Diplomová práce prezentuje průběh obnovy části boční fasády domu čp. 545 ulici B. Němcové, jež je v samotném centru Slavonic, historického sídla založeného ve středověku. Na fasádě byly při náhodném průzkumu nalezeny fragmenty autentických postav landsknechtů z období renesance, pravděpodobně z poloviny 16. století. Figury jsou provedeny v technice sgrafita a jejich zcela autentický stav odkryl specifika techniky stínovaného sgrafita, popsaného v literatuře jako "technika stínování prokletováním svrchního nátěru."
Diplomová práce popisuje veškeré aspekty, které měly vliv na výslednou podobu restaurovaného díla. V úvodní umělecko-historické a kulturně společenské studii obnažuje život ve společnosti, ve které sgrafita vznikla a popisuje, jak se odráží v dobové grafice. Dále se studie zaměřuje na tematiku profánních motivů na slavonických fasádách a na konkrétní grafické vzory pro sgrafita. V rámci anotace předchozího bádání je učiněn opětovný exkurz do primární literatury o technice sgrafita. Část literatury od Giorgia Vasariho a Filippa Baldinucciho, související s technikou restaurovaného sgrafita, je podrobena lingvistické analýze, na jejímž základě je revidována česká terminologie sgrafitové techniky. Na tuto část navazuje průzkum a rozbor sgrafitové techniky landknechtů, který vyúsťuje v kopii původního řemeslného postupu. Popis konkrétních restaurátorských a rekonstrukčních kroků tuto práci uzavírá.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents the process of restoration on part of the side façade on the house No. 545, B. Němcová Street, which is very close the historic center of Slavonice, founded in the Middle Ages. During a random investigation, fragments of authentic figures of Landsknechts from the Renaissance period, were founded. Probably they come from the middle of the 16th century. The figures were executed in the technique of sgraffito, and their authentic state revealed the specifics of the technique of shaded sgraffito, described in the literature as "the trowel shaded technique."
The diploma thesis describes all aspects that influenced the final form of the restored artwork. In the art-historical and cultural-social study, text exposes life in the townsmen society in which sgraffito is intertwined and describes how it is reflected in the period graphics. Furthermore, the study focuses on the theme of profane motifs on Slavonic façades and on specific graphic patterns for sgraffito. As part of the annotation of the previous research, a re-excursion into the primary literature on the sgraffito technique is made. Part of the literature by Giorgio Vasari and Filippo Baldinucci, related to the technique of restored sgraffito, is subjected to linguistic analysis, on the basis of which the Czech terminology of the sgraffito technique is revised. This part concludes with a survey and analysis of the sgraffito technique of the landknechts, which results in a copy of the original craft process. The description of specific restoration and reconstruction steps concludes this work.
Klíčová slova
Slavonice, restaurování, sgrafito, renesance, historie řemeslného postupu sgrafita, profánní motivy v renesanci, landsknecht
Klíčová slova v angličtině
Slavonice, restoration, sgraffito, renaissance, history of the sgraffito craft process, profane motifs in the renaissance, landsknecht
Rozsah průvodní práce
146, Př.2(11s.), Př.3 (3s.)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce prezentuje průběh obnovy části boční fasády domu čp. 545 ulici B. Němcové, jež je v samotném centru Slavonic, historického sídla založeného ve středověku. Na fasádě byly při náhodném průzkumu nalezeny fragmenty autentických postav landsknechtů z období renesance, pravděpodobně z poloviny 16. století. Figury jsou provedeny v technice sgrafita a jejich zcela autentický stav odkryl specifika techniky stínovaného sgrafita, popsaného v literatuře jako "technika stínování prokletováním svrchního nátěru."
