Tématem práce je poskytování podpory žákům se specifickými poruchami učení na základních školách pedagogicko-psychologickou poradnou. Práce je rozdělena do dvou částí, a to na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se věnuje oboru speciální pedagogika, specifickým poruchám učení a vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Dále se také zaměřujeme na pedagogicko-psychologické poradenské služby, jejich vymezení a rozsah podpory. Cílem našeho výzkumného šetření je popsat funkci a intervence poradenského systému vzhledem k dítěti se specifickými poruchami učení ve spolupráci s rodiči a školou.
Anotace v angličtině
The work examines the support provided by educational/psychological counselors at elementary schools to students with specific learning disorders. The work is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is devoted to special education, specific learning disorders and the education of students with specific learning disorders. It also focuses on educational/psychological counseling services, the definition of these services and scope of support. The aim of our inquiry is to describe the function and intervention of the counseling system with respect to children with specific learning disorders in cooperation with the parents and school.
Klíčová slova
speciální pedagogika, specifické poruchy učení, specifické vzdělávací potřeby, poradenský systém, pedagogicko-psychologická poradna, inkluze
Klíčová slova v angličtině
special education, specific learning disorders, specific educational needs, counseling system, educational/psychological, counseling, inclusion
Rozsah průvodní práce
91 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem práce je poskytování podpory žákům se specifickými poruchami učení na základních školách pedagogicko-psychologickou poradnou. Práce je rozdělena do dvou částí, a to na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se věnuje oboru speciální pedagogika, specifickým poruchám učení a vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Dále se také zaměřujeme na pedagogicko-psychologické poradenské služby, jejich vymezení a rozsah podpory. Cílem našeho výzkumného šetření je popsat funkci a intervence poradenského systému vzhledem k dítěti se specifickými poruchami učení ve spolupráci s rodiči a školou.
Anotace v angličtině
The work examines the support provided by educational/psychological counselors at elementary schools to students with specific learning disorders. The work is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is devoted to special education, specific learning disorders and the education of students with specific learning disorders. It also focuses on educational/psychological counseling services, the definition of these services and scope of support. The aim of our inquiry is to describe the function and intervention of the counseling system with respect to children with specific learning disorders in cooperation with the parents and school.
Klíčová slova
speciální pedagogika, specifické poruchy učení, specifické vzdělávací potřeby, poradenský systém, pedagogicko-psychologická poradna, inkluze
Klíčová slova v angličtině
special education, specific learning disorders, specific educational needs, counseling system, educational/psychological, counseling, inclusion
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na aktuální téma, a to na specifické poruchy učení jako pedagogický problém.
Práce bude klasicky členěna na teoretickou a praktickou, výzkumnou část.
V teoretické části práce bude vycházet ze speciálně pedagogické teorie specifických poruch učení. Pozornost bude soustředěna na základní terminologii. tj. pojmy speciální pedagogika, specifické vzdělávací potřeby, specifické poruchy učení (SPU) - dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, pedagogicko-psychologická poradna (PPP), poradenský tým. Důležitou součástí teoretické části práce bude popis poradenského systému pro žáky se SPU. Cílovou skupinu budou tvořit poradenští pracovníci, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, učitel, rodina.
Hlavním cílem práce bude popsat funkci a intervence poradenského systému vzhledem k dítěti se SPU ve spolupráci s rodiči a se školou.V praktické části diplomové práce bude cíle dosaženo prostřednictvím kvalitativní metodologie s využitím techniky analýzy dokumentů, na základě polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky PPP. Výzkumná část bude doplněna kazuistikami.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na aktuální téma, a to na specifické poruchy učení jako pedagogický problém.
Práce bude klasicky členěna na teoretickou a praktickou, výzkumnou část.
V teoretické části práce bude vycházet ze speciálně pedagogické teorie specifických poruch učení. Pozornost bude soustředěna na základní terminologii. tj. pojmy speciální pedagogika, specifické vzdělávací potřeby, specifické poruchy učení (SPU) - dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, pedagogicko-psychologická poradna (PPP), poradenský tým. Důležitou součástí teoretické části práce bude popis poradenského systému pro žáky se SPU. Cílovou skupinu budou tvořit poradenští pracovníci, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, učitel, rodina.
Hlavním cílem práce bude popsat funkci a intervence poradenského systému vzhledem k dítěti se SPU ve spolupráci s rodiči a se školou.V praktické části diplomové práce bude cíle dosaženo prostřednictvím kvalitativní metodologie s využitím techniky analýzy dokumentů, na základě polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky PPP. Výzkumná část bude doplněna kazuistikami.
Seznam doporučené literatury
KREJČÍŘOVÁ, Lenka a Zuzana HLADÍKOVÁ. Zvládáme specifické poruchy učení -- Dyslexie, dysortografie, dysgrafie. Brno: EDIKA, 2019. ISBN 9788026614005.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie: specifické poruchy čtení. 3. upr. a rozšíř. vyd. Jinočany, 1995. ISBN 80-857-8727-X.
POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 2., opr. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-717-8151-7.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8800-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEDOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
WEARMOUTH, Janice. Special educational needs and disability: the basics. Second edition. New York: Routledge, 2016. Basics (Routledge (Firm)). ISBN 978-1138938779.
Seznam doporučené literatury
KREJČÍŘOVÁ, Lenka a Zuzana HLADÍKOVÁ. Zvládáme specifické poruchy učení -- Dyslexie, dysortografie, dysgrafie. Brno: EDIKA, 2019. ISBN 9788026614005.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie: specifické poruchy čtení. 3. upr. a rozšíř. vyd. Jinočany, 1995. ISBN 80-857-8727-X.
POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 2., opr. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-717-8151-7.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8800-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEDOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
WEARMOUTH, Janice. Special educational needs and disability: the basics. Second edition. New York: Routledge, 2016. Basics (Routledge (Firm)). ISBN 978-1138938779.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila stručně s obsahem práce, cíli, metodologií a závěry. Studentka reagovala na otázky ved.práce a oponentky.