Bakalářská práce je zaměřena na povědomí péči o dutinu ústní dětí v předškolním věku. Je rozdělena na dvě části - část teoretickou a část průzkumnou. Teoretická část se v první kapitole zabývá specifiky, problematikou a následnou prevencí v oblasti dentálního zdraví u dětí předškolního věku. Dále stravou a jejím vlivem na stav chrupu již od prenatálního období. V neposlední řadě se teoretická část věnuje pomůckám spjatých s dentální hygienou předškolního věku. Ve druhé kapitole se teoretická část zaměřuje na sociálně-pedagogickou sféru zvolené problematiky, kde jsou zmíněna základní specifika věkové skupiny respondentů. V průzkumné části je popsána metodika průzkumu formou focus group, která mě inspirovala. Rozbor vlastního šetření, které se zabývá edukací dětí předškolního věku a následným vyhodnocením nashromážděných dat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the finding how much preschool children are aware of the dental care. It is divided in two parts - theoretical and practical. The first chapter of the theoretical part deals with the specifics, problems and subsequent dental hygiene prevention in preschool children, furthermore it deals with the nutrition and its effect on the quality of teeth starting from the prenatal period. Last but not least, the theoretical part deals with the dental hygiene aids for preschool children. The second chapter of the theoretical part deals with the social-educational sphere of the chosen topic and the respondents' age group basic specifics are mentioned here. The practical part describes the methods of the qualitative research in the form of the "Focus group" and the analysis of the research itself which deals with the preschool children´s awareness and knowledge and which is followed by the evaluation of the collected data.
Dental hygiene, education, nutrition, preschool age of children, teeth, tooth cleaning aids
Rozsah průvodní práce
57
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na povědomí péči o dutinu ústní dětí v předškolním věku. Je rozdělena na dvě části - část teoretickou a část průzkumnou. Teoretická část se v první kapitole zabývá specifiky, problematikou a následnou prevencí v oblasti dentálního zdraví u dětí předškolního věku. Dále stravou a jejím vlivem na stav chrupu již od prenatálního období. V neposlední řadě se teoretická část věnuje pomůckám spjatých s dentální hygienou předškolního věku. Ve druhé kapitole se teoretická část zaměřuje na sociálně-pedagogickou sféru zvolené problematiky, kde jsou zmíněna základní specifika věkové skupiny respondentů. V průzkumné části je popsána metodika průzkumu formou focus group, která mě inspirovala. Rozbor vlastního šetření, které se zabývá edukací dětí předškolního věku a následným vyhodnocením nashromážděných dat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the finding how much preschool children are aware of the dental care. It is divided in two parts - theoretical and practical. The first chapter of the theoretical part deals with the specifics, problems and subsequent dental hygiene prevention in preschool children, furthermore it deals with the nutrition and its effect on the quality of teeth starting from the prenatal period. Last but not least, the theoretical part deals with the dental hygiene aids for preschool children. The second chapter of the theoretical part deals with the social-educational sphere of the chosen topic and the respondents' age group basic specifics are mentioned here. The practical part describes the methods of the qualitative research in the form of the "Focus group" and the analysis of the research itself which deals with the preschool children´s awareness and knowledge and which is followed by the evaluation of the collected data.
Dental hygiene, education, nutrition, preschool age of children, teeth, tooth cleaning aids
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
MAZÁNEK, Jiří. Stomatologie pro dentální hygienistky a zubní instrumentářky. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4865-8.
MERGLOVÁ, Vlasta a Romana KOBEROVÁ IVANČAKOVÁ. Zubní kaz a jeho prevence v časném dětském věku. Praha: Havlíček Brain Team, 2009. Edice zubního lékařství (Havlíček Brain Team). ISBN 978-80-87109-16-8.
KLINDOVÁ, Ľuboslava a Eva RYBÁROVÁ. Vývojová psychologie: učebnice pro 3. ročník pedagogických škol. Přeložil Vilém PECH. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1974. Učebnice pro pedagog. školy. ISBN (váz.).
KOVÁŘOVÁ, Jitka a Zuzana ZOUHAROVÁ. Pečujeme o zdravý dětský chrup. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3029-2.
SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9
Seznam doporučené literatury
MAZÁNEK, Jiří. Stomatologie pro dentální hygienistky a zubní instrumentářky. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4865-8.
MERGLOVÁ, Vlasta a Romana KOBEROVÁ IVANČAKOVÁ. Zubní kaz a jeho prevence v časném dětském věku. Praha: Havlíček Brain Team, 2009. Edice zubního lékařství (Havlíček Brain Team). ISBN 978-80-87109-16-8.
KLINDOVÁ, Ľuboslava a Eva RYBÁROVÁ. Vývojová psychologie: učebnice pro 3. ročník pedagogických škol. Přeložil Vilém PECH. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1974. Učebnice pro pedagog. školy. ISBN (váz.).
KOVÁŘOVÁ, Jitka a Zuzana ZOUHAROVÁ. Pečujeme o zdravý dětský chrup. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3029-2.
SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: výborně mínus}
Hodnocení oponenta: velmi dobře}
Doplňující otázky k obhajobě: }
1. Proč jste posttest prováděla týden po edukaci? O co jste se při stanovování tohoto časového limitu opírala?}
2. Podle čeho jste posuzovala správnost odpovědí v testu? Např. u odpovědi na otázku ?Co potřebujete k čištění zubů??}
3. V diskuzi na str. 44 uvádíte, že si děti z edukace odnesly vědomosti, které mají pozitivní dopad na péči o jejich chrup. Na základě čeho tak soudíte? Co všechno kromě vědomostí zásadně ovlivňuje péči o chrup?}
4. Jaké zásadní zjištění z rozhovorů vyplynulo? S čím by se dalo dále pracovat, co by bylo vhodné zdůrazňovat jak dětem, tak rodičům?}
Obhajoba bakalářské práce s prezentací velmi dobrá.