Informace o kvalifikační práci Restaurování dvou barokních podobizen ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou a rozšířený průzkum rámů s oválným obrazovým zrcadlem
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování dvou barokních podobizen ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou a rozšířený průzkum rámů s oválným obrazovým zrcadlem
Hlavní téma v angličtině
Restoration of two Baroque portraits from the collections of Jaroměřice nad Rokytnou Castle and an extended survey of frames with an oval picture mirror
Název dle studenta
Restaurování dvou barokních podobizen ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou a rozšířený průzkum rámů s oválným obrazovým zrcadlem
Název dle studenta v angličtině
Restoration of two baroque portraits from the collections of Jaroměřice nad Rokytnou chateau and an extended survey of frames with an oval picture mirror
Stěžejním obsahem praktické části diplomové práce je komplexní restaurátorský zásah provedený na dvou barokních podobiznách ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou. Na dílech byl proveden rozsáhlý restaurátorský průzkum zahrnující neinvazivní zobrazující metody a chemicko-technologické analýzy mikrovzorků barevné vrstvy a plátna. Na základě průzkumů byl zvolen ke každému dílu vhodný restaurátorský postup sestavený z mnoha kroků, s cílem zajistit defekty barevné vrstvy a plátna, zmírnit další příčiny degradace a zlepšit čitelnost a estetickou hodnotu díla.
Teoretická část diplomové práce se v návaznosti na restaurování portrétů komponovaných do oválného zrcadla malby v pravoúhlém formátu plátna věnuje průzkumu obrazových rámů, ve kterých byl tento typ podobizen v 18. století prezentován na zámku Jaroměřice nad Rokytnou.
Anotace v angličtině
The main content of the practical part of the diploma thesis is a complete restoration intervention carried out on two Baroque portraits from the collection of the Jaroměřice nad Rokytnou chateau. An extensive restoration survey was undertaken on the works, including non-invasive imaging methods and chemical-technological analyzes of microsamples of the color layer and canvas. Based on the survey, a suitable restoration approach was chosen for each work, consisting of many steps, in order to secure defects in the color layer and canvas, to reduce other causes of degradation and to improve legibility and aesthetic value of the work.
In connection with the restoration of portraits composed in an oval mirror of painting in a rectangular canvas format, the theoretical part of the diploma thesis is dedicated to the research of picture frames in which this type of portraiture was presented in the 18th century in the Jaroměřice nad Rokytnou chateau.
Klíčová slova
Restaurování, olejomalba, textilní podložka, zámek Jaroměřice nad Rokytnou, Questenberkové, obrazové rámy, barokní rám, barokní portrét, Marie Kateřina z Questenberka, roz. ze Stadelu, Jan Adam Questenberk
Klíčová slova v angličtině
Restoration, oil-painting, easel painting, Jaroměřice nad Rokytnou chateau, Questenberk, picture frame, baroque frame, baroque portrait, Marie Kateřina from Questenberk Stadel, Jan Adam Questenberk
Rozsah průvodní práce
218 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Stěžejním obsahem praktické části diplomové práce je komplexní restaurátorský zásah provedený na dvou barokních podobiznách ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou. Na dílech byl proveden rozsáhlý restaurátorský průzkum zahrnující neinvazivní zobrazující metody a chemicko-technologické analýzy mikrovzorků barevné vrstvy a plátna. Na základě průzkumů byl zvolen ke každému dílu vhodný restaurátorský postup sestavený z mnoha kroků, s cílem zajistit defekty barevné vrstvy a plátna, zmírnit další příčiny degradace a zlepšit čitelnost a estetickou hodnotu díla.
Teoretická část diplomové práce se v návaznosti na restaurování portrétů komponovaných do oválného zrcadla malby v pravoúhlém formátu plátna věnuje průzkumu obrazových rámů, ve kterých byl tento typ podobizen v 18. století prezentován na zámku Jaroměřice nad Rokytnou.
Anotace v angličtině
The main content of the practical part of the diploma thesis is a complete restoration intervention carried out on two Baroque portraits from the collection of the Jaroměřice nad Rokytnou chateau. An extensive restoration survey was undertaken on the works, including non-invasive imaging methods and chemical-technological analyzes of microsamples of the color layer and canvas. Based on the survey, a suitable restoration approach was chosen for each work, consisting of many steps, in order to secure defects in the color layer and canvas, to reduce other causes of degradation and to improve legibility and aesthetic value of the work.
