Praktická část práce představuje restaurátorský zásah na polychromované kamenné soše Krista z Kutného Hory nebo blízkého okolí, vytvořené pravděpodobně v 18. století. Jedná se o komplexní restaurátorský zásah, včetně zpracování a vyhodnocení výsledků restaurátorského průzkumu, na jejichž základě je vypracována koncepce vlastního restaurování. Všechny postupy jsou průběžně dokumentovány podle standardů stanovených pro restaurátorské dokumentace.
Teoretická část práce, která navazuje na část praktickou, se v obecnější rovině zabývá problematikou průzkumu barevných úprav povrchu sochařských děl a z jeho výstupů vyplývajícího stanovení optimální koncepce restaurování. Cílem práce je sestavit systém rozhodných kritérií pro řešení otázky, na kterou z dochovaných barevných vrstev bude proveden odkryv. V teoretické a praktické rovině se tato část práce zabývá i relativitou objektivního kritického zhodnocení kvality a míry uchování jednotlivých historických barevných vrstev, ve vztahu k možnostem jejich odkryvu a následné prezentaci. Restaurovaný objekt slouží jako případová studie této problematiky.
Anotace v angličtině
The practical part of the thesis involves the conservation treatment performer on the polychrome stone statue of Christ from Kutná Hora or the surrounding area, sculpted probably in the 18th century. The conservation treatment is comprehensive, and includes processing and evaluation of the results of a conservation survey, that are used as guidance for the restoration itself. All procedures are continuously documented according to the standards set for restoration documentation.
The theoretical part of the work draws from the practical part, examining the sculptural color finish research and its results as means to drive restoration planning. The aim of the thesis is to compile a system of criteria that allow to decide which of the preserved color layers will be uncovered. On the theoretical and practical level, this part of the thesis also deals with the relativity of the objective critical evaluation of the quality and the degree of preservation of individual historical color layers, in relation to the possibilities of their discovery and subsequent presentation. The restored artwork serves as a case study of this issue.
Polychromy, stone sculpture, Christ as the Man of Sorrows Christus in distress, Pensive Christ, uncovering of decorative layers, restoration survey of decorative overpaints
Rozsah průvodní práce
195 s
Jazyk
CZ
Anotace
Praktická část práce představuje restaurátorský zásah na polychromované kamenné soše Krista z Kutného Hory nebo blízkého okolí, vytvořené pravděpodobně v 18. století. Jedná se o komplexní restaurátorský zásah, včetně zpracování a vyhodnocení výsledků restaurátorského průzkumu, na jejichž základě je vypracována koncepce vlastního restaurování. Všechny postupy jsou průběžně dokumentovány podle standardů stanovených pro restaurátorské dokumentace.
Teoretická část práce, která navazuje na část praktickou, se v obecnější rovině zabývá problematikou průzkumu barevných úprav povrchu sochařských děl a z jeho výstupů vyplývajícího stanovení optimální koncepce restaurování. Cílem práce je sestavit systém rozhodných kritérií pro řešení otázky, na kterou z dochovaných barevných vrstev bude proveden odkryv. V teoretické a praktické rovině se tato část práce zabývá i relativitou objektivního kritického zhodnocení kvality a míry uchování jednotlivých historických barevných vrstev, ve vztahu k možnostem jejich odkryvu a následné prezentaci. Restaurovaný objekt slouží jako případová studie této problematiky.
Anotace v angličtině
The practical part of the thesis involves the conservation treatment performer on the polychrome stone statue of Christ from Kutná Hora or the surrounding area, sculpted probably in the 18th century. The conservation treatment is comprehensive, and includes processing and evaluation of the results of a conservation survey, that are used as guidance for the restoration itself. All procedures are continuously documented according to the standards set for restoration documentation.
