Diplomová práce představuje výsledky restaurátorského zásahu a historického průzkumu provedeném na dvojportrétu Josefa II. a jeho první ženy ze sbírky Regionálního muzea v Chrudimi. Autorství děl patří baroknímu malíři Josefu Ceregettimu, který podobizny namaloval v roce 1779. Portréty jsou vytvořeny technikou olejomalby, zasazeny v pozlacených dřevěných rámech. Průběh restaurování je blíže popsán v restaurátorských dokumentacích, které jsou nedílnou součástí diplomové práce.
Teoretická část je zaměřena na vyhledávání srovnávacího materiálu pro obě podobizny. Byla vytvořená rešerše, jejímž výsledkem jsou grafické listy, které by mohly být pravděpodobně předlohou pro vytvoření restaurovaných děl.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents the results of restoration work and a historical investigation of two portraits of Joseph II. and his wife. The artwork come from the collection of the Regional Museum in Chrudim. Josef Ceregetti (the Baroque painter) is the author of the arts. Oil paintings in gilded wooden frames are date back to 1779. A significant part of the thesis presents the process of all restoration work with necessary technical details. The theoretical part is focusing on the research of comparative material. Thanks to literature research have been found graphic sheets (the prints). They were probably used as a model for the above-mentioned portraits.
Klíčová slova
Josef Ceregetti, Josef II., Isabella Parmská, Regionální museum v Chrudimi, malba na textilní podložce, grafické předlohy
Klíčová slova v angličtině
Josef Ceregetti, Josef II., Isabella of Parma, Regional Museum in Chrudim, painting on textile support, Graphic sheet (the prints)
Rozsah průvodní práce
198 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce představuje výsledky restaurátorského zásahu a historického průzkumu provedeném na dvojportrétu Josefa II. a jeho první ženy ze sbírky Regionálního muzea v Chrudimi. Autorství děl patří baroknímu malíři Josefu Ceregettimu, který podobizny namaloval v roce 1779. Portréty jsou vytvořeny technikou olejomalby, zasazeny v pozlacených dřevěných rámech. Průběh restaurování je blíže popsán v restaurátorských dokumentacích, které jsou nedílnou součástí diplomové práce.
Teoretická část je zaměřena na vyhledávání srovnávacího materiálu pro obě podobizny. Byla vytvořená rešerše, jejímž výsledkem jsou grafické listy, které by mohly být pravděpodobně předlohou pro vytvoření restaurovaných děl.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents the results of restoration work and a historical investigation of two portraits of Joseph II. and his wife. The artwork come from the collection of the Regional Museum in Chrudim. Josef Ceregetti (the Baroque painter) is the author of the arts. Oil paintings in gilded wooden frames are date back to 1779. A significant part of the thesis presents the process of all restoration work with necessary technical details. The theoretical part is focusing on the research of comparative material. Thanks to literature research have been found graphic sheets (the prints). They were probably used as a model for the above-mentioned portraits.
Klíčová slova
Josef Ceregetti, Josef II., Isabella Parmská, Regionální museum v Chrudimi, malba na textilní podložce, grafické předlohy
Klíčová slova v angličtině
Josef Ceregetti, Josef II., Isabella of Parma, Regional Museum in Chrudim, painting on textile support, Graphic sheet (the prints)
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je prací, ve které diplomant dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Michaela Vodrážková má zadáno restaurování dvou protějškových barokních podobizen ze sbírek Regionálního muzea v Chrudimi.
Portréty Josefa II. a jeho první ženy jsou provedeny technikou olejomalby, zasazeny v pozlacených dřevěných rámech. Diplomantka má za úkol provést kompletní restaurátorský průzkum zacílený na historický vývoj díla, na rozbor poškození a jejich příčin a na originální techniku. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopná vyhodnotit všechna zjištění a obhájit koncepci zvoleného postupu. Na základě potřebných zkoušek následně provede komplexní restaurátorský zásah, jehož průběh bude konzultován s vedoucím práce a se zástupcem investora. Nedílnou součástí diplomové práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace, která musí obsahovat všechny nezbytné údaje a kapitoly.
V teoretické části diplomové práce se diplomantka zaměří na nalezení srovnávacího materiálu pro obě podobizny. Bude se věnovat rešerši týkající se oficiálních portrétů Josefa II. a jeho první ženy (autorství, datace), jejich přetlumočení do grafiky a obecného využívání jako vzorů pro podobizny těchto panovníků v regionálních oblastech.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je prací, ve které diplomant dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Michaela Vodrážková má zadáno restaurování dvou protějškových barokních podobizen ze sbírek Regionálního muzea v Chrudimi.
Portréty Josefa II. a jeho první ženy jsou provedeny technikou olejomalby, zasazeny v pozlacených dřevěných rámech. Diplomantka má za úkol provést kompletní restaurátorský průzkum zacílený na historický vývoj díla, na rozbor poškození a jejich příčin a na originální techniku. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopná vyhodnotit všechna zjištění a obhájit koncepci zvoleného postupu. Na základě potřebných zkoušek následně provede komplexní restaurátorský zásah, jehož průběh bude konzultován s vedoucím práce a se zástupcem investora. Nedílnou součástí diplomové práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace, která musí obsahovat všechny nezbytné údaje a kapitoly.
