Tato práce se zabývá zobrazením hispánské komunity a role žen ve společnosti v dílech hispánsko-americké literatury ženských spisovatelek. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce popisuje historicko-literární kontext hispánské literatury. Praktická část se poté soustředí na analýzu zvolených děl - The House on Mango Street od Sandry Cisneros a So Far from God od Any Castillo. Předmětem analýzy je představení vyobrazení hispánské komunity a role žen ve společnosti, a postoje obou autorek k těmto tématům.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the portrayal of the Hispanic community and the role of women in Chicana literature. It is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part introduces the historical and literary context of Hispanic literature. The practical part then focuses on the analyses of the two chosen works - The House on Mango Street by Sandra Cisneros and So Far from God by Ana Castillo. The analysis is aimed at the authors' portrayal and commentary on issues surrounding Hispanic people living in the United States and the portrayal of women in their works.
Klíčová slova
ženské postavy, genderové role, etnicita, menšina, hispánská literatura
Klíčová slova v angličtině
female characters, gender roles, ethnicity, minority, hispanic literature
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se zabývá zobrazením hispánské komunity a role žen ve společnosti v dílech hispánsko-americké literatury ženských spisovatelek. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce popisuje historicko-literární kontext hispánské literatury. Praktická část se poté soustředí na analýzu zvolených děl - The House on Mango Street od Sandry Cisneros a So Far from God od Any Castillo. Předmětem analýzy je představení vyobrazení hispánské komunity a role žen ve společnosti, a postoje obou autorek k těmto tématům.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the portrayal of the Hispanic community and the role of women in Chicana literature. It is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part introduces the historical and literary context of Hispanic literature. The practical part then focuses on the analyses of the two chosen works - The House on Mango Street by Sandra Cisneros and So Far from God by Ana Castillo. The analysis is aimed at the authors' portrayal and commentary on issues surrounding Hispanic people living in the United States and the portrayal of women in their works.
Klíčová slova
ženské postavy, genderové role, etnicita, menšina, hispánská literatura
Klíčová slova v angličtině
female characters, gender roles, ethnicity, minority, hispanic literature
Zásady pro vypracování
Závěrečná bakalářská práce se bude věnovat vybraným dílům americké hispánské literatury. Studentka nejprve v úvodu práce s použitím relevantní sekundární literatury objasní pojem americká hispánská literatura, zdůvodní svůj výběr děl a zařadí je širšího literárního kontextu. Dále vysvětlí hlavní pojmy, s nimiž bude pracovat (např. etnicita, identita, genderové vztahy, apod.).
Jádrem práce bude analýza zvolených románů, v níž se studentka soustředí především na zobrazení hispánské komunity, rasových a mezikulturních vztahů, genderových vztahů a stereotypů a dalších motivů a pojedná o použitých literárních postupech a prostředcích. Své vývody bude opírat o sekundární zdroje a analýzy vhodně ilustrovat ukázkami z díla.
Závěrem své analýzy přehledně shrne a porovná zobrazení daných témat ve zvolených dílech.
Zásady pro vypracování
Závěrečná bakalářská práce se bude věnovat vybraným dílům americké hispánské literatury. Studentka nejprve v úvodu práce s použitím relevantní sekundární literatury objasní pojem americká hispánská literatura, zdůvodní svůj výběr děl a zařadí je širšího literárního kontextu. Dále vysvětlí hlavní pojmy, s nimiž bude pracovat (např. etnicita, identita, genderové vztahy, apod.).
Jádrem práce bude analýza zvolených románů, v níž se studentka soustředí především na zobrazení hispánské komunity, rasových a mezikulturních vztahů, genderových vztahů a stereotypů a dalších motivů a pojedná o použitých literárních postupech a prostředcích. Své vývody bude opírat o sekundární zdroje a analýzy vhodně ilustrovat ukázkami z díla.
Závěrem své analýzy přehledně shrne a porovná zobrazení daných témat ve zvolených dílech.
Seznam doporučené literatury
Bloom, Harold. Sandra Cisneross The House on Mango Street. New York: Blooms Literary Criticism, 2010.
Bubíková, Šárka. The House and the Street as Topoi in Two Chicana Bildungsromane. Orbis Linguarum, vol. 40 (2014):503-512.
Castillo, Ana. So Far from God. New York: W.W. Norton, 2005.
