Informace o kvalifikační práci Komplexní restaurování dvou barokních olejomaleb na plátně
ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou a transparentní rentoaláž malířských děl na plátně, historie, materiály, metody
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Transparentní rentoaláž malířských děl na plátně: historie, materiály, metody
Hlavní téma v angličtině
Transparent Lining of Canvas Paintings: history, materials, methods
Název dle studenta
Komplexní restaurování dvou barokních olejomaleb na plátně
ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou a transparentní rentoaláž malířských děl na plátně, historie, materiály, metody
Název dle studenta v angličtině
Restoration of Two Baroque Portraits from the Collections of Jaroměřice nad Rokytnou Chateau and Transparent Lining of Canvas Paintings, History, Materials, Methods
Diplomová práce představuje komplexní restaurátorský zásah včetně podrobných průzkumů na dvou barokních podobiznách ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou. Jedná se o olejomalby na lněném plátně, jejichž autoři nejsou známí. První zobrazuje pravděpodobně Marii Antonii z Questernbergu a pochází zřejmě z druhé poloviny 18. století. Druhé dílo představuje Marii Konstanci z Lambergu a lze jej zařadit do druhé poloviny 17. století. Na tomto díle byla provedena transparentní rentoaláž pomocí hedvábné krepeliny a adheziva BEVA 371 Film, z důvodu historicky významného nápisu na rubu díla. Druhá část diplomové práce se věnuje rentoaláži malířských děl na plátně pomocí transparentních materiálů. Shromažďuje informace o vývoji transparentní rentoaláže, o materiálech a metodách používaných v praxi. Představuje literaturu a publikované články související s tématem a může pomoci při výběru vhodné metody transparentní rentoaláže při restaurování malířských děl.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents a comprehensive restoration intervention, including detailed surveys of two Baroque portraits from the collections of the Jaroměřice nad Rokytnou Chateau. These are oil paintings on linen canvas. The authors are not known. The first painting displays probably Maria Antonia from Questernberg and is apparently from the second half of the 18th century. The second painting presents Maria Constance from Lamberg and can be included in the second half of the 17th century. A transparent lining was performed on this work using silk crepe and BEVA 371 Film adhesive, due to the historically significant inscription on the back of the work. The second part of the diploma thesis deal with the lining of paintings on canvas using transparent materials. It collects information on the development of transparent lining, on materials and methods used in practice. It introduces literature and published articles related to the topics and can help in the selection of appropriate methods of transparent lining in the restoration of paintings.
Klíčová slova
zámek Jaroměřice nad Rokytnou, Marie Antonie z Questernbergu, Marie Konstancie z Lambergu, barokní portrét, restaurování, malba na plátně, závěsný obraz, olejomalba, transparentní rentoaláž, tkanina ze skelných vláken, Glass-fiber, polyamidová tkanina z jednovlákenných nití, polyamidová tkanina z vícevlákenných nití, polyesterová tkanina z jednovlákenných nití, polyesterová tkanina z vícevlákenných nití PeCap, Stabiltex, Tetex, Polymon, hedvábná krepelina, BEVA 371, BEVA 371 Film, Plextol 500, zajištění barevné vrstvy, čištění, konsolidace barevné vrstvy, strip-lining, tmelení, retuše
Klíčová slova v angličtině
Jaroměřice nad Rokytnou Chateau, Marie Antonie z Questernbergu, Marie Constance z Lambergu, baroque portrait, restoration, canvas painting, easel painting, oil painting, transparent lining, Glass-fiber fabric, Polyamid monofilament fabric, Polyamid polyfilament fabric, Polyester monofilament fabric, Polyester polyfilament fabric, PeCap, Stabiltex, Tetex, Polymon, silk crepe, BEVA 371, Plextol 500, facing, cleaning, consolidantion of paint layer, strip-lining, filling, retouching
Rozsah průvodní práce
286
