Diplomová práce se zabývá zvládáním stresu u perioperačních sester. Teoretická část je zaměřena na obecnou charakteristiku stresu, přiblížení konceptu sense of coherence a některých metod zvládání stresu, dále definuje pojem perioperační sestra. Průzkumná část práce se zabývá samotným průzkumným šetřením prostřednictvím standardizovaného dotazníku konceptu sense of coherence (Dotazník A - SOC-29) a doplňujícího dotazníku (Dotazník B - Projevy azvládání stresu), včetně zhodnocení jejich výsledků. Hlavním cílem diplomové práce je zjistit, jak jsou vnitřně odolné studentky Perioperační péče a Perioperační péče v gynekologii a porodnictví vůči stresu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with stress management for perioperative nurses. The theoretical part is focused on the general characteristics of stress, a description of the concept of the sense of coherence and stress-coping methods, and shares the definition of perioperative nurse too. The analytical part of this thesis deals with the exploratory survey itself through a standardized questionnaire of the concept of the sense of coherence (Questionnaire A - SOC-29) and a supplementary questionnaire (Questionnaire B - Projects and stress management), including evaluation of their results. The main goal of the diploma thesis is to determine how internally resistant students of Perioperative Care and Perioperative Care in Gynecology and Obstetrics are able to cope with stress.
Klíčová slova
Stres, metody zvládání stresu, koncept sense of coherence, dotazník SOC-29, perioperační sestra
Klíčová slova v angličtině
Stress, stress-coping methods, the concept of the sense of coherence, questionnaire SOC-29, perioperative nurse
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zvládáním stresu u perioperačních sester. Teoretická část je zaměřena na obecnou charakteristiku stresu, přiblížení konceptu sense of coherence a některých metod zvládání stresu, dále definuje pojem perioperační sestra. Průzkumná část práce se zabývá samotným průzkumným šetřením prostřednictvím standardizovaného dotazníku konceptu sense of coherence (Dotazník A - SOC-29) a doplňujícího dotazníku (Dotazník B - Projevy azvládání stresu), včetně zhodnocení jejich výsledků. Hlavním cílem diplomové práce je zjistit, jak jsou vnitřně odolné studentky Perioperační péče a Perioperační péče v gynekologii a porodnictví vůči stresu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with stress management for perioperative nurses. The theoretical part is focused on the general characteristics of stress, a description of the concept of the sense of coherence and stress-coping methods, and shares the definition of perioperative nurse too. The analytical part of this thesis deals with the exploratory survey itself through a standardized questionnaire of the concept of the sense of coherence (Questionnaire A - SOC-29) and a supplementary questionnaire (Questionnaire B - Projects and stress management), including evaluation of their results. The main goal of the diploma thesis is to determine how internally resistant students of Perioperative Care and Perioperative Care in Gynecology and Obstetrics are able to cope with stress.
Klíčová slova
Stres, metody zvládání stresu, koncept sense of coherence, dotazník SOC-29, perioperační sestra
Klíčová slova v angličtině
Stress, stress-coping methods, the concept of the sense of coherence, questionnaire SOC-29, perioperative nurse
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
1. ANTONOVSKY, Aaron. The structure and properties of the sense of coherence scale [online]. Social Science & Medicine. 1993, 36(6). s. 725-733. ISSN 0277-9536. Dostupný z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/027795369390033Z
2. FONTANA, David. Stres v práci a v životě: jak ho pochopit a zvládat. 1. vyd. Praha: Portál, 2016. 184 s. ISBN 978-80-262-1033-7.
3. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Sestra a stres. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 128 s. ISBN 978- 80-247-3149-0.
4. PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada Publishing, 2017. 368 s. ISBN 978-80-247-5646-2.
5. VENGLÁŘOVÁ, Martina. Sestry v nouzi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 192 s. ISBN 978-80-247-3174-2.
6. WICHSOVÁ, Jana. Sestra a perioperační péče. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013. 192 s. ISBN 978-80-247-3754-6.
Seznam doporučené literatury
1. ANTONOVSKY, Aaron. The structure and properties of the sense of coherence scale [online]. Social Science & Medicine. 1993, 36(6). s. 725-733. ISSN 0277-9536. Dostupný z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/027795369390033Z
2. FONTANA, David. Stres v práci a v životě: jak ho pochopit a zvládat. 1. vyd. Praha: Portál, 2016. 184 s. ISBN 978-80-262-1033-7.
3. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Sestra a stres. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 128 s. ISBN 978- 80-247-3149-0.
4. PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada Publishing, 2017. 368 s. ISBN 978-80-247-5646-2.
5. VENGLÁŘOVÁ, Martina. Sestry v nouzi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 192 s. ISBN 978-80-247-3174-2.
6. WICHSOVÁ, Jana. Sestra a perioperační péče. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013. 192 s. ISBN 978-80-247-3754-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Doplňující otázky pro obhajobu závěrečné práce:
1. Proč jste pro svůj sběr dat nepoužila zkrácený standardizovaný nástroj SOC-13, který je uveden u všech šetření studentů pomáhajících profesí, které jsou uvedeny ve vaši práci?
2. Při tvorbě dotazníku B jste vycházela z jakých zdrojů?
3. Jaký čas potřebovaly respondentky pro vyplnění 58 otázek?
4. Kolik respondentek vašeho souboru vykonávalo specializaci perioperační sestra?