Tato bakalářská práce je zaměřena na analýzu sociální rizik, jejich možných příčin a zhodnocení dopadů na socioekonomické prostředí Královéhradeckého kraje. Teoretická část práce se zaměřuje na základní charakteristiky pojmů sociální riziko, rodinná politika a sociální zabezpečení. Dále práce zkoumá problematiku rodin se zdravotně postiženými členy. Praktická část je soustředěna na kvantitativní šetření pomocí dotazníkového šetření, socioekonomickou analýzu a analýzu sociálních rizik ve vztahu k rodině. Následně jsou určeny potencionální dopady na socioekonomické prostředí Královéhradeckého kraje.
Annotation in English
This bachelor thesis analyzes social risks, their possible cause and it further evaluates their impact on the socio-economic environment in Královéhradecký kraj. The theoretical part of the thesis focuses on the elementary characteristics of the concepts of social risk, family policy, and social security. Furthermore, the thesis probes the problematics of a family with handicapped members. The practical part is focused on quantitative research using a questionnaire survey, socio-economic analysis and analyzes social risk in relationship to the family. Then possible impacts on socio-economic environment of Královéhradecký kraj are determined.
Keywords
sociální riziko, zdravotně postižení, Královéhradecký kraj
Keywords in English
Social risk, handicap, Královéhradecký kraj
Length of the covering note
69 s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce je zaměřena na analýzu sociální rizik, jejich možných příčin a zhodnocení dopadů na socioekonomické prostředí Královéhradeckého kraje. Teoretická část práce se zaměřuje na základní charakteristiky pojmů sociální riziko, rodinná politika a sociální zabezpečení. Dále práce zkoumá problematiku rodin se zdravotně postiženými členy. Praktická část je soustředěna na kvantitativní šetření pomocí dotazníkového šetření, socioekonomickou analýzu a analýzu sociálních rizik ve vztahu k rodině. Následně jsou určeny potencionální dopady na socioekonomické prostředí Královéhradeckého kraje.
Annotation in English
This bachelor thesis analyzes social risks, their possible cause and it further evaluates their impact on the socio-economic environment in Královéhradecký kraj. The theoretical part of the thesis focuses on the elementary characteristics of the concepts of social risk, family policy, and social security. Furthermore, the thesis probes the problematics of a family with handicapped members. The practical part is focused on quantitative research using a questionnaire survey, socio-economic analysis and analyzes social risk in relationship to the family. Then possible impacts on socio-economic environment of Královéhradecký kraj are determined.
Keywords
sociální riziko, zdravotně postižení, Královéhradecký kraj
Keywords in English
Social risk, handicap, Královéhradecký kraj
Research Plan
Cílem práce je zmapovat současná a potenciální rizika sociálního charakteru, analyzovat možné příčiny těchto rizik, zhodnotit jejich významnost a určit potenciální dopady na socioekonomické prostředí daného regionu.
Osnova:
- Charakteristika sociálních rizik.
- Socioekonomická analýza vybraného regionu.
- Analýza sociálních rizik ve vztahu k rodině.
- Zhodnocení možných dopadů realizovaných rizik na rodiny.
Research Plan
Cílem práce je zmapovat současná a potenciální rizika sociálního charakteru, analyzovat možné příčiny těchto rizik, zhodnotit jejich významnost a určit potenciální dopady na socioekonomické prostředí daného regionu.
Osnova:
- Charakteristika sociálních rizik.
- Socioekonomická analýza vybraného regionu.
- Analýza sociálních rizik ve vztahu k rodině.
- Zhodnocení možných dopadů realizovaných rizik na rodiny.
Recommended resources
BARVÍKOVÁ, J. a kol. Mikrojesle: nová služba předškolní péče v průzkumu veřejného mínění. Praha: VÚPSV, 2018. ISBN 978-80-7416-326-5.
KELLER, J. Nová sociální rizika a proč se jim nevyhneme. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011. ISBN 978-80-7419-059-9.
KUCHAŘOVÁ, V. a kol. Česká rodina na počátku 21. století: životní podmínky, vztahy a potřeby. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici s Výzkumným ústavem práce a sociálních věcí, 2019. ISBN 978-80-7419-275-3.
KUCHAŘOVÁ, V. a kol. Lokální a regionální rodinná politika v praxi. Praha: VÚPSV, 2014. ISBN 978-80-7416-211-4.
PRŮCHA, J. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.
Recommended resources
BARVÍKOVÁ, J. a kol. Mikrojesle: nová služba předškolní péče v průzkumu veřejného mínění. Praha: VÚPSV, 2018. ISBN 978-80-7416-326-5.
KELLER, J. Nová sociální rizika a proč se jim nevyhneme. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011. ISBN 978-80-7419-059-9.
KUCHAŘOVÁ, V. a kol. Česká rodina na počátku 21. století: životní podmínky, vztahy a potřeby. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici s Výzkumným ústavem práce a sociálních věcí, 2019. ISBN 978-80-7419-275-3.
KUCHAŘOVÁ, V. a kol. Lokální a regionální rodinná politika v praxi. Praha: VÚPSV, 2014. ISBN 978-80-7416-211-4.
PRŮCHA, J. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
maps, graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka přednesla obhajobu práce s názvem Sociální rizika a analýza jejich příčin a dopadů ve vybraném regionu. Cílem práce je zmapovat současná a potencionální rizika sociálního charakteru, analyzovat možné příčiny těchto rizik, zhodnotit jejich významnost a určit potenciální dopady na socioekonomické prostředí Královéhradeckého kraje.
Otázky vedoucího:
O1: Které slabiny současného systému sociálního zabezpečení ve vztahu k rodinám se zdravotně postiženými členy považujete za zásadní?
O2: Jakými způsoby by bylo možné (a současně reálné) v rámci Královéhradeckého kraje podpořit situaci rodin se zdravotně postiženými členy?
Doplňující otázky komise:
O1: Proč jste zvolila kraje, které jste zkoumala v práci?
O2: Jak jste splnila cíl práce?
O3: Jaký je přínos Vaší práce?
Studentka na otázky reagovala správně, avšak v práci byly určité nedostatky.