The theoretical part of the work draws from the practical part, examining the sculptural color finish research and its results as means to drive restoration planning. The aim of the thesis is to compile a system of criteria that allow to decide which of the preserved color layers will be uncovered. On the theoretical and practical level, this part of the thesis also deals with the relativity of the objective critical evaluation of the quality and the degree of preservation of individual historical color layers, in relation to the possibilities of their discovery and subsequent presentation. The restored artwork serves as a case study of this issue.
Polychromy, stone sculpture, Christ as the Man of Sorrows Christus in distress, Pensive Christ, uncovering of decorative layers, restoration survey of decorative overpaints
Zásady pro vypracování
Praktická část práce představuje restaurátorský zásah na polychromované kamenné soše Bolestného Krista z Kutného Hory nebo blízkého okolí, vytvořené pravděpodobně v 18. století. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah, včetně zpracování a vyhodnocení výsledků restaurátorského průzkumu, na jejichž základě bude vypracována koncepce vlastního restaurování. Všechny postupy budou průběžně dokumentovány podle standardů stanovených pro restaurátorské dokumentace. Teoretická část práce, která bude navazovat na část praktickou, se bude v obecnější rovině zabývat problematikou průzkumu barevných úprav povrchu sochařských děl a z jeho výstupů vyplývajícího stanovení optimální koncepce restaurování. Cílem práce bude sestavit systém rozhodných kritérií pro řešení otázky, na kterou z dochovaných barevných vrstev bude proveden odkryv. V teoretické a praktické rovině se bude tato část práce zabývat i relativitou objektivního kritického zhodnocení kvality a míry uchování jednotlivých historických barevných vrstev, ve vztahu k možnostem jejich odkryvu a následné prezentaci. Restaurovaný objekt bude sloužit jako případová studie této problematiky. Práce budou průběžně konzultovány s vedoucím práce a konzultanty, a budou probíhat pod dohledem pedagogů restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek.
Vedoucí práce: doc. Mgr. art. Jakub Ďoubal, PhD
Oponent: prozatím neurčen
Konzultanti z oboru chemické technologie: Ing. Petra Lesniaková, PhD. Konzultanti z oboru historie umění: Mgr. Vladislava Říhová, PhD., Mgr. Jiří Kaše Konzultanti z oboru restaurování: doc. ak. mal. Jaroslav Alt
Vedoucí ateliéru: doc. Mgr. art. Jakub Ďoubal, PhD.
Zásady pro vypracování
Praktická část práce představuje restaurátorský zásah na polychromované kamenné soše Bolestného Krista z Kutného Hory nebo blízkého okolí, vytvořené pravděpodobně v 18. století. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah, včetně zpracování a vyhodnocení výsledků restaurátorského průzkumu, na jejichž základě bude vypracována koncepce vlastního restaurování. Všechny postupy budou průběžně dokumentovány podle standardů stanovených pro restaurátorské dokumentace. Teoretická část práce, která bude navazovat na část praktickou, se bude v obecnější rovině zabývat problematikou průzkumu barevných úprav povrchu sochařských děl a z jeho výstupů vyplývajícího stanovení optimální koncepce restaurování. Cílem práce bude sestavit systém rozhodných kritérií pro řešení otázky, na kterou z dochovaných barevných vrstev bude proveden odkryv. V teoretické a praktické rovině se bude tato část práce zabývat i relativitou objektivního kritického zhodnocení kvality a míry uchování jednotlivých historických barevných vrstev, ve vztahu k možnostem jejich odkryvu a následné prezentaci. Restaurovaný objekt bude sloužit jako případová studie této problematiky. Práce budou průběžně konzultovány s vedoucím práce a konzultanty, a budou probíhat pod dohledem pedagogů restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek.
Vedoucí práce: doc. Mgr. art. Jakub Ďoubal, PhD
Oponent: prozatím neurčen
Konzultanti z oboru chemické technologie: Ing. Petra Lesniaková, PhD. Konzultanti z oboru historie umění: Mgr. Vladislava Říhová, PhD., Mgr. Jiří Kaše Konzultanti z oboru restaurování: doc. ak. mal. Jaroslav Alt
Vedoucí ateliéru: doc. Mgr. art. Jakub Ďoubal, PhD.