Cengage Learning Gale. A Study Guide for Ana Castillo?s "So Far from God."Detroit: Cengage Learning Gale, 2016.
Cisneros, Sandra. The House on Mango Street. New York: Vintage Books, 1984.
Cornier, Michael Magali. New Visions of Community in Contemporary American Fiction Tan, Kingsolver, Castillo, Morrison. Iowa City: University of Iowa Press, 2006.
de Valdes, Maria Elena. In Search of Identity in Cisneros?s The House on Mango Street. Canadian Review of American Studies. 23, no. 1 (Fall 1992): 55-71.
Eysturoy, Annie O. Daughters of Self-Creation: The Contemporary Chicana Novel. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1996.
Garcia, Alma M. Chicana Feminist Thought: The Basic Historical Writings. London: Routledge, 1997.
Klein, Dianne. Coming of Age in Novels by Rudolfo Anaya and Sandra Cisneros. The English Journal 81.5 (1992): 21-26.
Mayock, Ellen C. 1998. The Bicultural Construction of Self in Cisneros, Álvarez, and Santiago. Bilingual Review 23 (3 Fall): 223-229.
McCracken, Ellen. 1989. Sandra Cisneros? The House on Mango Street: Community-Oriented Introspection and the Demystification of Patriarchal Violence. In Breaking Boundaries: Latina Writings and Critical Readings, ed. Asunción Horno-Delgado et al., 62-71. Amherst: University of Massachusetts Press.
Quinn-Sánchez, Kathryn. Identity in Latin American and Latina Literature: The Struggle to Self-Define in a Global Era Where Space, Capitalism, and Power Rule. Lanham, MD: Lexington Books, 2014.
Quintana, Alvina. Home Girls: Chicana Literary Voices. Philadelphia: Temple University Press, 1996.
Torres, Eden E. Chicana Without Apology: The New Chicana Cultural Studies. London: Routledge, 2003.
Seznam doporučené literatury
Bloom, Harold. Sandra Cisneross The House on Mango Street. New York: Blooms Literary Criticism, 2010.
Bubíková, Šárka. The House and the Street as Topoi in Two Chicana Bildungsromane. Orbis Linguarum, vol. 40 (2014):503-512.
Castillo, Ana. So Far from God. New York: W.W. Norton, 2005.
Cengage Learning Gale. A Study Guide for Ana Castillo?s "So Far from God."Detroit: Cengage Learning Gale, 2016.
Cisneros, Sandra. The House on Mango Street. New York: Vintage Books, 1984.
Cornier, Michael Magali. New Visions of Community in Contemporary American Fiction Tan, Kingsolver, Castillo, Morrison. Iowa City: University of Iowa Press, 2006.
de Valdes, Maria Elena. In Search of Identity in Cisneros?s The House on Mango Street. Canadian Review of American Studies. 23, no. 1 (Fall 1992): 55-71.
Eysturoy, Annie O. Daughters of Self-Creation: The Contemporary Chicana Novel. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1996.
Garcia, Alma M. Chicana Feminist Thought: The Basic Historical Writings. London: Routledge, 1997.
Klein, Dianne. Coming of Age in Novels by Rudolfo Anaya and Sandra Cisneros. The English Journal 81.5 (1992): 21-26.
Mayock, Ellen C. 1998. The Bicultural Construction of Self in Cisneros, Álvarez, and Santiago. Bilingual Review 23 (3 Fall): 223-229.
McCracken, Ellen. 1989. Sandra Cisneros? The House on Mango Street: Community-Oriented Introspection and the Demystification of Patriarchal Violence. In Breaking Boundaries: Latina Writings and Critical Readings, ed. Asunción Horno-Delgado et al., 62-71. Amherst: University of Massachusetts Press.
Quinn-Sánchez, Kathryn. Identity in Latin American and Latina Literature: The Struggle to Self-Define in a Global Era Where Space, Capitalism, and Power Rule. Lanham, MD: Lexington Books, 2014.
Quintana, Alvina. Home Girls: Chicana Literary Voices. Philadelphia: Temple University Press, 1996.
Torres, Eden E. Chicana Without Apology: The New Chicana Cultural Studies. London: Routledge, 2003.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila cíle a závěry své práce. Uspokojivě odpověděla na otázky vznesené v posudcích, její projev byl plynulý a kultivovaný, dobře připravený. I proto se komise shodla na hodnocení výborně minus ( B)