Tématem předložené diplomové práce je metoda supervize využívaná při zátěžových situacích v práci porodní asistentky. Supervize je nástroj, který pomáhá rozvíjet dovednosti zejména v pomáhajících profesích. Mezi pomáhající profese se řadí lékaři, všeobecné sestry, porodní asistentky, sociální pracovníci, pedagogové aj. Smyslem supervize je poskytnout pracovníkovi dostatečnou psychickou pohodu a adekvátní podporu, díky kterým je pak schopen poskytovat kvalitnější péči svým klientům.
V teoretické části jsou detailně popsány kapitoly týkající se profese porodní asistentky, supervize a zátěžové situace v porodní asistenci. V průzkumné části bylo hlavním cílem zjistit, jaké situace spojené s profesí vnímají oslovené porodní asistentky subjektivně jako zátěžové a v čem pro ně zátěž spočívá. Dalšími cíli bylo zjistit, nakolik vnímají respondentky zátěžové situace jako ovlivnitelné a následně bylo cílem vyselektovat situace, pro které by supervize mohla být vhodným nástrojem
Anotace v angličtině
The topic of the submitted diploma thesis is the method of supervision used in stressful situations in the work of a midwife. Supervision is a tool that helps to develop skills, especially in helping professions. The helping professions include doctors, general nurses, midwives, social workers, teachers, etc.
The purpose of supervision is to provide the employee with sufficient mental well-being, thanks to which he is then able to provide better care to his clients.
The theoretical part describes in detail the chapters related to the profession of midwife, supervision and stressful situations in obstetrics. In the exploratory part, the main goal was to find out what situations associated with the profession are perceived by the addressed midwives subjectively as stressful and what the burden is for them. Other goals were also to find out to what extent the respondents perceive stressful situations as manageable and subsequently the goal was to select situations for which supervision could be a suitable
Klíčová slova
Porodní asistentka, supervize, zátěžové situace
Klíčová slova v angličtině
Midwife, stressful situations, supervision
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem předložené diplomové práce je metoda supervize využívaná při zátěžových situacích v práci porodní asistentky. Supervize je nástroj, který pomáhá rozvíjet dovednosti zejména v pomáhajících profesích. Mezi pomáhající profese se řadí lékaři, všeobecné sestry, porodní asistentky, sociální pracovníci, pedagogové aj. Smyslem supervize je poskytnout pracovníkovi dostatečnou psychickou pohodu a adekvátní podporu, díky kterým je pak schopen poskytovat kvalitnější péči svým klientům.
V teoretické části jsou detailně popsány kapitoly týkající se profese porodní asistentky, supervize a zátěžové situace v porodní asistenci. V průzkumné části bylo hlavním cílem zjistit, jaké situace spojené s profesí vnímají oslovené porodní asistentky subjektivně jako zátěžové a v čem pro ně zátěž spočívá. Dalšími cíli bylo zjistit, nakolik vnímají respondentky zátěžové situace jako ovlivnitelné a následně bylo cílem vyselektovat situace, pro které by supervize mohla být vhodným nástrojem
Anotace v angličtině
The topic of the submitted diploma thesis is the method of supervision used in stressful situations in the work of a midwife. Supervision is a tool that helps to develop skills, especially in helping professions. The helping professions include doctors, general nurses, midwives, social workers, teachers, etc.
The purpose of supervision is to provide the employee with sufficient mental well-being, thanks to which he is then able to provide better care to his clients.
The theoretical part describes in detail the chapters related to the profession of midwife, supervision and stressful situations in obstetrics. In the exploratory part, the main goal was to find out what situations associated with the profession are perceived by the addressed midwives subjectively as stressful and what the burden is for them. Other goals were also to find out to what extent the respondents perceive stressful situations as manageable and subsequently the goal was to select situations for which supervision could be a suitable
Klíčová slova
Porodní asistentka, supervize, zátěžové situace
Klíčová slova v angličtině
Midwife, stressful situations, supervision
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
1. HÁJEK, Z., ČECH E., MARŠÁL K. Porodnictví. 3. zcela přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4529-9.
2. HAWKINS, P., SHOHET R. Supervize v pomáhajících profesích. 2. vyd. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
3. LÁTALOVÁ, K. Agresivita v psychiatrii. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4454-4.
4. ROZTOČIL, A. Moderní porodnictví. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5753-7.
5. VENGLÁŘOVÁ, M. Supervize v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
Seznam doporučené literatury
1. HÁJEK, Z., ČECH E., MARŠÁL K. Porodnictví. 3. zcela přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4529-9.
2. HAWKINS, P., SHOHET R. Supervize v pomáhajících profesích. 2. vyd. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
3. LÁTALOVÁ, K. Agresivita v psychiatrii. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4454-4.
4. ROZTOČIL, A. Moderní porodnictví. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5753-7.
5. VENGLÁŘOVÁ, M. Supervize v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Doplňující otázky pro obhajobu závěrečné práce:
1. V práci zmiňujete podporu peer interventů a na str. 47 píšete: "Domnívám se, že informantky neznají přesný rozdíl mezi PEER programem a supervizí a mají pocit, že je to téměř "to samé", což je mylná domněnka." Do značné míry sdílím názor informantek, že ve smyslu podpory při zvládání zátěžových situací ve vašem pojetí (kap. 2) plní obojí tutéž funkci, dle mého názoru může být peer podpora i efektivnější. Zkuste prosím stručně zformulovat, jak Vy osobně vnímáte rozdíly v přínosech peer podpory a supervize.
Obhajoba diplomové práce s prezentací velmi dobrá.