Seznam doporučené literatury
Amoroso, G., Fassina, V., Stone decay and Conservation Atmospheric Pollution, Cleaning, Consolidation and Protection Amasterdam, Elsevier Science Publishers B. V., 1983. Brandi C., Teorie restaurování, Tichá Byzanc, Kutná Hora, 2000. Kubička, R. - Zelinger J., Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování, Grada, Praha, 2004. Kotlík, P. a kol., Stavební materiály historických objektů, Skripta VŠCHT, 1999. Kopecká, I. - Nejedlý, V., Průzkum historických materiálů., Grada, Praha, 2005. Koller, M., Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: maltechnik Restauro 85 /1979), s. 14-40 (přeloženo v rámci projektu DPC). Mora L. - Mora P., Conservation of wall paintings, London; Boston: Butterworths, 1984. Price C., Doehne E., Stone conservation. The Getty Conservation Institute, Los Angeles, 2010, Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken I, II, Philipp Reclam, Stuttgart, 2002. Šimůnková E. - Bayerová T., Pigmenty, STOP, Praha, 1999. Vaněček I., Nástěnné malby, Praha: Společnost pro technologie ochrany památek, 2000. Vi?as, S., M., Současná teorie konzervování, Univerzita Pardubice, 2015. Zelinger a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Academia, Praha, 1987. Nejedlý, V., K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516. Štulc, J., Suchomel M., Maxová I., Péče o kamenné sochařské a stavební památky, SÚPP, Praha 1998. Suchomel, M., Záchrana kamenných soch. Díl 1. a 2, / Praha: Státní ústav památkové péče a ochrany přírody, 1988, 1990. Péče o architektonické dědictví I. II. III, kolektiv autorů, IDEA Servis, Praha 2008. Riegl, A., Moderní památková péče (překlad Ivo HLOBIL, Tomáš HLOBIL), NPÚ, 2003 - Dvojjazyčné vydání Č/N. Wagner, V., Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana, NPÚ, Praha 2005. Dvořák, M., Katechismus památkové péče, NPÚ, Praha 2004. Hradilová, J., Hradil, D., Neinvazivní průzkum malířských výtvarných děl radiografickými a rentgen-fluorescenčními metodami, AVU, Praha 2015. Eco, U., Jak napsat diplomovou práci, Votobia, Olomouc, 1997. Filka, J., Metodika tvorby diplomové práce, Brno, 2002. Slánský, B., Technika malby I - Malířský a konzervační materiál, Paseka, Praha - Litomyšl, 2003. Slánský, B., Technika malby II - Průzkum a restaurování obrazů, Paseka, Praha - Litomyšl, 2003. Spousta, V. a kol., Vádemékum autora odborné a vědecké práce, 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2001. Brotánek, Lukáš. Restaurování sochy sv. Jana Nepomuckého z České Rybné Restaurování stély s bustou Bakchantky z areálu zámku Konopiště Vlastnosti ochranných nátěrů na sochařských dílech z umělého kamene s cementovým pojivem. Diplomová práce. Univerzita Pardubice. Litomyšl, 2016. Roleček, Pavel. Komplexní restaurování polychromované sochy Panny Marie s Ježíškem ze sbírek Lapidária Národního muzea v Praze: příklady variant přístupů k rekonstrukcím polychromií na kopiích exteriérových sochařských děl a vlastní praktická realizace. Diplomová práce. Univerzita Pardubice. Litomyšl, 2014 Tauchmanová, Renata. Restaurování polychromované sochy svatého Jana Nepomuckého z Národního muzea v Praze. Zkoumání možností fixace oddělených povrchových vrstev. Diplomová práce. Univerzita Pardubice. Litomyšl, 2016.