In connection with the restoration of portraits composed in an oval mirror of painting in a rectangular canvas format, the theoretical part of the diploma thesis is dedicated to the research of picture frames in which this type of portraiture was presented in the 18th century in the Jaroměřice nad Rokytnou chateau.
Klíčová slova
Restaurování, olejomalba, textilní podložka, zámek Jaroměřice nad Rokytnou, Questenberkové, obrazové rámy, barokní rám, barokní portrét, Marie Kateřina z Questenberka, roz. ze Stadelu, Jan Adam Questenberk
Klíčová slova v angličtině
Restoration, oil-painting, easel painting, Jaroměřice nad Rokytnou chateau, Questenberk, picture frame, baroque frame, baroque portrait, Marie Kateřina from Questenberk Stadel, Jan Adam Questenberk
Zásady pro vypracování
Zadáním diplomové práce je restaurování dvou barokních podobizen ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou. V rámci komplexního restaurátorského zásahu provede diplomantka restaurátorský průzkum včetně zaznamenání defektů barevných a podkladových vrstev identifikovaných na restaurovaných dílech pro atlas poškození FR UPa.Součástí diplomové magisterské práce bude vypracování restaurátorské dokumentace podle závazných požadavků FR UPa v elektronické i tištěné podobě a restaurátorské dokumentace pro zadavatele v elektronické i tištěné podobě.
Téma teoretické diplomové práce navazuje na problematiku restaurovaných barokních portrétů, které mají oválné obrazové zrcadlo, ale pravoúhlý formát. Byly původně adjustovány v atypických náročně řezbářsky zpracovaných rámech. Diplomantka se bude věnovat průzkumu pravoúhlých rámů s oválným obrazovým zrcadlem ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou. Jednotlivé nalezené příklady bude zkoumat in situ, provede měřičskou dokumentaci, fotodokumentaci, popis dekorace a ornamentů, techniky, použitých materiálů a poškození a bude v návaznosti na rámy sledovat způsoby adjustace barokních portrétů. Nalezené příklady rozdělí do skupin, případně vytvoří pro typické příklady katalogová hesla. Součástí průzkumu bude komparace těchto typů rámů s dalšími nalezenými objekty v rámci českých a rakouských zemí a určení typického časového úseku, kdy se používaly a případně i provenience.
Zásady pro vypracování
Zadáním diplomové práce je restaurování dvou barokních podobizen ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou. V rámci komplexního restaurátorského zásahu provede diplomantka restaurátorský průzkum včetně zaznamenání defektů barevných a podkladových vrstev identifikovaných na restaurovaných dílech pro atlas poškození FR UPa.Součástí diplomové magisterské práce bude vypracování restaurátorské dokumentace podle závazných požadavků FR UPa v elektronické i tištěné podobě a restaurátorské dokumentace pro zadavatele v elektronické i tištěné podobě.
Téma teoretické diplomové práce navazuje na problematiku restaurovaných barokních portrétů, které mají oválné obrazové zrcadlo, ale pravoúhlý formát. Byly původně adjustovány v atypických náročně řezbářsky zpracovaných rámech. Diplomantka se bude věnovat průzkumu pravoúhlých rámů s oválným obrazovým zrcadlem ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou. Jednotlivé nalezené příklady bude zkoumat in situ, provede měřičskou dokumentaci, fotodokumentaci, popis dekorace a ornamentů, techniky, použitých materiálů a poškození a bude v návaznosti na rámy sledovat způsoby adjustace barokních portrétů. Nalezené příklady rozdělí do skupin, případně vytvoří pro typické příklady katalogová hesla. Součástí průzkumu bude komparace těchto typů rámů s dalšími nalezenými objekty v rámci českých a rakouských zemí a určení typického časového úseku, kdy se používaly a případně i provenience.
Seznam doporučené literatury
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl I., Malířský a konzervační materiál. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-624-X.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl II., Průzkum a restaurování obrazů. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-623-1.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a Tatjana BAYEROVÁ. Pigmenty. Vyd. 3. upr. Praha: Společnost pro technologie ochrany památek - STOP, 2013. ISBN 978-80-86657-17-2.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a Jiří KARHAN. Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace: [Určeno pro posl. fak. chem. technol.]. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická, 1993. ISBN 80-7080-194-8.