Diplomová práce popisuje veškeré aspekty, které měly vliv na výslednou podobu restaurovaného díla. V úvodní umělecko-historické a kulturně společenské studii obnažuje život ve společnosti, ve které sgrafita vznikla a popisuje, jak se odráží v dobové grafice. Dále se studie zaměřuje na tematiku profánních motivů na slavonických fasádách a na konkrétní grafické vzory pro sgrafita. V rámci anotace předchozího bádání je učiněn opětovný exkurz do primární literatury o technice sgrafita. Část literatury od Giorgia Vasariho a Filippa Baldinucciho, související s technikou restaurovaného sgrafita, je podrobena lingvistické analýze, na jejímž základě je revidována česká terminologie sgrafitové techniky. Na tuto část navazuje průzkum a rozbor sgrafitové techniky landknechtů, který vyúsťuje v kopii původního řemeslného postupu. Popis konkrétních restaurátorských a rekonstrukčních kroků tuto práci uzavírá.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents the process of restoration on part of the side façade on the house No. 545, B. Němcová Street, which is very close the historic center of Slavonice, founded in the Middle Ages. During a random investigation, fragments of authentic figures of Landsknechts from the Renaissance period, were founded. Probably they come from the middle of the 16th century. The figures were executed in the technique of sgraffito, and their authentic state revealed the specifics of the technique of shaded sgraffito, described in the literature as "the trowel shaded technique."
The diploma thesis describes all aspects that influenced the final form of the restored artwork. In the art-historical and cultural-social study, text exposes life in the townsmen society in which sgraffito is intertwined and describes how it is reflected in the period graphics. Furthermore, the study focuses on the theme of profane motifs on Slavonic façades and on specific graphic patterns for sgraffito. As part of the annotation of the previous research, a re-excursion into the primary literature on the sgraffito technique is made. Part of the literature by Giorgio Vasari and Filippo Baldinucci, related to the technique of restored sgraffito, is subjected to linguistic analysis, on the basis of which the Czech terminology of the sgraffito technique is revised. This part concludes with a survey and analysis of the sgraffito technique of the landknechts, which results in a copy of the original craft process. The description of specific restoration and reconstruction steps concludes this work.
Klíčová slova
Slavonice, restaurování, sgrafito, renesance, historie řemeslného postupu sgrafita, profánní motivy v renesanci, landsknecht
Klíčová slova v angličtině
Slavonice, restoration, sgraffito, renaissance, history of the sgraffito craft process, profane motifs in the renaissance, landsknecht
Zásady pro vypracování
Diplomantce byl k provedení práce přidělen úsek sgrafitové výzdoby jižní fasády domu čp. 545 ve Slavoniích. Dům je složen ze dvou až tří starších středověkých domů, ke sloučení objektů došlo patrně v průběhu 18. stol. Dům je jednopodlažní s trojúhelníkovým štítem s podkrovím do ul. B. Němcové. Boční fasáda je ve zvýšeném přízemí nepravidelně členěná třemi menšími okny. Nynější podoba fasád pochází pravděpodobně z 2. poloviny 20. století, kdy došlo též k výrazným zásahům do stavebních otvorů. Vnější plášť je překryt nátěry a novodobými omítkami, na mnoha místech je vyspravovaný. Co se týká stavebních fází, jsou překryvem znepřehledněné. Fasády do ulic Růžová i Boženy Němcové jsou pod překryvem pokryty renesančními sgrafity. Jednotlivé plochy sgrafit jsou částečně narušeny stavebními úpravami. Průčelí do ulice Boženy Němcové je pokryto bosovanou rustikou s křížem. Na levé části fasády směrem do ul. Růžová jsou větší obdélné bosy. Pravou část fasády do ul. Růžová pokrývají fragmenty figurálních sgrafit lancknechtů, které jsou předmětem diplomové práce.
V odkrytých sondách jsou patrné neprobarvené fragmenty renesančního figurálního sgrafita lancknechtů, které náhodně objevil průzkum stavebních otvorů provedený okolo roku 2005. Při něm došlo k částečnému odkryvu fragmentů. Sgrafito neprošlo v minulosti opravou ani restaurováním, je zcela autentické. K objektu čp. 545 ani sgrafitu, které je zapsáno památkou až v roce 2011 neexistují víceméně žádné relevantní pramenné ani obrazové materiály, které by se vázaly k období restaurovaného díla.
Předmětem teoretické části magisterské diplomové práce bude kulturně-umělecko-historická studie zacílená na motivy landsknechtů, zobrazených na restaurovaném díle. Tento motiv bude zasazen do kontextu obdobných slavonických fasád. Reflektován bude i význam dalších soudobých figurálních motivů na slavonických sgrafitových fasádách a jejich vzorů v raně novověké grafice.
