Tato práce zkoumá modální slovesa can, may, could a might a jejich významy v novinových článcích na téma Brexit. První část práce se zaměřuje na teoretický popis modality a také sloves a jejich užití, zatímco druhá, praktická část práce se věnuje analýze konkrétních výskytů zmíněných sloves v novinovém diskurzu o Brexitu, které pochází z novin The Guardian a The Times. Výskyty v praktické části jsou vyhodnocovány kvantitativně, a poté také na základě kontextových faktorů.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with modal verbs can, may, could and might and their meaning in newspaper articles regarding Brexit. The first part of the thesis is focused on the theoretical description of modality and the verbs and their usage, whereas the second, practical part analyzes the specific occurrences of aforementioned verbs in newspaper discourse on Brexit that come from the newspapers The Guardian and The Times. The occurrences in this part of research are assessed quantitatively and also based on contextual factors.
Tato práce zkoumá modální slovesa can, may, could a might a jejich významy v novinových článcích na téma Brexit. První část práce se zaměřuje na teoretický popis modality a také sloves a jejich užití, zatímco druhá, praktická část práce se věnuje analýze konkrétních výskytů zmíněných sloves v novinovém diskurzu o Brexitu, které pochází z novin The Guardian a The Times. Výskyty v praktické části jsou vyhodnocovány kvantitativně, a poté také na základě kontextových faktorů.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with modal verbs can, may, could and might and their meaning in newspaper articles regarding Brexit. The first part of the thesis is focused on the theoretical description of modality and the verbs and their usage, whereas the second, practical part analyzes the specific occurrences of aforementioned verbs in newspaper discourse on Brexit that come from the newspapers The Guardian and The Times. The occurrences in this part of research are assessed quantitatively and also based on contextual factors.
Cílem bakalářské práce je prostudovat užití modálních sloves CAN a MAY v mediálním diskurzu s tématikou brexitu. Studentka nejprve na základě relevantní odborné literatury vydefinuje koncept modality a stručně uvede hlavní kategorie modality. Dále podrobně popíše modální slovesa CAN a MAY z hlediska morfo-syntaktického a sémantického, se zaměřením na vymezení faktorů, na jejichž základě lze různé významy těchto sloves odlišit. Následně představí a charakterizuje diskurz novinových zpráv, jeho funkce a typicky používané jazykové prostředky. Na základě analýzy korpusu vybraných článků bude zkoumaná modální slovesa interpretovat s ohledem na kontextové faktory. Na závěr objasní užití a interpretace sloves CAN a MAY v závislosti na funkcích mediálního diskurzu a zhodnotí míru možného vlivu modality na to, jak je brexit čtenářům prezentován.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prostudovat užití modálních sloves CAN a MAY v mediálním diskurzu s tématikou brexitu. Studentka nejprve na základě relevantní odborné literatury vydefinuje koncept modality a stručně uvede hlavní kategorie modality. Dále podrobně popíše modální slovesa CAN a MAY z hlediska morfo-syntaktického a sémantického, se zaměřením na vymezení faktorů, na jejichž základě lze různé významy těchto sloves odlišit. Následně představí a charakterizuje diskurz novinových zpráv, jeho funkce a typicky používané jazykové prostředky. Na základě analýzy korpusu vybraných článků bude zkoumaná modální slovesa interpretovat s ohledem na kontextové faktory. Na závěr objasní užití a interpretace sloves CAN a MAY v závislosti na funkcích mediálního diskurzu a zhodnotí míru možného vlivu modality na to, jak je brexit čtenářům prezentován.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Pearson Education.
Bybee, Joan and Suzanne Fleischman. 1995. Modality in Grammar and Discourse. Amsterdam: John Benjamins.
Coates, Jennifer. 1983. The Semantics of the Modal Auxiliaries. London: Croom Helm.
Dušková, Libuše. 2006. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.
Facchinetti, Roberta, Manfred G. Krug, and Frank R. Palmer. 2003. Modality in Contemporary English. Berlin: Mouton de Gruyter.
Huddleston, Rodney. 1993. Introduction to the Grammar of English. Cambridge: Cambridge University Press.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. 2005. A Student's Introduction to English Grammar. Cambridge: Cambridge University Press.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Leech, Geoffrey. 2004. Meaning and the English Verb. 3rd ed. Harlow: Pearson Education.
Lyons, John. 1968. Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Palmer, Frank R. 1979. Modality and the English Modals. London: Longman.
Palmer, Frank R. 1993. Mood and Modality. Cambridge: Cambridge University Press.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.
Tárnyiková, Jarmila. 1958. Modalita v angličtině. Olomouc: Univerzita Palackého.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Pearson Education.
Bybee, Joan and Suzanne Fleischman. 1995. Modality in Grammar and Discourse. Amsterdam: John Benjamins.
Coates, Jennifer. 1983. The Semantics of the Modal Auxiliaries. London: Croom Helm.
Dušková, Libuše. 2006. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.
Facchinetti, Roberta, Manfred G. Krug, and Frank R. Palmer. 2003. Modality in Contemporary English. Berlin: Mouton de Gruyter.
Huddleston, Rodney. 1993. Introduction to the Grammar of English. Cambridge: Cambridge University Press.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. 2005. A Student's Introduction to English Grammar. Cambridge: Cambridge University Press.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Leech, Geoffrey. 2004. Meaning and the English Verb. 3rd ed. Harlow: Pearson Education.
Lyons, John. 1968. Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Palmer, Frank R. 1979. Modality and the English Modals. London: Longman.
Palmer, Frank R. 1993. Mood and Modality. Cambridge: Cambridge University Press.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.
Tárnyiková, Jarmila. 1958. Modalita v angličtině. Olomouc: Univerzita Palackého.