Diplomová práce analyzuje základní principy dobré správy. Je zkoumán princip transparentnosti, který má zajistit informovanost veřejnosti o činnosti veřejné správy. Informovanost není samoúčelná a musí být v demokratickém právním státě provázána s odpovědností. V návaznosti na transparentnost jsou proto analyzovány odpovědnostní vazby mezi mocí výkonnou a mocí zákonodárnou a soudní s důrazem na odpovědnost demokratickou. Právní úprava České republiky je komparována s úpravou vybrané evropské země. Výsledky analýzy a komparace jsou syntetizovány a vyvozeny závěry de lege ferenda.
Anotace v angličtině
The diploma thesis analyses basic principles of good governance. The principle of transparency which should ensure that the public is informed about the activities of public administration is examined. Awareness is not an end in itself and must be linked to accountability in a democratic state governed by the rule of law. In connection with transparency, the thesis describes relations of accountability between legislative executive and judicial powers with an emphasis on democratic accountability. The legislation of the Czech Republic is compared with the legislation of a selected European country. The results of the analysis and comparison are synthesized and conclusions de lege ferenda.
Klíčová slova
principy dobré správy, transparentnost, odpovědnost, accountability deficit, accountability overload, accountability trap, sleeping accountability, princip Checks and Balances, zákon o svobodném přístupu k informacím, otevřená data, Transparency International, kárná odpovědnost
Klíčová slova v angličtině
rinciples of good governance, transparency, accountability, accountability deficit, accountability overload, accountability trap, sleeping accountability, principle Checks and Balances, Freedom of information act, open data, Transparency International, disciplinary responsibility
Rozsah průvodní práce
103 s. (240 391 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce analyzuje základní principy dobré správy. Je zkoumán princip transparentnosti, který má zajistit informovanost veřejnosti o činnosti veřejné správy. Informovanost není samoúčelná a musí být v demokratickém právním státě provázána s odpovědností. V návaznosti na transparentnost jsou proto analyzovány odpovědnostní vazby mezi mocí výkonnou a mocí zákonodárnou a soudní s důrazem na odpovědnost demokratickou. Právní úprava České republiky je komparována s úpravou vybrané evropské země. Výsledky analýzy a komparace jsou syntetizovány a vyvozeny závěry de lege ferenda.
Anotace v angličtině
The diploma thesis analyses basic principles of good governance. The principle of transparency which should ensure that the public is informed about the activities of public administration is examined. Awareness is not an end in itself and must be linked to accountability in a democratic state governed by the rule of law. In connection with transparency, the thesis describes relations of accountability between legislative executive and judicial powers with an emphasis on democratic accountability. The legislation of the Czech Republic is compared with the legislation of a selected European country. The results of the analysis and comparison are synthesized and conclusions de lege ferenda.
Klíčová slova
principy dobré správy, transparentnost, odpovědnost, accountability deficit, accountability overload, accountability trap, sleeping accountability, princip Checks and Balances, zákon o svobodném přístupu k informacím, otevřená data, Transparency International, kárná odpovědnost
Klíčová slova v angličtině
rinciples of good governance, transparency, accountability, accountability deficit, accountability overload, accountability trap, sleeping accountability, principle Checks and Balances, Freedom of information act, open data, Transparency International, disciplinary responsibility
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analýza základních principů dobré správy. Zkoumán bude princip transparentnosti, který má zajistit informovanost veřejnosti o činnosti veřejné správy. Informovanost není samoúčelná a musí být v demokratickém právním státě provázána s odpovědností. V návaznosti na transparentnost budou proto analyzovány odpovědnostní vazby mezi mocí výkonnou a mocí zákonodárnou a soudní s důrazem na odpovědnost demokratickou. Právní úprava České republiky bude komparována s úpravou vybrané evropské země. Výsledky analýzy a komparace budou syntetizovány a vyvozeny závěry de lege ferenda.
Osnova:
- Principy Dobré správy.
- Princip transparentnosti.
- Odpovědnost veřejné správy.
- Provázanost principu transparentnosti a odpovědnosti.
- Komparace politik a právní úpravy České a Irské republiky.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analýza základních principů dobré správy. Zkoumán bude princip transparentnosti, který má zajistit informovanost veřejnosti o činnosti veřejné správy. Informovanost není samoúčelná a musí být v demokratickém právním státě provázána s odpovědností. V návaznosti na transparentnost budou proto analyzovány odpovědnostní vazby mezi mocí výkonnou a mocí zákonodárnou a soudní s důrazem na odpovědnost demokratickou. Právní úprava České republiky bude komparována s úpravou vybrané evropské země. Výsledky analýzy a komparace budou syntetizovány a vyvozeny závěry de lege ferenda.
Osnova:
- Principy Dobré správy.
- Princip transparentnosti.
- Odpovědnost veřejné správy.
- Provázanost principu transparentnosti a odpovědnosti.
- Komparace politik a právní úpravy České a Irské republiky.
Seznam doporučené literatury
ADDINK, Henk. Good Governance: Concept and Context. Oxford: Oxford University Press, 2019. ISBN 978-0-19-884115-9. DOI: 10.1093/oso/9780198841159.001.0001.
