Tato diplomová práce se zaměřuje na vyobrazení holocaustu v grafickém románu Maus autora Arta Spiegelmana a v knize The Shawl autorky Cynthie Ozick. Teoretická část je věnována holocaustu, literatuře o holocaustu a literatuře o druhé generaci. Dále se zabývá teorií traumatu, která je v pozdějších částech práce využita k analýze jednotlivých děl. Analytická část práce se věnuje projevům traumatu a jeho přenosu na druhou generaci. Zároveň také vysvětluje žánr grafického románu Maus a zabývá se taktéž symbolismem a použitím metafor v obou dílech.
Anotace v angličtině
This master thesis discusses the depiction of the Holocaust in Art Spiegelman's Maus and in Cynthia Ozick's The Shawl. The theoretical part of this thesis explores the origins of the Holocaust and introduces the Holocaust literature and the Second-Generation Holocaust literature. It also explores the trauma theory that is later used in the analysis of the books. The analytical part is focused on the manifestation of trauma and its transmission onto the second generation. Moreover, it determines the genre of Maus and explores the symbolism and the use of metaphors in both pieces of work.
Klíčová slova
Holocaust, Art Spiegelman, Cynthia Ozick, Maus, The Shawl, trauma, druhá generace
Klíčová slova v angličtině
Holocaust, Art Spiegelman, Cynthia Ozick, Maus, The Shawl, trauma, second generation
Rozsah průvodní práce
85 s. (153 181 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na vyobrazení holocaustu v grafickém románu Maus autora Arta Spiegelmana a v knize The Shawl autorky Cynthie Ozick. Teoretická část je věnována holocaustu, literatuře o holocaustu a literatuře o druhé generaci. Dále se zabývá teorií traumatu, která je v pozdějších částech práce využita k analýze jednotlivých děl. Analytická část práce se věnuje projevům traumatu a jeho přenosu na druhou generaci. Zároveň také vysvětluje žánr grafického románu Maus a zabývá se taktéž symbolismem a použitím metafor v obou dílech.
Anotace v angličtině
This master thesis discusses the depiction of the Holocaust in Art Spiegelman's Maus and in Cynthia Ozick's The Shawl. The theoretical part of this thesis explores the origins of the Holocaust and introduces the Holocaust literature and the Second-Generation Holocaust literature. It also explores the trauma theory that is later used in the analysis of the books. The analytical part is focused on the manifestation of trauma and its transmission onto the second generation. Moreover, it determines the genre of Maus and explores the symbolism and the use of metaphors in both pieces of work.
Klíčová slova
Holocaust, Art Spiegelman, Cynthia Ozick, Maus, The Shawl, trauma, druhá generace
Klíčová slova v angličtině
Holocaust, Art Spiegelman, Cynthia Ozick, Maus, The Shawl, trauma, second generation
Zásady pro vypracování
Závěrečná diplomová práce se bude věnovat problematice zobrazení Holocaustu ve vybraných dílech americké literatury.
V úvodní části diplomant stručně nastíní historický kontext tématu, vysvětlí základní pojmy, s nimiž bude pracovat, představí vybraná díla, zařadí je do širšího literárního kontextu (vč. žánrového zařazení) a svůj výběr zdůvodní. Dále přiblíží přístupy tzv. trauma studies a zdůvodní svoji volbu tohoto teoretického rámce.
Jádrem práce pak bude analýza zvolených děl především s ohledem na témata jako trauma, mezigenerační přenos traumatu, rodinné vztahy, paměť, apod. Pojedná rovněž o použitých literárních prostředcích a o vizuální stránce zvoleného grafického románu. Diplomant bude k dílům přistupovat z hlediska teorie traumatu. Závěrem své analýzy shrne a obecněji posoudí, jak díla žánrově odlišná přistupují k problematice vyobrazení Holocaustu.
Zásady pro vypracování
Závěrečná diplomová práce se bude věnovat problematice zobrazení Holocaustu ve vybraných dílech americké literatury.
V úvodní části diplomant stručně nastíní historický kontext tématu, vysvětlí základní pojmy, s nimiž bude pracovat, představí vybraná díla, zařadí je do širšího literárního kontextu (vč. žánrového zařazení) a svůj výběr zdůvodní. Dále přiblíží přístupy tzv. trauma studies a zdůvodní svoji volbu tohoto teoretického rámce.