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce představuje komplexní restaurátorský zásah včetně podrobných průzkumů na dvou barokních podobiznách ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou. Jedná se o olejomalby na lněném plátně, jejichž autoři nejsou známí. První zobrazuje pravděpodobně Marii Antonii z Questernbergu a pochází zřejmě z druhé poloviny 18. století. Druhé dílo představuje Marii Konstanci z Lambergu a lze jej zařadit do druhé poloviny 17. století. Na tomto díle byla provedena transparentní rentoaláž pomocí hedvábné krepeliny a adheziva BEVA 371 Film, z důvodu historicky významného nápisu na rubu díla. Druhá část diplomové práce se věnuje rentoaláži malířských děl na plátně pomocí transparentních materiálů. Shromažďuje informace o vývoji transparentní rentoaláže, o materiálech a metodách používaných v praxi. Představuje literaturu a publikované články související s tématem a může pomoci při výběru vhodné metody transparentní rentoaláže při restaurování malířských děl.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents a comprehensive restoration intervention, including detailed surveys of two Baroque portraits from the collections of the Jaroměřice nad Rokytnou Chateau. These are oil paintings on linen canvas. The authors are not known. The first painting displays probably Maria Antonia from Questernberg and is apparently from the second half of the 18th century. The second painting presents Maria Constance from Lamberg and can be included in the second half of the 17th century. A transparent lining was performed on this work using silk crepe and BEVA 371 Film adhesive, due to the historically significant inscription on the back of the work. The second part of the diploma thesis deal with the lining of paintings on canvas using transparent materials. It collects information on the development of transparent lining, on materials and methods used in practice. It introduces literature and published articles related to the topics and can help in the selection of appropriate methods of transparent lining in the restoration of paintings.
Klíčová slova
zámek Jaroměřice nad Rokytnou, Marie Antonie z Questernbergu, Marie Konstancie z Lambergu, barokní portrét, restaurování, malba na plátně, závěsný obraz, olejomalba, transparentní rentoaláž, tkanina ze skelných vláken, Glass-fiber, polyamidová tkanina z jednovlákenných nití, polyamidová tkanina z vícevlákenných nití, polyesterová tkanina z jednovlákenných nití, polyesterová tkanina z vícevlákenných nití PeCap, Stabiltex, Tetex, Polymon, hedvábná krepelina, BEVA 371, BEVA 371 Film, Plextol 500, zajištění barevné vrstvy, čištění, konsolidace barevné vrstvy, strip-lining, tmelení, retuše
Klíčová slova v angličtině
Jaroměřice nad Rokytnou Chateau, Marie Antonie z Questernbergu, Marie Constance z Lambergu, baroque portrait, restoration, canvas painting, easel painting, oil painting, transparent lining, Glass-fiber fabric, Polyamid monofilament fabric, Polyamid polyfilament fabric, Polyester monofilament fabric, Polyester polyfilament fabric, PeCap, Stabiltex, Tetex, Polymon, silk crepe, BEVA 371, Plextol 500, facing, cleaning, consolidantion of paint layer, strip-lining, filling, retouching
Zásady pro vypracování
Kompletní průzkum a restaurování dvou barokních podobizen ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou inv. č. JR 00571 a inv. č. JR 05882
Diplomová práce se bude zabývat kompletním průzkumem a restaurováním dvou barokních podobizen ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah zahrnující zpracování a vyhodnocení výsledků průzkumu, na jejichž základě bude vypracován záměr na restaurování. Průběh restaurátorského zásahu bude vycházet ze záměru na restaurování a bude podrobně dokumentován podle standardů pro restaurátorské dokumentace. Součástí diplomové práce bude studie na téma možností rentoaláže malířských děl na plátně pomocí transparentních materiálů. Cílem práce bude shromáždit informace o vývoji transparentní rentoaláže, o materiálech a metodách používaných v praxi. Práce přinese ucelený pohled na tuto tematiku, představí literaturu a publikované články související s tématem a pomůže v orientaci při případném výběru vhodné metody transparentní rantoaláže při restaurování malířských děl.