ADSHEAD, Maura a Michelle MILLAR, ed. Public administration and public policy in Ireland: theory and methods. London: Routledge, 2003. ISBN 0-415-28241-1.
Better Regulation Practices across the European Union [online]. OECD Publishing, 2019 [cit. 2020-06-21]. ISBN 978-92-64-31173-2. Dostupné z: https://read.oecd-ilibrary.org/governance/better-regulation-practices-across-the-european-union_9789264311732-en#page4.
BOVENS, Mark. 2006. Analysing and assessing public accountability: A conceptual framework. In: European Governance Papers (EUROGOV), No. C-06-01.
BOVENS, Mark.2007. Analysing and assessing accountability: A conceptual framework. European Law Journal 13: 447468.
ČERNÍN, Karel. Principy dobré správy. Praha: Wolters Kluwer, 2019. Právní monografie. ISBN 978-80-7598-300-8.
FUREK, Adam. Zákon o svobodném přístupu k informacím: komentář. V Praze: C. H. Beck, 2016. Beckova edice komentované zákony. ISBN 978-80-7400-273-1.
HAUSER, Florian. Principles and values of good governance. Quality of Public Administration A Toolbox for Practitioners [online]. European Union, 2017 [cit. 2020-06-18]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/esf/main.jsp?catId=3&langId=en&keywords=&langSel=&pubType=434.
KELLY, Michael. Accountability and Public Administration: Concepts, Dimension and Developments. Openness and transparency in governance: challenges and opportunities [online]. NISPAcee, 1999, s. 22-61 [cit. 2020-06-18]. ISBN 80-89013-01-5. Dostupné z: https://www.nispa.org/files/publications/ebooks/nispacee-opennes2000.pdf#page=24.
VESELÝ, Arnošt. Accountability in Central and Eastern Europe: Concept and Reality. International Review of Administrative Sciences. 2013, 79(2), 310-330.
Seznam doporučené literatury
ADDINK, Henk. Good Governance: Concept and Context. Oxford: Oxford University Press, 2019. ISBN 978-0-19-884115-9. DOI: 10.1093/oso/9780198841159.001.0001.
ADSHEAD, Maura a Michelle MILLAR, ed. Public administration and public policy in Ireland: theory and methods. London: Routledge, 2003. ISBN 0-415-28241-1.
Better Regulation Practices across the European Union [online]. OECD Publishing, 2019 [cit. 2020-06-21]. ISBN 978-92-64-31173-2. Dostupné z: https://read.oecd-ilibrary.org/governance/better-regulation-practices-across-the-european-union_9789264311732-en#page4.
BOVENS, Mark. 2006. Analysing and assessing public accountability: A conceptual framework. In: European Governance Papers (EUROGOV), No. C-06-01.
BOVENS, Mark.2007. Analysing and assessing accountability: A conceptual framework. European Law Journal 13: 447468.
ČERNÍN, Karel. Principy dobré správy. Praha: Wolters Kluwer, 2019. Právní monografie. ISBN 978-80-7598-300-8.
FUREK, Adam. Zákon o svobodném přístupu k informacím: komentář. V Praze: C. H. Beck, 2016. Beckova edice komentované zákony. ISBN 978-80-7400-273-1.
HAUSER, Florian. Principles and values of good governance. Quality of Public Administration A Toolbox for Practitioners [online]. European Union, 2017 [cit. 2020-06-18]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/esf/main.jsp?catId=3&langId=en&keywords=&langSel=&pubType=434.
KELLY, Michael. Accountability and Public Administration: Concepts, Dimension and Developments. Openness and transparency in governance: challenges and opportunities [online]. NISPAcee, 1999, s. 22-61 [cit. 2020-06-18]. ISBN 80-89013-01-5. Dostupné z: https://www.nispa.org/files/publications/ebooks/nispacee-opennes2000.pdf#page=24.
VESELÝ, Arnošt. Accountability in Central and Eastern Europe: Concept and Reality. International Review of Administrative Sciences. 2013, 79(2), 310-330.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila komisi svou diplomovou práci s názvem Transparentnost a odpovědnost ve veřejné správě. Cílem práce bylo provést analýzu základních principů dobré správy. Zkoumán byl princip transparentnosti, který má zajistit informovanost veřejnosti o činnosti veřejné správy. Informovanost není samoúčelná a musí být v demokratickém právním státě provázána s odpovědností. V návaznosti na transparentnost byly proto analyzovány odpovědnostní vazby mezi mocí výkonnou a mocí zákonodárnou a soudní s důrazem na odpovědnost demokratickou. Právní úprava České republiky byla komparována s úpravou vybrané evropské země. Výsledky analýzy a komparace byly syntetizovány a vyvozeny závěry de lege ferenda. V rámci prezentace studentka popsala cíl, postup a výsledky zpracované analýzy.
Po prezentaci seznámila předsedkyně komise ostatní členy s posudkem vedoucího a oponenta práce. Studentka byla předsedkyní vyzvána k zodpovězení dotazů položených vedoucím a oponentem práce.
Následovala rozprava, ve které komise neměla k práci žádné dotazy ani poznámky.