Tato diplomová práce je zaměřena na pardubické školství v letech 1918 až 1945. Nejprve je představena podoba samotného školství v meziválečném Československu a následné změny zapříčiněné nacistickou okupací. Poté se práce věnuje počtu žactva a důsledkům válečné porodnosti. Výzkum je také soustředěn na školní budovy a shánění náhradního místa k výuce. Všechny tyto aspekty jsou sledovány v meziválečné době i v pozdějším období okupace zcela samostatně. Závěrečná část je věnována odbojové činnosti v řadách pardubických studentů a učitelů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the education system of Pardubice between 1918 and 1945. At the beginning, it introduces to the reader the education system of interwar Czechoslovakia and subsequent changes that were triggered by the Nazi occupation. After that, it deals with the number of pupils and the impacts of the wartime birth rate. The research also pays attention to school buildings and the procurement of surrogate facilities needed for schooling. All these aspects are being examined completely separately: firstly, during the interwar period, and later, during the occupation. The final part is dedicated to resistance activities of Pardubice students and teachers.
Klíčová slova
dějiny Pardubic, dějiny školství, 20. století, meziválečné Československo, nacistická okupace, druhá světová válka, důsledky válečné porodnosti, počet žactva, školní budovy, odbojová činnost
Klíčová slova v angličtině
history of Pardubice, history of the education system, twentieth century, interwar Czechoslovakia, Nazi occupation, Second World War, impacts of the wartime birth rate, number of pupils, school buildings, resistance activities
Rozsah průvodní práce
151 s., z toho 12 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na pardubické školství v letech 1918 až 1945. Nejprve je představena podoba samotného školství v meziválečném Československu a následné změny zapříčiněné nacistickou okupací. Poté se práce věnuje počtu žactva a důsledkům válečné porodnosti. Výzkum je také soustředěn na školní budovy a shánění náhradního místa k výuce. Všechny tyto aspekty jsou sledovány v meziválečné době i v pozdějším období okupace zcela samostatně. Závěrečná část je věnována odbojové činnosti v řadách pardubických studentů a učitelů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the education system of Pardubice between 1918 and 1945. At the beginning, it introduces to the reader the education system of interwar Czechoslovakia and subsequent changes that were triggered by the Nazi occupation. After that, it deals with the number of pupils and the impacts of the wartime birth rate. The research also pays attention to school buildings and the procurement of surrogate facilities needed for schooling. All these aspects are being examined completely separately: firstly, during the interwar period, and later, during the occupation. The final part is dedicated to resistance activities of Pardubice students and teachers.
Klíčová slova
dějiny Pardubic, dějiny školství, 20. století, meziválečné Československo, nacistická okupace, druhá světová válka, důsledky válečné porodnosti, počet žactva, školní budovy, odbojová činnost
Klíčová slova v angličtině
history of Pardubice, history of the education system, twentieth century, interwar Czechoslovakia, Nazi occupation, Second World War, impacts of the wartime birth rate, number of pupils, school buildings, resistance activities
Zásady pro vypracování
Student prostuduje literaturu k dějinám školství a dějinám Pardubic daného období, příslušné archivní fondy (SOkA Pardubice - fondy jednotlivých škol, fondy městských úřadů, Pamětní kniha města Pardubic 1895-1933), dobový tisk, případně prameny osobní povahy. Na tomto základě zpracuje vývoj pardubického školství v meziválečném období a v době německé okupace. Pozornost bude věnovat vývoji počtu žáků, učitelskému sboru, mimoškolní činnosti. Zaměří se také na změnu podmínek po německé okupaci a zapojení studentů a učitelů do protinacistického odboje.
Zásady pro vypracování
Student prostuduje literaturu k dějinám školství a dějinám Pardubic daného období, příslušné archivní fondy (SOkA Pardubice - fondy jednotlivých škol, fondy městských úřadů, Pamětní kniha města Pardubic 1895-1933), dobový tisk, případně prameny osobní povahy. Na tomto základě zpracuje vývoj pardubického školství v meziválečném období a v době německé okupace. Pozornost bude věnovat vývoji počtu žáků, učitelskému sboru, mimoškolní činnosti. Zaměří se také na změnu podmínek po německé okupaci a zapojení studentů a učitelů do protinacistického odboje.
Seznam doporučené literatury
BIČÍK, Zdeněk, Bibliografie kraje pardubického, Pardubice 1959. BIČÍK, Zdeněk, Bibliografie okresu Pardubice 1960-1988, Pardubice 1988. DOLEŽAL, Jiří, Česká kultura za protektorátu: školství, písemnictví, kinematografie, Praha 1996. JELÍNEK, Zdeněk a kol., Operace Silver A, 2., rozšířené vydání, Praha 2010. MORKES, František, Československé školy v letech 2. světové války, Praha 2005. Pardubice - 600 let městem. 1340-1940, Olomouc 1940. Výroční zprávy jednotlivých středních škol ZIKMUNDA, Vlastimil, Pardubice, Pardubice 1990.
Seznam doporučené literatury
BIČÍK, Zdeněk, Bibliografie kraje pardubického, Pardubice 1959. BIČÍK, Zdeněk, Bibliografie okresu Pardubice 1960-1988, Pardubice 1988. DOLEŽAL, Jiří, Česká kultura za protektorátu: školství, písemnictví, kinematografie, Praha 1996. JELÍNEK, Zdeněk a kol., Operace Silver A, 2., rozšířené vydání, Praha 2010. MORKES, František, Československé školy v letech 2. světové války, Praha 2005. Pardubice - 600 let městem. 1340-1940, Olomouc 1940. Výroční zprávy jednotlivých středních škol ZIKMUNDA, Vlastimil, Pardubice, Pardubice 1990.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Student představil téma své DP
2. Rekapitulace posudků
3. Diskuse - výběř škol (zaměření na obecné a měšťanské školy)
- interpretace dat