Zásady pro vypracování
Kompletní průzkum a restaurování dvou barokních podobizen ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou inv. č. JR 00571 a inv. č. JR 05882
Diplomová práce se bude zabývat kompletním průzkumem a restaurováním dvou barokních podobizen ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah zahrnující zpracování a vyhodnocení výsledků průzkumu, na jejichž základě bude vypracován záměr na restaurování. Průběh restaurátorského zásahu bude vycházet ze záměru na restaurování a bude podrobně dokumentován podle standardů pro restaurátorské dokumentace. Součástí diplomové práce bude studie na téma možností rentoaláže malířských děl na plátně pomocí transparentních materiálů. Cílem práce bude shromáždit informace o vývoji transparentní rentoaláže, o materiálech a metodách používaných v praxi. Práce přinese ucelený pohled na tuto tematiku, představí literaturu a publikované články související s tématem a pomůže v orientaci při případném výběru vhodné metody transparentní rantoaláže při restaurování malířských děl.
Seznam doporučené literatury
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Techniky malby. Díl I., Malířský a konzervační materiál. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-624-X.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl II., Průzkum a restaurování obrazů. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-623-1.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a Tatjana BAYEROVÁ. Pigmenty. 3., upr. vyd. Praha: Společnost pro technologie ochrany památek ? STOP, 2013. ISBN 978-80-86657-17-2
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a Jiří KARHAN. Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace: [Určeno pro posl. fak. chem. technol.]. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická, 1993. ISBN 80-7080-194-8.
ZELINGER, Jiří, Petr KOTLÍK a Eva ŠIMŮNKOVÁ. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha: Academia, 1982.
KUBIČKA, Roman a Jiří ZELINGER. Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurování. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-9046-7.
NICOLAUS, Knut. The Restoration of Paintings. Cologne: Könemann, 1999. ISBN 3-89508-922.
KOLLER, Manfred, Hermann KÜHN, Heinz ROOSEN-RUNGE a Rolf E STRAUB. Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken. Bd. 1, Farbmittel, Buchmalerei, Tafel- und Leinwandmalerei. 2. Aufl. Stuttgart: Philipp Reclam jun., 1988. ISBN 3-15-010322-3.
STONER, Joyce Hill a Rebecca Anne RUSHFIELD. The conservation of easel paintings. New York, NY: Routledge, 2012. ISBN 9780080941691.
Seznam doporučené literatury
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Techniky malby. Díl I., Malířský a konzervační materiál. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-624-X.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl II., Průzkum a restaurování obrazů. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-623-1.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a Tatjana BAYEROVÁ. Pigmenty. 3., upr. vyd. Praha: Společnost pro technologie ochrany památek ? STOP, 2013. ISBN 978-80-86657-17-2
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a Jiří KARHAN. Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace: [Určeno pro posl. fak. chem. technol.]. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická, 1993. ISBN 80-7080-194-8.
ZELINGER, Jiří, Petr KOTLÍK a Eva ŠIMŮNKOVÁ. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha: Academia, 1982.
KUBIČKA, Roman a Jiří ZELINGER. Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurování. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-9046-7.
NICOLAUS, Knut. The Restoration of Paintings. Cologne: Könemann, 1999. ISBN 3-89508-922.
KOLLER, Manfred, Hermann KÜHN, Heinz ROOSEN-RUNGE a Rolf E STRAUB. Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken. Bd. 1, Farbmittel, Buchmalerei, Tafel- und Leinwandmalerei. 2. Aufl. Stuttgart: Philipp Reclam jun., 1988. ISBN 3-15-010322-3.
STONER, Joyce Hill a Rebecca Anne RUSHFIELD. The conservation of easel paintings. New York, NY: Routledge, 2012. ISBN 9780080941691.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Na otázky komise odpovídala jasně a správně. Veškeré postupy restaurování a konzervování logicky zdůvodnila. Komise navrhuje studentku na cenu rektora.