Tato diplomová práce se zaměřuje na téma nefunkčnosti rodin v současné literatuře pro mládež. S pomocí odborné literatury jsou v první části popsány základní koncepty literatury pro mládež spolu s některými tématy, představení rodiny, jakožto komplexního předmětu v literatuře pro mládež, a také faktory, které mohou přispět k tomu, aby byla rodina vnímána jako nefunkční, ve spojení se studiemi traumatu v literatuře. Na základě tohoto teoretického rámce je v druhé části provedena analýza dvou vybraných románů pro mládež, Tíha Vesmíru (Holding Up the Universe), který napsala Jennifer Niven a Far from the Tree od Robin Benway. Analýza se zaměřuje na vyobrazení rodin ve vybraných románech spolu s představením charakteristik, stylu psaní, prostředí, vypravěče a také vyobrazením nefunkčnosti rodin a traumat ve vybraných románech.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the theme of dysfunctional families in contemporary young adult literature. With the aid of scholarly literature, the basic concepts of young adult literature, along with themes, presenting the portrayal of the complex subject of family in young adult literature, and features that can contribute to family being seen as dysfunctional, in conjunction with trauma studies in literature, are described in the first half of the paper. On the basis of this theoretical framework, the other half of this paper analyses two selected young adult novels; Holding Up the Universe written by Jennifer Niven, and Far from the Tree written by Robin Benway. The analysis focuses on the portrayal of the families in the selected novels, along with their presentation of characteristics, style of writing, settings, narrator, as well as depiction of the dysfunction of families and trauma portrayed in the novels.
Klíčová slova
Young adult literatura, literatura pro děti a mládež, rodina, trauma, nefunkční rodina, coming-of-age romány, literatura traumatu, Jennifer Niven, Tíha Vesmíru (Holding Up the Universe), Robin Benway, Far from the Tree
Klíčová slova v angličtině
Young adult literature, family, trauma, dysfunctional family, young adult novel, coming-of-age novel, writing trauma, Jennifer Niven, Holding Up the Universe, Robin Benway, Far from the Tree
Rozsah průvodní práce
87 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na téma nefunkčnosti rodin v současné literatuře pro mládež. S pomocí odborné literatury jsou v první části popsány základní koncepty literatury pro mládež spolu s některými tématy, představení rodiny, jakožto komplexního předmětu v literatuře pro mládež, a také faktory, které mohou přispět k tomu, aby byla rodina vnímána jako nefunkční, ve spojení se studiemi traumatu v literatuře. Na základě tohoto teoretického rámce je v druhé části provedena analýza dvou vybraných románů pro mládež, Tíha Vesmíru (Holding Up the Universe), který napsala Jennifer Niven a Far from the Tree od Robin Benway. Analýza se zaměřuje na vyobrazení rodin ve vybraných románech spolu s představením charakteristik, stylu psaní, prostředí, vypravěče a také vyobrazením nefunkčnosti rodin a traumat ve vybraných románech.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the theme of dysfunctional families in contemporary young adult literature. With the aid of scholarly literature, the basic concepts of young adult literature, along with themes, presenting the portrayal of the complex subject of family in young adult literature, and features that can contribute to family being seen as dysfunctional, in conjunction with trauma studies in literature, are described in the first half of the paper. On the basis of this theoretical framework, the other half of this paper analyses two selected young adult novels; Holding Up the Universe written by Jennifer Niven, and Far from the Tree written by Robin Benway. The analysis focuses on the portrayal of the families in the selected novels, along with their presentation of characteristics, style of writing, settings, narrator, as well as depiction of the dysfunction of families and trauma portrayed in the novels.
Klíčová slova
Young adult literatura, literatura pro děti a mládež, rodina, trauma, nefunkční rodina, coming-of-age romány, literatura traumatu, Jennifer Niven, Tíha Vesmíru (Holding Up the Universe), Robin Benway, Far from the Tree
Klíčová slova v angličtině
Young adult literature, family, trauma, dysfunctional family, young adult novel, coming-of-age novel, writing trauma, Jennifer Niven, Holding Up the Universe, Robin Benway, Far from the Tree
Zásady pro vypracování
Závěrečná diplomová práce se bude věnovat současné literatuře pro děti, specificky žánru románů pro dospívající, tzv. young adult (YA) fiction.
V úvodní části diplomantka stručně nastíní literárně-historický kontext vzniku a vývoje žánru YA a vysvětlí základní koncepty, s nimiž bude pracovat. Dále představí vybraná díla, zařadí je do širšího literárního kontextu a svůj výběr zdůvodní. Přiblíží také teorie traumatu a jejich využití v literární teorii. Volbu tohoto teoretického rámce zdůvodní.
