Práce se zabývá kompletním restaurováním objektů na papírové podložce z Městského muzea v České Třebové. Objektem restaurování jsou tři díla rozdílných technik na papírových podložkách. Prvním dílem je kresba portrétu Jana Hýbla grafitovou tužkou na papíře od Františka Bělského adjustovaná na černém papíře a lepence, dále perokresba Kostela sv. Jakuba Většího v České Třebové na lepence od Vladimíra Pecháčka, jež je kolorována kvašem, nebo silně ředěnou temperou, v kombinaci s akvarelem. Posledním dílem je olejomalba Poprsí mladíka držícího věnec na lepence od neznámého autora.
Anotace v angličtině
This thesis presents the results of a comprehensive restoration treatment of objects on paper support from the Municipal museum of Česká Třebová. The restored objects are three art works executed in different techniques on paper support. The first artwork is a portrait drawing of Jan Hýbl executed in graphite pencil on paper support by František Bělský, mounted on black paper and a carboard. The second object is a line drawing of the Church of St. Jacob the Bigger in Česká Třebová by Vladimír Pecháček. The drawing is executed on cardboard support and is presumably coloured with gouache, or thinned tempera, in combination with aquarelle colours. The Last object is an oilpainting "Poprsí mladíka držícího věne" (= A Bust of a Young Boy holding a wreath) on carboard support by an unknown artist.
Klíčová slova
Restaurování, kresba, portrét, papírová podložka, perokresba, akvarel, kvaš, lepenka, Jan Hýbl, František Bělský, kostel sv. Jakuba Většího, Vladimír Pecháček
Klíčová slova v angličtině
Restoration, drawing, portrait, paper support, line drawing, aquarelle, gouache, cardboard, Jan Hýbl, František Bělský, the Church of St. Jacob the Bigger, Vladimír Pecháček
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá kompletním restaurováním objektů na papírové podložce z Městského muzea v České Třebové. Objektem restaurování jsou tři díla rozdílných technik na papírových podložkách. Prvním dílem je kresba portrétu Jana Hýbla grafitovou tužkou na papíře od Františka Bělského adjustovaná na černém papíře a lepence, dále perokresba Kostela sv. Jakuba Většího v České Třebové na lepence od Vladimíra Pecháčka, jež je kolorována kvašem, nebo silně ředěnou temperou, v kombinaci s akvarelem. Posledním dílem je olejomalba Poprsí mladíka držícího věnec na lepence od neznámého autora.
Anotace v angličtině
This thesis presents the results of a comprehensive restoration treatment of objects on paper support from the Municipal museum of Česká Třebová. The restored objects are three art works executed in different techniques on paper support. The first artwork is a portrait drawing of Jan Hýbl executed in graphite pencil on paper support by František Bělský, mounted on black paper and a carboard. The second object is a line drawing of the Church of St. Jacob the Bigger in Česká Třebová by Vladimír Pecháček. The drawing is executed on cardboard support and is presumably coloured with gouache, or thinned tempera, in combination with aquarelle colours. The Last object is an oilpainting "Poprsí mladíka držícího věne" (= A Bust of a Young Boy holding a wreath) on carboard support by an unknown artist.
Klíčová slova
Restaurování, kresba, portrét, papírová podložka, perokresba, akvarel, kvaš, lepenka, Jan Hýbl, František Bělský, kostel sv. Jakuba Většího, Vladimír Pecháček
Klíčová slova v angličtině
Restoration, drawing, portrait, paper support, line drawing, aquarelle, gouache, cardboard, Jan Hýbl, František Bělský, the Church of St. Jacob the Bigger, Vladimír Pecháček
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude spočívat v komplexním restaurování tří děl ze sbírek Městského muzea v České Třebové.
1. 382/1889: Poprsí mladíka držícího věnec, olej na lepence, poč. 19. stol.
2. 34/2020: F. V. Bělský, kresba grafitovou tužkou na papíru, 1938
3. 35/2020: V. Pecháček, Kostel sv. Jakuba Většího, kolorovaná perokresba na lepence, 1959
V rámci bakalářské práce bude proveden neinvazivní průzkum výše uvedených děl a bude zdokumentován jejich fyzický stav před započetím restaurování. Na základě výsledků průzkumu bude stanoven restaurátorský záměr a návrh na restaurování, který bude podkladem pro restaurátorský zásah. Jednotlivé kroky budou konzultovány s vedoucím ateliéru a zadavatelem/majitelem. Celý průběh restaurátorských prací bude podrobně písemně a fotograficky zdokumentován.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude spočívat v komplexním restaurování tří děl ze sbírek Městského muzea v České Třebové.
1. 382/1889: Poprsí mladíka držícího věnec, olej na lepence, poč. 19. stol.
2. 34/2020: F. V. Bělský, kresba grafitovou tužkou na papíru, 1938
3. 35/2020: V. Pecháček, Kostel sv. Jakuba Většího, kolorovaná perokresba na lepence, 1959
V rámci bakalářské práce bude proveden neinvazivní průzkum výše uvedených děl a bude zdokumentován jejich fyzický stav před započetím restaurování. Na základě výsledků průzkumu bude stanoven restaurátorský záměr a návrh na restaurování, který bude podkladem pro restaurátorský zásah. Jednotlivé kroky budou konzultovány s vedoucím ateliéru a zadavatelem/majitelem. Celý průběh restaurátorských prací bude podrobně písemně a fotograficky zdokumentován.
Seznam doporučené literatury
ZELINGER, J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Academia, Praha, 1987. KOPECKÁ, I., NEJEDLÝ, V. Průzkum historických materiálů. Grada, Praha, 2005. ĎUROVIČ, M. a kol. Restaurování a konzervování archiválií a knih. Praha, Paseka, 2002. SLÁNSKÝ, B. Technika malby. Praha, 2003. KUBIČKA, R., ZELINGER, J. Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha, 2004. WOLBERS, R. Cleaning Painted Surfaces. Archetype, 2008. SLÁNSKÝ, b. Technika v malířské tvorbě. SNTL, 1973. KNUT, N. The Restoration of Paintings, Könemann. STONER, J. H., R. A. RUSHFIELD, ed. The Conservation of Easel Paintings. London: Routledge, 2012.
Seznam doporučené literatury
ZELINGER, J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Academia, Praha, 1987. KOPECKÁ, I., NEJEDLÝ, V. Průzkum historických materiálů. Grada, Praha, 2005. ĎUROVIČ, M. a kol. Restaurování a konzervování archiválií a knih. Praha, Paseka, 2002. SLÁNSKÝ, B. Technika malby. Praha, 2003. KUBIČKA, R., ZELINGER, J. Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha, 2004. WOLBERS, R. Cleaning Painted Surfaces. Archetype, 2008. SLÁNSKÝ, b. Technika v malířské tvorbě. SNTL, 1973. KNUT, N. The Restoration of Paintings, Könemann. STONER, J. H., R. A. RUSHFIELD, ed. The Conservation of Easel Paintings. London: Routledge, 2012.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila obsah bakalářské práce, shrnula hlavní teze a poznatky. Na doplňující otázky komise reagovala pohotově a srozumitelně.