Seznam doporučené literatury
Amoroso, G., Fassina, V., Stone decay and Conservation Atmospheric Pollution, Cleaning, Consolidation and Protection Amasterdam, Elsevier Science Publishers B. V., 1983. Brandi C., Teorie restaurování, Tichá Byzanc, Kutná Hora, 2000. Kubička, R. - Zelinger J., Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování, Grada, Praha, 2004. Kotlík, P. a kol., Stavební materiály historických objektů, Skripta VŠCHT, 1999. Kopecká, I. - Nejedlý, V., Průzkum historických materiálů., Grada, Praha, 2005. Koller, M., Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: maltechnik Restauro 85 /1979), s. 14-40 (přeloženo v rámci projektu DPC). Mora L. - Mora P., Conservation of wall paintings, London; Boston: Butterworths, 1984. Price C., Doehne E., Stone conservation. The Getty Conservation Institute, Los Angeles, 2010, Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken I, II, Philipp Reclam, Stuttgart, 2002. Šimůnková E. - Bayerová T., Pigmenty, STOP, Praha, 1999. Vaněček I., Nástěnné malby, Praha: Společnost pro technologie ochrany památek, 2000. Vi?as, S., M., Současná teorie konzervování, Univerzita Pardubice, 2015. Zelinger a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Academia, Praha, 1987. Nejedlý, V., K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516. Štulc, J., Suchomel M., Maxová I., Péče o kamenné sochařské a stavební památky, SÚPP, Praha 1998. Suchomel, M., Záchrana kamenných soch. Díl 1. a 2, / Praha: Státní ústav památkové péče a ochrany přírody, 1988, 1990. Péče o architektonické dědictví I. II. III, kolektiv autorů, IDEA Servis, Praha 2008. Riegl, A., Moderní památková péče (překlad Ivo HLOBIL, Tomáš HLOBIL), NPÚ, 2003 - Dvojjazyčné vydání Č/N. Wagner, V., Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana, NPÚ, Praha 2005. Dvořák, M., Katechismus památkové péče, NPÚ, Praha 2004. Hradilová, J., Hradil, D., Neinvazivní průzkum malířských výtvarných děl radiografickými a rentgen-fluorescenčními metodami, AVU, Praha 2015. Eco, U., Jak napsat diplomovou práci, Votobia, Olomouc, 1997. Filka, J., Metodika tvorby diplomové práce, Brno, 2002. Slánský, B., Technika malby I - Malířský a konzervační materiál, Paseka, Praha - Litomyšl, 2003. Slánský, B., Technika malby II - Průzkum a restaurování obrazů, Paseka, Praha - Litomyšl, 2003. Spousta, V. a kol., Vádemékum autora odborné a vědecké práce, 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2001. Brotánek, Lukáš. Restaurování sochy sv. Jana Nepomuckého z České Rybné Restaurování stély s bustou Bakchantky z areálu zámku Konopiště Vlastnosti ochranných nátěrů na sochařských dílech z umělého kamene s cementovým pojivem. Diplomová práce. Univerzita Pardubice. Litomyšl, 2016. Roleček, Pavel. Komplexní restaurování polychromované sochy Panny Marie s Ježíškem ze sbírek Lapidária Národního muzea v Praze: příklady variant přístupů k rekonstrukcím polychromií na kopiích exteriérových sochařských děl a vlastní praktická realizace. Diplomová práce. Univerzita Pardubice. Litomyšl, 2014 Tauchmanová, Renata. Restaurování polychromované sochy svatého Jana Nepomuckého z Národního muzea v Praze. Zkoumání možností fixace oddělených povrchových vrstev. Diplomová práce. Univerzita Pardubice. Litomyšl, 2016.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka formou prezentace představila svoji diplomovou práci a reagovala na drobné výtky oponena. Dle hodnocení vedoucího a oponenta nebyly zásadní připomínky. Práce byla hodnocena výborně a vzhledem k jejím nadstandardním kvalitám navržena na studentskou cenu rektora zejména díky inovativnosti teoretické části.