Práce je zaměřena na ověření vlivu velikosti aktivní plochy brzdových světel na reakční dobu řidiče silničního vozidla za stanovených reálných situací a je rozdělena na dvě části. První teoretická část se zabývá vývojem zadního osvětlení vozidel a legislativou týkající se brzdových a obrysových světel včetně existujících současných řešení. Dále je popsáno zrakové vnímání a reakční doba řidiče včetně vybraných faktorů ovlivňujících reakční dobu řidiče.
Druhá část práce se věnuje experimentálnímu měření rozdílu reakční doby řidiče vzhledem k velikosti aktivní plochy brzdových světel. Reakční doba je měřena pro dvě velikosti aktivních ploch brzdových světel, přičemž jsou stanoveny dvě podmínky: přímý pohled a odklon pohledu. Výsledky měření jsou následně porovnány a vyhodnoceny. Cílem práce je základní experimentální ověření do jaké míry ovlivňuje velikost aktivní plochy brzdového světla reakční dobu řidiče.
Anotace v angličtině
The theses is focused on the influence verification of the break lights' active surface on the vehicle driver's reaction time under stating real situations. It is divided into two parts. The first theoretic part describes the vehicle rear light development and the legislation concerning break and contour lights including existing contemporary solutions. Further there are described sight perception and a driver's reaction time including representative influencing factors with the impact on the driver's reaction time.
The second part is dedicated to the experimental measurement of the driver's reaction time difference related to the size of break lights' active surface. The reaction time is measured for two sizes of break lights' active surface where two conditions are given: straight look and look diversion. The measurement results are afterwards compared and assessed. The objective of the theses is to verify experimentally the scope of break lights' active surface size impact on the driver's reaction time.
Klíčová slova
řidič, vozidlo, aktivní plocha brzdového světla, reakční doba, optický podnět
Klíčová slova v angličtině
driver, vehicle, active surface of breaking light, reaction time, optical impulse
Rozsah průvodní práce
77 s. (116 931 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na ověření vlivu velikosti aktivní plochy brzdových světel na reakční dobu řidiče silničního vozidla za stanovených reálných situací a je rozdělena na dvě části. První teoretická část se zabývá vývojem zadního osvětlení vozidel a legislativou týkající se brzdových a obrysových světel včetně existujících současných řešení. Dále je popsáno zrakové vnímání a reakční doba řidiče včetně vybraných faktorů ovlivňujících reakční dobu řidiče.
Druhá část práce se věnuje experimentálnímu měření rozdílu reakční doby řidiče vzhledem k velikosti aktivní plochy brzdových světel. Reakční doba je měřena pro dvě velikosti aktivních ploch brzdových světel, přičemž jsou stanoveny dvě podmínky: přímý pohled a odklon pohledu. Výsledky měření jsou následně porovnány a vyhodnoceny. Cílem práce je základní experimentální ověření do jaké míry ovlivňuje velikost aktivní plochy brzdového světla reakční dobu řidiče.
Anotace v angličtině
The theses is focused on the influence verification of the break lights' active surface on the vehicle driver's reaction time under stating real situations. It is divided into two parts. The first theoretic part describes the vehicle rear light development and the legislation concerning break and contour lights including existing contemporary solutions. Further there are described sight perception and a driver's reaction time including representative influencing factors with the impact on the driver's reaction time.
The second part is dedicated to the experimental measurement of the driver's reaction time difference related to the size of break lights' active surface. The reaction time is measured for two sizes of break lights' active surface where two conditions are given: straight look and look diversion. The measurement results are afterwards compared and assessed. The objective of the theses is to verify experimentally the scope of break lights' active surface size impact on the driver's reaction time.
Klíčová slova
řidič, vozidlo, aktivní plocha brzdového světla, reakční doba, optický podnět
Klíčová slova v angličtině
driver, vehicle, active surface of breaking light, reaction time, optical impulse
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude objektivně určit, jak se změní reakční doba řidiče v závislosti na velikosti aktivní plochy brzdového světla u vozidla jedoucího před ním. Autor práce bude postupovat podle stanovené osnovy, a to dle svých vědeckých možností. Současně bude získané výsledky konzultovat s vedoucím práce tak, aby byly splněny cíle práce.
Úvod
Rozbor současného stavu legislativy a existujících řešení
Stanovení podmínek měřícího systému a určení reálných situací, při kterých bude měření realizováno
Experimentální ověření rozdílu reakční doby řidiče dle stanovených situací a podmínek
Vyhodnocení získaných dat
Závěr
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude objektivně určit, jak se změní reakční doba řidiče v závislosti na velikosti aktivní plochy brzdového světla u vozidla jedoucího před ním. Autor práce bude postupovat podle stanovené osnovy, a to dle svých vědeckých možností. Současně bude získané výsledky konzultovat s vedoucím práce tak, aby byly splněny cíle práce.
Úvod
Rozbor současného stavu legislativy a existujících řešení
Stanovení podmínek měřícího systému a určení reálných situací, při kterých bude měření realizováno
Experimentální ověření rozdílu reakční doby řidiče dle stanovených situací a podmínek
Vyhodnocení získaných dat
Závěr
Seznam doporučené literatury
[1] ČERNÝ, J.: Světla a osvětlení silničních vozidel. Praha: Nadatur, 1995. ISBN 80-85884-18-6.
[2] VLK, F.: Elektrická zařízení motorových vozidel: [palubní síť, baterie, alternátory, startéry, zapalování, osvětlení]. Brno: Nakladatelství a vydavatelství Vlk, 2005. ISBN 80-239-3718-9.
[3] BRADÁČ, A.: Soudní inženýrství. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1997. ISBN 80-7204-057-X.
Seznam doporučené literatury
[1] ČERNÝ, J.: Světla a osvětlení silničních vozidel. Praha: Nadatur, 1995. ISBN 80-85884-18-6.
[2] VLK, F.: Elektrická zařízení motorových vozidel: [palubní síť, baterie, alternátory, startéry, zapalování, osvětlení]. Brno: Nakladatelství a vydavatelství Vlk, 2005. ISBN 80-239-3718-9.
[3] BRADÁČ, A.: Soudní inženýrství. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1997. ISBN 80-7204-057-X.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student přednesl obhajobu své diplomové práce. Vyčerpávajícím způsobem zodpověděl otázky z oponentního posudku i doplňující otázky členů komise.