ZELINGER, Jiří, Petr KOTLÍK a Eva ŠIMŮNKOVÁ. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha: Academia, 1982.
KUBIČKA, Roman a Jiří ZELINGER. Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurování. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-9046-7.
NICOLAUS, Knut. The Restoration of Painting. Cologne: Könemann, 1999. ISBN 3-89508-922.
KOLLER, Manfred, Hermann KÜHN, Heinz ROOSEN-RUNGE a Rolf E STRAUB. Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken. Bd. 1, Farbmittel, Buchmalerei, Tafel- und Leinwandmalerei. 2. Aufl. Stuttgart: Philipp Reclam jun., 1988. ISBN 3-15-010322-3.
STONER, Joyce Hill a Rebecca Anne RUSHFIELD. The conservation of easel paintings. New York, NY: Routledge, 2012. ISBN 9780080941691.
MACUROVÁ, Zuzana, Lenka STOLÁROVÁ a Vít VLNAS, ed. Tváří v tvář: barokní portrét v zemích Koruny české. Brno: Moravské zemské muzeum, 2017. ISBN 978-80-7028-495-7.
FIDLER, Petr, Lenka KŘESADLOVÁ, Jana PERUTKOVÁ, Lilian RUHE, Jana SPÁČILOVÁ a Tomáš VALEŠ. Proměny zámeckého areálu v Jaroměřicích nad Rokytnou: kritický katalog výstavy. České Budějovice: Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Českých Budějovicích, 2017. ISBN 978-80-87890-24-0.
PLICHTA, Alois. O životě a umění. Listy z jaroměřické kroniky 1700 ? 1752. Jaroměřice nad Rokytnou, 1974.
PLICHTA, Alois. Jaroměřicko. Dějiny Jaroměřic nad Rokytnou a okolí. Třebíč : Arca JiMfa, 1994.
Seznam doporučené literatury
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl I., Malířský a konzervační materiál. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-624-X.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl II., Průzkum a restaurování obrazů. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-623-1.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a Tatjana BAYEROVÁ. Pigmenty. Vyd. 3. upr. Praha: Společnost pro technologie ochrany památek - STOP, 2013. ISBN 978-80-86657-17-2.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a Jiří KARHAN. Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace: [Určeno pro posl. fak. chem. technol.]. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická, 1993. ISBN 80-7080-194-8.
ZELINGER, Jiří, Petr KOTLÍK a Eva ŠIMŮNKOVÁ. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha: Academia, 1982.
KUBIČKA, Roman a Jiří ZELINGER. Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurování. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-9046-7.
NICOLAUS, Knut. The Restoration of Painting. Cologne: Könemann, 1999. ISBN 3-89508-922.
KOLLER, Manfred, Hermann KÜHN, Heinz ROOSEN-RUNGE a Rolf E STRAUB. Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken. Bd. 1, Farbmittel, Buchmalerei, Tafel- und Leinwandmalerei. 2. Aufl. Stuttgart: Philipp Reclam jun., 1988. ISBN 3-15-010322-3.
STONER, Joyce Hill a Rebecca Anne RUSHFIELD. The conservation of easel paintings. New York, NY: Routledge, 2012. ISBN 9780080941691.
MACUROVÁ, Zuzana, Lenka STOLÁROVÁ a Vít VLNAS, ed. Tváří v tvář: barokní portrét v zemích Koruny české. Brno: Moravské zemské muzeum, 2017. ISBN 978-80-7028-495-7.
FIDLER, Petr, Lenka KŘESADLOVÁ, Jana PERUTKOVÁ, Lilian RUHE, Jana SPÁČILOVÁ a Tomáš VALEŠ. Proměny zámeckého areálu v Jaroměřicích nad Rokytnou: kritický katalog výstavy. České Budějovice: Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Českých Budějovicích, 2017. ISBN 978-80-87890-24-0.
PLICHTA, Alois. O životě a umění. Listy z jaroměřické kroniky 1700 ? 1752. Jaroměřice nad Rokytnou, 1974.
PLICHTA, Alois. Jaroměřicko. Dějiny Jaroměřic nad Rokytnou a okolí. Třebíč : Arca JiMfa, 1994.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Na otázky komise odpovídala jasně a správně. Veškeré postupy restaurování a konzervování logicky zdůvodnila. Komise navrhuje studentku na cenu rektora.