Diplomová práce bude obsahovat restaurátorský průzkum zacílený na originální techniku díla a určení fenoménů jeho poškození. Součástí průzkumu bude i vyhodnocení analýz odebraných vzorků a srovnání s předchozím bádáním v oboru techniky renesančního sgrafita, ale i základní nástin stavebně-historického rozboru objektu. Dále bude vypracován detailní návrh na restaurování a rekonstrukce figur landsknechtů. Návrh na restaurování a rekonstrukci bude schválen zodpovědným restaurátorem i příslušnými institucemi památkové péče. Diplomantka zajistí veškerou součinnost a potřebná vyjádření (závazná stanoviska) pro provedení zásahu. Na základě schváleného návrhu diplomantka provede restaurátorský zásah na původních částech a rozsáhlou rekonstrukci nedochovaných částí, který bude replikou původní technologie a to včetně materiálového složení. K rekonstrukcím budou vypracovány studie kompozice kresebné návrhy, kartóny a zkoušky materiálového složení původní techniky. Návrhům bude předcházet úzce zacílená umělecko-historická rešerše grafických předloh zobrazených výjevů. Autentické části budou restaurovány v souladu s principem minimální intervence. Po odsouhlasení plánované techniky a postupu provede diplomantka rekonstrukci chybějících partií sgrafita. Na závěr budou rekonstrukce citlivě zapojeny k dochovaným autentickým fragmentům. Nedílnou součástí diplomové práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace.
Zásady pro vypracování
Diplomantce byl k provedení práce přidělen úsek sgrafitové výzdoby jižní fasády domu čp. 545 ve Slavoniích. Dům je složen ze dvou až tří starších středověkých domů, ke sloučení objektů došlo patrně v průběhu 18. stol. Dům je jednopodlažní s trojúhelníkovým štítem s podkrovím do ul. B. Němcové. Boční fasáda je ve zvýšeném přízemí nepravidelně členěná třemi menšími okny. Nynější podoba fasád pochází pravděpodobně z 2. poloviny 20. století, kdy došlo též k výrazným zásahům do stavebních otvorů. Vnější plášť je překryt nátěry a novodobými omítkami, na mnoha místech je vyspravovaný. Co se týká stavebních fází, jsou překryvem znepřehledněné. Fasády do ulic Růžová i Boženy Němcové jsou pod překryvem pokryty renesančními sgrafity. Jednotlivé plochy sgrafit jsou částečně narušeny stavebními úpravami. Průčelí do ulice Boženy Němcové je pokryto bosovanou rustikou s křížem. Na levé části fasády směrem do ul. Růžová jsou větší obdélné bosy. Pravou část fasády do ul. Růžová pokrývají fragmenty figurálních sgrafit lancknechtů, které jsou předmětem diplomové práce.
V odkrytých sondách jsou patrné neprobarvené fragmenty renesančního figurálního sgrafita lancknechtů, které náhodně objevil průzkum stavebních otvorů provedený okolo roku 2005. Při něm došlo k částečnému odkryvu fragmentů. Sgrafito neprošlo v minulosti opravou ani restaurováním, je zcela autentické. K objektu čp. 545 ani sgrafitu, které je zapsáno památkou až v roce 2011 neexistují víceméně žádné relevantní pramenné ani obrazové materiály, které by se vázaly k období restaurovaného díla.
Předmětem teoretické části magisterské diplomové práce bude kulturně-umělecko-historická studie zacílená na motivy landsknechtů, zobrazených na restaurovaném díle. Tento motiv bude zasazen do kontextu obdobných slavonických fasád. Reflektován bude i význam dalších soudobých figurálních motivů na slavonických sgrafitových fasádách a jejich vzorů v raně novověké grafice.
