Bakalářská práce se zaměřuje na vzájemné soužití zdravého sourozence se sourozencem se sluchovým postižením v rodině. Práce bude rozdělena klasicky na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce vydefinuje základní pojmy týkající se dané problematiky - rodina, sourozenec zdravý a sourozenec se sluchovým postižením, socializace v rodině. Důležitou kapitolou teoretické části práce bude v rámci dostupných literárních zdrojů popsán vliv zdravotního postižení na sourozenecké vztahy v rodině včetně možnosti využití specifických komunikačních prostředků.
Praktická část bude zpracována kvalitativní metodologií prostřednictvím analýzy dokumentace, pozorováním a polostrukturovanými rozhovory se členy rodiny. Cílem práce bude zjistit, jak vnímají jednotliví členové rodiny s dítětem se sluchovým postižením vzájemné sourozenecké vztahy (sourozenec zdravý - sourozenec s postižením).
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the coexistence of a healthy sibling with a sibling with a hearing impairment in the family. The work will be divided classically into theoretical and practical part. The theoretical part of the thesis defines the basic concepts related to the issue - family, healthy sibling and sibling with hearing impairment, socialization in the family. An important chapter of the theoretical part of the work will describe the impact of disability on sibling relationships in the family, including the possibility of using specific means of communication.
The practical part will be processed by a qualitative methodology through the analysis of documentation, observation and semi-structured interviews with family members. The aim of the work will be to find out how individual members of a family with a child with a hearing impairment perceive mutual sibling relationships (healthy sibling - sibling with a disability).
Klíčová slova
sluchové postižení, rodina, zdravý sourozenec, sourozenecké vztahy, komunikace
Klíčová slova v angličtině
hearing impairment, family, healthy sibling, sibling relationships, communication
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na vzájemné soužití zdravého sourozence se sourozencem se sluchovým postižením v rodině. Práce bude rozdělena klasicky na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce vydefinuje základní pojmy týkající se dané problematiky - rodina, sourozenec zdravý a sourozenec se sluchovým postižením, socializace v rodině. Důležitou kapitolou teoretické části práce bude v rámci dostupných literárních zdrojů popsán vliv zdravotního postižení na sourozenecké vztahy v rodině včetně možnosti využití specifických komunikačních prostředků.
Praktická část bude zpracována kvalitativní metodologií prostřednictvím analýzy dokumentace, pozorováním a polostrukturovanými rozhovory se členy rodiny. Cílem práce bude zjistit, jak vnímají jednotliví členové rodiny s dítětem se sluchovým postižením vzájemné sourozenecké vztahy (sourozenec zdravý - sourozenec s postižením).
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the coexistence of a healthy sibling with a sibling with a hearing impairment in the family. The work will be divided classically into theoretical and practical part. The theoretical part of the thesis defines the basic concepts related to the issue - family, healthy sibling and sibling with hearing impairment, socialization in the family. An important chapter of the theoretical part of the work will describe the impact of disability on sibling relationships in the family, including the possibility of using specific means of communication.
The practical part will be processed by a qualitative methodology through the analysis of documentation, observation and semi-structured interviews with family members. The aim of the work will be to find out how individual members of a family with a child with a hearing impairment perceive mutual sibling relationships (healthy sibling - sibling with a disability).
Klíčová slova
sluchové postižení, rodina, zdravý sourozenec, sourozenecké vztahy, komunikace
Klíčová slova v angličtině
hearing impairment, family, healthy sibling, sibling relationships, communication
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na vzájemné soužití zdravého sourozence se sourozencem se sluchovým postižením v rodině. Práce bude rozdělena klasicky na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce vydefinuje základní pojmy týkající se dané problematiky - rodina, sourozenec zdravý a sourozenec se sluchovým postižením, socializace v rodině. Důležitou kapitolou teoretické části práce bude v rámci dostupných literárních zdrojů popsán vliv zdravotního postižení na sourozenecké vztahy v rodině včetně možnosti využití specifických komunikačních prostředků.
Praktická část bude zpracována kvalitativní metodologií prostřednictvím analýzy dokumentace, pozorováním a polostrukturovanými rozhovory se členy rodiny. Cílem práce bude zjistit, jak vnímají jednotliví členové rodiny s dítětem se sluchovým postižením vzájemné sourozenecké vztahy (sourozenec zdravý - sourozenec s postižením).
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na vzájemné soužití zdravého sourozence se sourozencem se sluchovým postižením v rodině. Práce bude rozdělena klasicky na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce vydefinuje základní pojmy týkající se dané problematiky - rodina, sourozenec zdravý a sourozenec se sluchovým postižením, socializace v rodině. Důležitou kapitolou teoretické části práce bude v rámci dostupných literárních zdrojů popsán vliv zdravotního postižení na sourozenecké vztahy v rodině včetně možnosti využití specifických komunikačních prostředků.
Praktická část bude zpracována kvalitativní metodologií prostřednictvím analýzy dokumentace, pozorováním a polostrukturovanými rozhovory se členy rodiny. Cílem práce bude zjistit, jak vnímají jednotliví členové rodiny s dítětem se sluchovým postižením vzájemné sourozenecké vztahy (sourozenec zdravý - sourozenec s postižením).
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vyd.1. Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.
KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených: nahlédněte do pestrého světa lidí se sluchovým postižením. Vyd.2. Karolinum, 2008. ISBN 80-246-0329-2.
MATĚJÍČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Vyd. 3. Jinočany: H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.
ŠÁNDOROVÁ, Zdenka. Raná péče v referenčním poli speciální pedagogiky a sociálních služeb. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2017. ISBN 978-8075-600547.
ŠÁNDOROVÁ, Zdenka a Karel POKORNÝ. Zdravotně sociální služby a speciálně pedagogická edukace osob se sluchovým postižením: učební text pro studující zdravotnických a zdravotně-sociálních studijních oborů. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2013. ISBN 978-80-7395-526-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEDOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vyd.1. Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.
KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených: nahlédněte do pestrého světa lidí se sluchovým postižením. Vyd.2. Karolinum, 2008. ISBN 80-246-0329-2.
MATĚJÍČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Vyd. 3. Jinočany: H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.
ŠÁNDOROVÁ, Zdenka. Raná péče v referenčním poli speciální pedagogiky a sociálních služeb. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2017. ISBN 978-8075-600547.
ŠÁNDOROVÁ, Zdenka a Karel POKORNÝ. Zdravotně sociální služby a speciálně pedagogická edukace osob se sluchovým postižením: učební text pro studující zdravotnických a zdravotně-sociálních studijních oborů. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2013. ISBN 978-80-7395-526-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEDOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě řádně připravena. Členům komise představila cíl praxe a zjištěné výsledky. Odpověděla na otázky kladené v pousdcích a od jedlnotlivých členů komise.