V teoretické části diplomové práce se diplomantka zaměří na nalezení srovnávacího materiálu pro obě podobizny. Bude se věnovat rešerši týkající se oficiálních portrétů Josefa II. a jeho první ženy (autorství, datace), jejich přetlumočení do grafiky a obecného využívání jako vzorů pro podobizny těchto panovníků v regionálních oblastech.
Seznam doporučené literatury
MALÝ, Tomáš a MILTOVÁ, Radka. Známý - neznámý Josef Ceregetti. Chrudimské vlastivědné listy. Chrudim, 2004, 13 (č. 2). s. 6. ISSN 1214-7508.
MALÝ, Tomáš a MILTOVÁ, Radka. Svět "historií" v osvícenské době - umělecký odkaz Josefa Ceregettiho. Umění: Časopis Ústavu dějin umění. Praha: Ústav dějin umění AV ČR, 2005, 53 (č. 4). ISSN 0049-5123.
CHYTIL, Karel. Politický okres Chrudimský. Soupis památek historických a uměleckých v království Českém od pravěku do počátku 19. století. Praha: Archeologická komise při České akademii, 1900. ISBN neuvedeno.
Databáze: https://www.bildindex.de.
MAGENSCHAB, Hans. Josef II. Cesta Rakouska do moderní doby. Praha, Ikar, 2008. ISBN: 978-80-249-1001-7.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl I., Malířský a konzervační materiál. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-624-X.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl II., Průzkum a restaurování obrazů. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-623-1.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a Tatjana BAYEROVÁ. Pigmenty. Vyd. 3. upr. Praha: Společnost pro technologie ochrany památek - STOP, 2013. ISBN 978-80-86657-17-2.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a Jiří KARHAN. Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace: [Určeno pro posl. fak. chem. technol.]. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická, 1993. ISBN 80-7080-194-8.
ZELINGER, Jiří, Petr KOTLÍK a Eva ŠIMŮNKOVÁ. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha: Academia, 1982. ISBN neuvedeno.
KUBIČKA, Roman a Jiří ZELINGER. Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurování. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-9046-7.
NICOLAUS, Knut. The Restoration of Painting. Cologne: Könemann, 1999. ISBN 3-89508-922.
KOLLER, Manfred, Hermann KÜHN, Heinz ROOSEN-RUNGE a Rolf E STRAUB. Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken. Bd. 1, Farbmittel, Buchmalerei, Tafel- und Leinwandmalerei. 2. Aufl. Stuttgart: Philipp Reclam jun., 1988. ISBN 3-15-010322-3.
STONER, Joyce Hill a Rebecca Anne RUSHFIELD. The conservation of easel paintings. New York, NY: Routledge, 2012. ISBN 9780080941691.
Seznam doporučené literatury
MALÝ, Tomáš a MILTOVÁ, Radka. Známý - neznámý Josef Ceregetti. Chrudimské vlastivědné listy. Chrudim, 2004, 13 (č. 2). s. 6. ISSN 1214-7508.
MALÝ, Tomáš a MILTOVÁ, Radka. Svět "historií" v osvícenské době - umělecký odkaz Josefa Ceregettiho. Umění: Časopis Ústavu dějin umění. Praha: Ústav dějin umění AV ČR, 2005, 53 (č. 4). ISSN 0049-5123.
CHYTIL, Karel. Politický okres Chrudimský. Soupis památek historických a uměleckých v království Českém od pravěku do počátku 19. století. Praha: Archeologická komise při České akademii, 1900. ISBN neuvedeno.
Databáze: https://www.bildindex.de.
MAGENSCHAB, Hans. Josef II. Cesta Rakouska do moderní doby. Praha, Ikar, 2008. ISBN: 978-80-249-1001-7.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl I., Malířský a konzervační materiál. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-624-X.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl II., Průzkum a restaurování obrazů. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-623-1.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a Tatjana BAYEROVÁ. Pigmenty. Vyd. 3. upr. Praha: Společnost pro technologie ochrany památek - STOP, 2013. ISBN 978-80-86657-17-2.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a Jiří KARHAN. Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace: [Určeno pro posl. fak. chem. technol.]. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická, 1993. ISBN 80-7080-194-8.
ZELINGER, Jiří, Petr KOTLÍK a Eva ŠIMŮNKOVÁ. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha: Academia, 1982. ISBN neuvedeno.
KUBIČKA, Roman a Jiří ZELINGER. Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurování. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-9046-7.
NICOLAUS, Knut. The Restoration of Painting. Cologne: Könemann, 1999. ISBN 3-89508-922.
KOLLER, Manfred, Hermann KÜHN, Heinz ROOSEN-RUNGE a Rolf E STRAUB. Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken. Bd. 1, Farbmittel, Buchmalerei, Tafel- und Leinwandmalerei. 2. Aufl. Stuttgart: Philipp Reclam jun., 1988. ISBN 3-15-010322-3.
STONER, Joyce Hill a Rebecca Anne RUSHFIELD. The conservation of easel paintings. New York, NY: Routledge, 2012. ISBN 9780080941691.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka odpovídala na otázky komise přesně a správně, avšak v prezentaci se objevily drobné chyby a překlepy.