Diplomová práce bude obsahovat restaurátorský průzkum zacílený na originální techniku díla a určení fenoménů jeho poškození. Součástí průzkumu bude i vyhodnocení analýz odebraných vzorků a srovnání s předchozím bádáním v oboru techniky renesančního sgrafita, ale i základní nástin stavebně-historického rozboru objektu. Dále bude vypracován detailní návrh na restaurování a rekonstrukce figur landsknechtů. Návrh na restaurování a rekonstrukci bude schválen zodpovědným restaurátorem i příslušnými institucemi památkové péče. Diplomantka zajistí veškerou součinnost a potřebná vyjádření (závazná stanoviska) pro provedení zásahu. Na základě schváleného návrhu diplomantka provede restaurátorský zásah na původních částech a rozsáhlou rekonstrukci nedochovaných částí, který bude replikou původní technologie a to včetně materiálového složení. K rekonstrukcím budou vypracovány studie kompozice kresebné návrhy, kartóny a zkoušky materiálového složení původní techniky. Návrhům bude předcházet úzce zacílená umělecko-historická rešerše grafických předloh zobrazených výjevů. Autentické části budou restaurovány v souladu s principem minimální intervence. Po odsouhlasení plánované techniky a postupu provede diplomantka rekonstrukci chybějících partií sgrafita. Na závěr budou rekonstrukce citlivě zapojeny k dochovaným autentickým fragmentům. Nedílnou součástí diplomové práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace.
Seznam doporučené literatury
1. Berger E., Fresko und Sgraffito-Technik nach älteren und neueren Quellen. München 1909. 2. Dvořáková V. Machálková H., Malovaná průčelí české pozdní gotiky a renesance, Zprávy památkové péče XIV, 1954, s. 33-73. 3. Hollstein F.W.H., German engravings, etchings and woodcuts 1400-1700. 4. Kubec F., Sgrafitová bosáž ve středních Čechách. Praha 1996. 5. The New Hollstein, Dutch and Flemisch etchings engravings and woodcuts 1450-1700, Rotterdam 1996 6. Lejsková-Matyášová M., K ikonografii a restituci sgrafitového reliéfu tří renesančních domů ve Slavonicích, Umění 17, 1970, s. 383-394. 7. Luijten G. Schuckman Ch. (eds.), The New Hollstein, Dutch and Flemisch etchings, engravings and woodcuts 1450-1700, Gerard von Groeningen I. Rotterdam 1997. 8. Luijten G. Schuckman Ch. (eds.), The New Hollstein, Dutch and Flemisch etchings, engravings and woodcuts 1450-1700, The Müller Dynasty I. Rotterdam 1999. 9. Míchalová Zdenka, Renesanční/reformační nástěnné malby ve Slavonicích, diplomová práce MU Brno 2010 10. Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings. London 1984. 11. Nejedlý V. Pavelec P., K historii a metodologickým otázkám restaurování sgrafit, Zprávy památkové péče 63, 2003, č. 6, s. 373-388. 12. Petr F., Omítka a její barevná výzdoba v praxi památkové péče, Zprávy památkové péče 8, 1953, s. 263-288. 13. Semper G., Die Sgraffito-Dekoration, Kunstchronik Beiblatt zur Zeitschrift für Zeitschrift für bildende Kunst, 1868, č. 6, s. 45-48. 14. Walter L. Strauss, The German Single-leaf Woodcuts 1550-1600, New York 1975 15. Schulz J., O sgraffitu, Zprávy spolku inženýrů a architektů 8, 1873, s. 89-91. 16. Špale V., Problémy restaurování již restaurovaných sgrafit, Zprávy památkové péče 63, 2003, s. 389-403. 17. Tejmar L., K vymýcení pověr o technice renesančních sgrafit, in: Vladislava Říhová (ed.), Sgrafito 16.-20. Století. Výzkum a restaurování, Litomyšl 2009, s. 99-110. 18. Thiem G. Thiem Ch., Toskanische Fassadendekoration in Sgrafito und Fresko, 14. bis 17. Jahrhundert. Münchnen 1964. 19. Urbach H., Sgraffito. Geschichtliches und technisches vom Sgraffitoputz. Berlin 1928. 20. Vasari G., Introduzione, in: Giovanni Maselli (ed.), Le opere di Giorgio Vasari, pittore e architetto Aretino, parte prima, Firenze 1832-1838, s. 17-53. 21. Wagner V., Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana. Praha 1946. 22. Wang A., Der Miles Christianus im 16. und 17. Jahrhundert und seine mittelatterliche Tradition. Frankfurt am Main 1975. 23. Wichterlová Z., Průzkum techniky renesančního sgrafita. Litomyšl 2015 24. Winter Z., Řemeslnictvo a živnosti XVI. Věku v Čechách 1526-1620. Praha 1909. 25. Waisser Pavel, Renesanční figurální sgrafito na průčelích moravských městských domů, disertační práce UP Olomouc, 2011