Jádrem práce pak bude analýza zvolených děl především s ohledem na témata jako trauma, mezigenerační přenos traumatu, rodinné vztahy, paměť, apod. Pojedná rovněž o použitých literárních prostředcích a o vizuální stránce zvoleného grafického románu. Diplomant bude k dílům přistupovat z hlediska teorie traumatu. Závěrem své analýzy shrne a obecněji posoudí, jak díla žánrově odlišná přistupují k problematice vyobrazení Holocaustu.
Seznam doporučené literatury
Spiegelman, Art. Maus. New York: Pantheon Books, 1991.
Ozick, Cynthia. The Shawl. New York: The New Yorker, 1980.
Ozick, Cynthia. Rosa. New York: The New Yorker, 1983.
Bauman, Zygmunt. Modernity and the Holocaust. Cambridge: Polity Press, 1989.
Steiner, George. In Bluebeard's Castle. New Haven: Yale University Press, 1974.
Kolář, Stanislav. Seven Responses to the Holocaust in American Fiction. Šenov u Ostravy: Nakladatelství Tilia, 2004.
Kolář, Stanislav, Zuzana Buráková, and Katarína Šandorová. Reflections of Trauma in Selected Works of Postwar American and British Literature. Košice: Equilibria, 2010.
Piatek, Beata. History, Memory, Trauma in Contemporary British and Irish Fiction. Krákow: Jagiellonian University Press, 2015
LaCapra, Dominick. Representing the Holocaust: History, Theory, Trauma. Ithaca: Cornell University Press, 1994.
Ewert, Jeanne C. Reading Visual Narrative: Art Spiegelman's Maus. Narrative 8, no. 1 (January, 2000): 87-103.
Strandberg, Victor. The Art of Cynthia Ozick. Texas Studies in Literature and Language 25, no. 2 (Summer 1983): 266-312.
Rothberg, Michael, and Art Spiegelman. We Were Talking Jewish: Art Spiegelman's Maus as Holocaust Production. Contemporary Literature 35, no. 4 (Winter 1994): 661-687.
Doherty, Thomas. Art Spiegelman's Maus: Graphic Art and the Holocaust. American Literature 68, no. 1 (1996): 69-84.
Seznam doporučené literatury
Spiegelman, Art. Maus. New York: Pantheon Books, 1991.
Ozick, Cynthia. The Shawl. New York: The New Yorker, 1980.
Ozick, Cynthia. Rosa. New York: The New Yorker, 1983.
Bauman, Zygmunt. Modernity and the Holocaust. Cambridge: Polity Press, 1989.
Steiner, George. In Bluebeard's Castle. New Haven: Yale University Press, 1974.
Kolář, Stanislav. Seven Responses to the Holocaust in American Fiction. Šenov u Ostravy: Nakladatelství Tilia, 2004.
Kolář, Stanislav, Zuzana Buráková, and Katarína Šandorová. Reflections of Trauma in Selected Works of Postwar American and British Literature. Košice: Equilibria, 2010.
Piatek, Beata. History, Memory, Trauma in Contemporary British and Irish Fiction. Krákow: Jagiellonian University Press, 2015
LaCapra, Dominick. Representing the Holocaust: History, Theory, Trauma. Ithaca: Cornell University Press, 1994.
Ewert, Jeanne C. Reading Visual Narrative: Art Spiegelman's Maus. Narrative 8, no. 1 (January, 2000): 87-103.
Strandberg, Victor. The Art of Cynthia Ozick. Texas Studies in Literature and Language 25, no. 2 (Summer 1983): 266-312.
Rothberg, Michael, and Art Spiegelman. We Were Talking Jewish: Art Spiegelman's Maus as Holocaust Production. Contemporary Literature 35, no. 4 (Winter 1994): 661-687.
Doherty, Thomas. Art Spiegelman's Maus: Graphic Art and the Holocaust. American Literature 68, no. 1 (1996): 69-84.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant V.Bauer komisi seznámil s tématem a strukturou své práce. Poté se věnoval otázkám a komentářům v posudcích, na které reagoval připraveně a přesvědčivě.