoretical part describes basic information about medical literacy, tools for evaluating and measuring medical literacy or pain. The research part is devoted to quan-titative research. The results are processed into graphs and tables. The survey showed that 37 (80.43%) respondents have adequate health literacy, most of whom are female.
Klíčová slova
zdravotnická gramotnost, bolest, totální endoprotéza, The Newest Vital Sign TM (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005), Mini-Cog
Klíčová slova v angličtině
Health Literacy, Pain, Total Endoprosthesis, The Newest Vital SignTM (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005), Mini-Cog
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou zdravotnické gramotnosti u pacientů s chronickou bolestí. Jejím cílem je zjistit míru zdravotnické gramotnosti u pacientů s bolestí za pomoci
předběžné verze dotazníku The Newest Vital SignTM (Powers et al., 2010., Weiss et al., 2005) firmy Pfizer. Dalšími cíli bylo zjistit vhodnost použití dotazníku pro tyto pacienty. Teoretická část popisuje základní informace o zdravotnické gramotnosti, nástrojích k hodnocení a měření zdravotnické gramotnosti či bolesti. Výzkumná část se věnuje kvantitativnímu šetření.
Výsledky jsou zpracovány do grafů a tabulek. Z šetření vyplynulo, že 37 (80,43%) respon-dentů má adekvátní zdravotnickou gramotnost, z nichž většina je ženského pohlaví.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of medical literacy in patients with chronic pain. Its aim is to determine the level of medical literacy in patients with pain with the help a prelim-inary version of The Newest Vital SignTM questionnaire (Powers et al., 2010., Weiss et al., 2005) by Pfizer. Other goals were to determine the suitability of using the questionnaire for these patients. The theoretical part describes basic information about medical literacy, tools for evaluating and measuring medical literacy or pain. The research part is devoted to quan-titative research. The results are processed into graphs and tables. The survey showed that 37 (80.43%) respondents have adequate health literacy, most of whom are female.
Klíčová slova
zdravotnická gramotnost, bolest, totální endoprotéza, The Newest Vital Sign TM (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005), Mini-Cog
Klíčová slova v angličtině
Health Literacy, Pain, Total Endoprosthesis, The Newest Vital SignTM (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005), Mini-Cog
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
1. BORSON S. et al. 2000. The Mini- Cog: A Cognitive Vital Signs Measure for Dementia Screening in Multi-Lingual Elderly. International Journal of Geriatric Psychiatry [online]. 15, 1021-1027 (2000).
2. HOLČÍK, J., Role zdravotní gramotnosti v péči o zdraví. Praha. 2015. [cit. 2019-10-30]. Dostupné z: http://www.cls.cz/dokumenty/sem_role_zdravotni_gramostnosti.pdf.
3. HOLČÍK, Jan et al. Zdravotní gramotnost je prioritou péče. In ÚSTAV PRO ZDRAVOTN9 GRAMOTNOST, Z.Ú.: národní konference o zdravotní gramotnosti. Praha 25. ledna 2017 [online] [cit. 2019-09-19]. Dostupné z: http://www.uzg.cz/doc/Situacni_dokument_UZG.pdf.
4. Kaas, J. et al. Koncept zdravotní gramotnosti v současném ošetřovatelství. 2016, roč. 18, č. 4, s. 249-253.
5. KUČERA, Zdeněk et al. Role výzkumu- Zdravotní gramotnost obyvatel ČR. In ÚSTAV PRO ZDRAVOTNÍ GRAMOTNOST, Z.Ú.: národní konference o zdravotní gramotnosti, Praha 25. ledna 2017 [online] [cit. 2019-09-19]. Dostupné z: http://www.uzg.cz/doc/Situacni_dokument_UZG.pdf.
6. Mandysová, P. et al. Chronic pain health literacy: A scoping review of existing instruments. Kontakt, 2018, doi: 10.1016/j.kontakt.2018.10.00
Seznam doporučené literatury
1. BORSON S. et al. 2000. The Mini- Cog: A Cognitive Vital Signs Measure for Dementia Screening in Multi-Lingual Elderly. International Journal of Geriatric Psychiatry [online]. 15, 1021-1027 (2000).
2. HOLČÍK, J., Role zdravotní gramotnosti v péči o zdraví. Praha. 2015. [cit. 2019-10-30]. Dostupné z: http://www.cls.cz/dokumenty/sem_role_zdravotni_gramostnosti.pdf.
3. HOLČÍK, Jan et al. Zdravotní gramotnost je prioritou péče. In ÚSTAV PRO ZDRAVOTN9 GRAMOTNOST, Z.Ú.: národní konference o zdravotní gramotnosti. Praha 25. ledna 2017 [online] [cit. 2019-09-19]. Dostupné z: http://www.uzg.cz/doc/Situacni_dokument_UZG.pdf.
4. Kaas, J. et al. Koncept zdravotní gramotnosti v současném ošetřovatelství. 2016, roč. 18, č. 4, s. 249-253.
5. KUČERA, Zdeněk et al. Role výzkumu- Zdravotní gramotnost obyvatel ČR. In ÚSTAV PRO ZDRAVOTNÍ GRAMOTNOST, Z.Ú.: národní konference o zdravotní gramotnosti, Praha 25. ledna 2017 [online] [cit. 2019-09-19]. Dostupné z: http://www.uzg.cz/doc/Situacni_dokument_UZG.pdf.
6. Mandysová, P. et al. Chronic pain health literacy: A scoping review of existing instruments. Kontakt, 2018, doi: 10.1016/j.kontakt.2018.10.00
Přílohy volně vložené
souhlas s provedením výzkumu
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Doplňující otázky oponenta:
1. Bylo zjišťováno, zda pacient ve chvíli vyplňování dotazníku trpí bolestí?
Obhajoba diplomové práce s prezentací výborná minus.