Jádrem práce pak bude analýza zvolených děl především s ohledem na témata jako funkční a nefunkční rodina, neúplná rodina, vztahy mezi sourozenci, mezigenerační vztahy, trauma, dospívání a psychická porucha apod. Pojedná rovněž o použitých literárních prostředcích. Diplomantka se tedy bude věnovat žánrové a tematické analýze a využije také teorie traumatu. Závěrem své analýzy shrne a zvolená díla porovná z hlediska jejich způsobe zobrazení problematického dospívání a ne/funkční rodiny.
Zásady pro vypracování
Závěrečná diplomová práce se bude věnovat současné literatuře pro děti, specificky žánru románů pro dospívající, tzv. young adult (YA) fiction.
V úvodní části diplomantka stručně nastíní literárně-historický kontext vzniku a vývoje žánru YA a vysvětlí základní koncepty, s nimiž bude pracovat. Dále představí vybraná díla, zařadí je do širšího literárního kontextu a svůj výběr zdůvodní. Přiblíží také teorie traumatu a jejich využití v literární teorii. Volbu tohoto teoretického rámce zdůvodní.
Jádrem práce pak bude analýza zvolených děl především s ohledem na témata jako funkční a nefunkční rodina, neúplná rodina, vztahy mezi sourozenci, mezigenerační vztahy, trauma, dospívání a psychická porucha apod. Pojedná rovněž o použitých literárních prostředcích. Diplomantka se tedy bude věnovat žánrové a tematické analýze a využije také teorie traumatu. Závěrem své analýzy shrne a zvolená díla porovná z hlediska jejich způsobe zobrazení problematického dospívání a ne/funkční rodiny.
Seznam doporučené literatury
Alston, Ann. The Family in English Children's Literature. New York: Routledge, 2008.
Benway, Robin. Far from the Tree. 2018.
Booth, Alan, and Wendy D. Manning. Early Adulthood in a Family Context. New York: Springer, 2011.
Bubíková, Šárka. Writing Personal Trauma in Young Adult Fiction: Benjamin Zephaniah?s Refugee Boy and Siobhan Dowd?s Solace of the Road. American and British Studies Annual, vol. 10 (2017): 90-100.
Bubíková, Šárka. Who Reads This and Why? The Crossover Phenomenon in Contemporary Young Adult Fiction. Hradec Králové Journal of Anglophone Studies 2.1 (2015): 12-17.
Campbell, Patty. Campbell's Scoop: Reflections on Young Adult Literature. Lanham: Scarecrow Press, 2010.
Garcia, Antero. Critical Foundations in Young Adult Literature: Challenging Genres. Rotterdam: Sense Publishers, 2013
Millard, Kenneth. Coming of Age in Contemporary American Fiction. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007.
Nelms, Beth, and Ben Nelms. Young Adult Literature: Ties That Bind: Families in YA Books. The English Journal 73, no. 7 (1984): 98-101. doi:10.2307/817830.
Niven, Jennifer. Holding Up the Universe. London: Penguin Books, 2016.
Russell, David L. Literature for children: a short introduction. 8th edition. Boston: Pearson, 2014.
Seznam doporučené literatury
Alston, Ann. The Family in English Children's Literature. New York: Routledge, 2008.
Benway, Robin. Far from the Tree. 2018.
Booth, Alan, and Wendy D. Manning. Early Adulthood in a Family Context. New York: Springer, 2011.
Bubíková, Šárka. Writing Personal Trauma in Young Adult Fiction: Benjamin Zephaniah?s Refugee Boy and Siobhan Dowd?s Solace of the Road. American and British Studies Annual, vol. 10 (2017): 90-100.
Bubíková, Šárka. Who Reads This and Why? The Crossover Phenomenon in Contemporary Young Adult Fiction. Hradec Králové Journal of Anglophone Studies 2.1 (2015): 12-17.
Campbell, Patty. Campbell's Scoop: Reflections on Young Adult Literature. Lanham: Scarecrow Press, 2010.
Garcia, Antero. Critical Foundations in Young Adult Literature: Challenging Genres. Rotterdam: Sense Publishers, 2013
Millard, Kenneth. Coming of Age in Contemporary American Fiction. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007.
Nelms, Beth, and Ben Nelms. Young Adult Literature: Ties That Bind: Families in YA Books. The English Journal 73, no. 7 (1984): 98-101. doi:10.2307/817830.
Niven, Jennifer. Holding Up the Universe. London: Penguin Books, 2016.
Russell, David L. Literature for children: a short introduction. 8th edition. Boston: Pearson, 2014.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila téma své práce. Následně reagovala na otázky v posudcích a na dodatečné otázky členů komise.
Její projev byl plynulý a logicky strukturovaný. Komise se shodla na hodnocení D.