Seznam doporučené literatury
1. Berger E., Fresko und Sgraffito-Technik nach älteren und neueren Quellen. München 1909. 2. Dvořáková V. Machálková H., Malovaná průčelí české pozdní gotiky a renesance, Zprávy památkové péče XIV, 1954, s. 33-73. 3. Hollstein F.W.H., German engravings, etchings and woodcuts 1400-1700. 4. Kubec F., Sgrafitová bosáž ve středních Čechách. Praha 1996. 5. The New Hollstein, Dutch and Flemisch etchings engravings and woodcuts 1450-1700, Rotterdam 1996 6. Lejsková-Matyášová M., K ikonografii a restituci sgrafitového reliéfu tří renesančních domů ve Slavonicích, Umění 17, 1970, s. 383-394. 7. Luijten G. Schuckman Ch. (eds.), The New Hollstein, Dutch and Flemisch etchings, engravings and woodcuts 1450-1700, Gerard von Groeningen I. Rotterdam 1997. 8. Luijten G. Schuckman Ch. (eds.), The New Hollstein, Dutch and Flemisch etchings, engravings and woodcuts 1450-1700, The Müller Dynasty I. Rotterdam 1999. 9. Míchalová Zdenka, Renesanční/reformační nástěnné malby ve Slavonicích, diplomová práce MU Brno 2010 10. Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings. London 1984. 11. Nejedlý V. Pavelec P., K historii a metodologickým otázkám restaurování sgrafit, Zprávy památkové péče 63, 2003, č. 6, s. 373-388. 12. Petr F., Omítka a její barevná výzdoba v praxi památkové péče, Zprávy památkové péče 8, 1953, s. 263-288. 13. Semper G., Die Sgraffito-Dekoration, Kunstchronik Beiblatt zur Zeitschrift für Zeitschrift für bildende Kunst, 1868, č. 6, s. 45-48. 14. Walter L. Strauss, The German Single-leaf Woodcuts 1550-1600, New York 1975 15. Schulz J., O sgraffitu, Zprávy spolku inženýrů a architektů 8, 1873, s. 89-91. 16. Špale V., Problémy restaurování již restaurovaných sgrafit, Zprávy památkové péče 63, 2003, s. 389-403. 17. Tejmar L., K vymýcení pověr o technice renesančních sgrafit, in: Vladislava Říhová (ed.), Sgrafito 16.-20. Století. Výzkum a restaurování, Litomyšl 2009, s. 99-110. 18. Thiem G. Thiem Ch., Toskanische Fassadendekoration in Sgrafito und Fresko, 14. bis 17. Jahrhundert. Münchnen 1964. 19. Urbach H., Sgraffito. Geschichtliches und technisches vom Sgraffitoputz. Berlin 1928. 20. Vasari G., Introduzione, in: Giovanni Maselli (ed.), Le opere di Giorgio Vasari, pittore e architetto Aretino, parte prima, Firenze 1832-1838, s. 17-53. 21. Wagner V., Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana. Praha 1946. 22. Wang A., Der Miles Christianus im 16. und 17. Jahrhundert und seine mittelatterliche Tradition. Frankfurt am Main 1975. 23. Wichterlová Z., Průzkum techniky renesančního sgrafita. Litomyšl 2015 24. Winter Z., Řemeslnictvo a živnosti XVI. Věku v Čechách 1526-1620. Praha 1909. 25. Waisser Pavel, Renesanční figurální sgrafito na průčelích moravských městských domů, disertační práce UP Olomouc, 2011
Studentka formou prezentace představila svoji diplomovou práci a reagovala na dotazy členů komise. Do prazentace zahrnula i vysvětlení k některým otázkám a výtkám vedoucího práce a oponenta. Vzhledem k velmi kvalitní a věcné prezentaci a schopnosti studentky reagovat na dotazy a připomínky oponenta a vedoucího práce navrhujeme přiklonit se k hodnocení "B".