The bachelor thesis deals with features and distribution of reporting verbs and nouns in academic discourse. It is divided into two parts, the first of which aims to present theoretical background and clarify the terminology of academic discourse, reporting verbs, direct and indirect speech, and reporting nouns. The practical part is subdivided into two main chapters, where the semantic classification and grammatical features of reporting verbs and nouns are analyzed based on the excerpts from academic journals.
Anotace v angličtině
Tato bakalářská práce se zabývá prvky a rozšíření sloves a podstatných jmen uvozujících nepřímou řeč v akademickém diskurzu. Je rozdělena do dvou částí, z nichž první cílí na představení teoretického pozadí a objasnění odborné terminologie týkající se akademického diskurzu, sloves uvozujících nepřímou řeč, přímé a nepřímé řeči, a podstatných jmen uvozujících nepřímou řeč. Praktická část je dále rozdělena do dvou hlavních kapitol, kde je analyzována sémantická klasifikace a gramatické kategorie sloves a podstatných jmen uvozujících nepřímou řeč na základě výňatků z akademických časopisů.
Klíčová slova
reporting verbs, written academic discourse, reporting nouns, indirect reported speech, discourse community
The bachelor thesis deals with features and distribution of reporting verbs and nouns in academic discourse. It is divided into two parts, the first of which aims to present theoretical background and clarify the terminology of academic discourse, reporting verbs, direct and indirect speech, and reporting nouns. The practical part is subdivided into two main chapters, where the semantic classification and grammatical features of reporting verbs and nouns are analyzed based on the excerpts from academic journals.
Anotace v angličtině
Tato bakalářská práce se zabývá prvky a rozšíření sloves a podstatných jmen uvozujících nepřímou řeč v akademickém diskurzu. Je rozdělena do dvou částí, z nichž první cílí na představení teoretického pozadí a objasnění odborné terminologie týkající se akademického diskurzu, sloves uvozujících nepřímou řeč, přímé a nepřímé řeči, a podstatných jmen uvozujících nepřímou řeč. Praktická část je dále rozdělena do dvou hlavních kapitol, kde je analyzována sémantická klasifikace a gramatické kategorie sloves a podstatných jmen uvozujících nepřímou řeč na základě výňatků z akademických časopisů.
Klíčová slova
reporting verbs, written academic discourse, reporting nouns, indirect reported speech, discourse community
Cílem bakalářské práce je prostudovat užití sloves a podstatných jmen uvozujících nepřímé citace v psaném akademickém diskurzu. Studentka nejprve představí psaný akademický diskurz, jeho funkce a distinktivní jazykové prostředky, se zaměřením na uvádění citací a parafrází. Na základě studia relevantní odborné literatury vydefinuje koncept přímé a nepřímé řeči a popíše jej z hlediska formy a funkce. Dále se v teoretické části bude soustředit především na slovesa a podstatná jména uvozující nepřímou řeč, resp. myšlenky a poznatky jiných autorů, a jejich užití ve větách hlavních i vedlejších. Následně zanalyzuje korpus vybraných odborných textů s cílem popsat a interpretovat výskyty nepřímých forem reprezentace na gramatické a stylistické rovině a získaná zjištění zdůvodní s ohledem na funkce akademických odborných textů.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prostudovat užití sloves a podstatných jmen uvozujících nepřímé citace v psaném akademickém diskurzu. Studentka nejprve představí psaný akademický diskurz, jeho funkce a distinktivní jazykové prostředky, se zaměřením na uvádění citací a parafrází. Na základě studia relevantní odborné literatury vydefinuje koncept přímé a nepřímé řeči a popíše jej z hlediska formy a funkce. Dále se v teoretické části bude soustředit především na slovesa a podstatná jména uvozující nepřímou řeč, resp. myšlenky a poznatky jiných autorů, a jejich užití ve větách hlavních i vedlejších. Následně zanalyzuje korpus vybraných odborných textů s cílem popsat a interpretovat výskyty nepřímých forem reprezentace na gramatické a stylistické rovině a získaná zjištění zdůvodní s ohledem na funkce akademických odborných textů.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Pearson Education.
Huddleston, Rodney. 1993. Introduction to the Grammar of English. Cambridge: Cambridge University Press.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. 2005. A Student's Introduction to English Grammar. Cambridge: Cambridge University Press.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Hyland, Ken. 2002. Activity and Evaluation: Reporting Practices in Academic Writing. London: Longman.
Joel, Bloch. 2010. A Concordance-based Study of the Use of Reporting verbs as Rhetorical Devices in Academic Papers. Journal of Writing Research 2 (2): 219-244.
Leech, Geoffrey. 2004. Meaning and the English Verb. 3rd ed. Harlow: Pearson Education.
Leki, Ilona. 1998. Academic Writing: Exploring Processes and Strategies. Cambridge: Cambridge University Press.
Lyons, John. 1968. Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Pickard, Valerie. 1995. Citing Previous Writers: What Can We Say Instead of Say? Hong Kong Papers in Linguistics and Language Teaching. 18 (15): 89-102.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.
Swales, John, Michael H. Long, and Jack C. Richards. 1990. Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press.
Thompson, Geoff and Yiyun, Ye. 1991. Evaluation in the Reporting Verbs Used in Academic Papers. Applied Linguistics. 12 (4): 365-382.
Yeganeh, Maryam T. 2015. The Frequency and Function of Reporting Verbs in Research Articles Written by Native Persian and English speakers. Procedia: Social and Behavioral Sciences. 192: 582-586.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Pearson Education.
Huddleston, Rodney. 1993. Introduction to the Grammar of English. Cambridge: Cambridge University Press.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. 2005. A Student's Introduction to English Grammar. Cambridge: Cambridge University Press.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Hyland, Ken. 2002. Activity and Evaluation: Reporting Practices in Academic Writing. London: Longman.
Joel, Bloch. 2010. A Concordance-based Study of the Use of Reporting verbs as Rhetorical Devices in Academic Papers. Journal of Writing Research 2 (2): 219-244.
Leech, Geoffrey. 2004. Meaning and the English Verb. 3rd ed. Harlow: Pearson Education.
Leki, Ilona. 1998. Academic Writing: Exploring Processes and Strategies. Cambridge: Cambridge University Press.
Lyons, John. 1968. Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Pickard, Valerie. 1995. Citing Previous Writers: What Can We Say Instead of Say? Hong Kong Papers in Linguistics and Language Teaching. 18 (15): 89-102.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.
Swales, John, Michael H. Long, and Jack C. Richards. 1990. Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press.
Thompson, Geoff and Yiyun, Ye. 1991. Evaluation in the Reporting Verbs Used in Academic Papers. Applied Linguistics. 12 (4): 365-382.
Yeganeh, Maryam T. 2015. The Frequency and Function of Reporting Verbs in Research Articles Written by Native Persian and English speakers. Procedia: Social and Behavioral Sciences. 192: 582-586.