Teoretická část bakalářské práce popisuje definici, hlavní druhy stresu, stresory, příznaky stresu a reakce na stres u všeobecných sester. Další část teorie obeznamuje s pojmem coping a copingovými strategiemi sester.
V praktické části bylo hlavním cílem zjistit, zda všeobecné sestry vědí, co je termín coping znamená a jaké jsou nepoužívanější copingové strategie, pro vypořádání se se stresem. Dále stanovené průzkumné otázky zjišťují, jaké příznaky na sobě sestry pozorují, když jsou ve stresové situaci. Další průzkumná otázka bude zkoumat, které náročné situace jsou nejvíce náročné a jak často se v nich v rozmezí jednoho roku ocitnou. Poslední otázka bude zjišťovat odlišnosti zvládání mezi sestrami na chirurgickém a interním oddělení.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the bachelor thesis describes the definition, the main types of stress, stressors, stress symptoms and stress responses in general nurses. The next part of the theory introduces the concept of coping and coping strategies of nurses.
In the practical part, the main goal was to find out whether general nurses know what the term coping means and what are the most unused coping strategies for coping with stress. The research questions set out below find out what symptom's nurses observe when they are in a stressful situation. Another exploratory question will examine which challenging situations are most challenging and how often they find themselves in them within one year. The last question will identify differences in coping between nurses in the surgical and internal medicine departments.
Klíčová slova
Stres, stresory, druhy stresu, reakce na stres, coping, typy copingu, copingové strategie
Klíčová slova v angličtině
Stress, stressors, types of stress, stress response, coping, types of coping, coping strategies
Rozsah průvodní práce
69 s. (81 083 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část bakalářské práce popisuje definici, hlavní druhy stresu, stresory, příznaky stresu a reakce na stres u všeobecných sester. Další část teorie obeznamuje s pojmem coping a copingovými strategiemi sester.
V praktické části bylo hlavním cílem zjistit, zda všeobecné sestry vědí, co je termín coping znamená a jaké jsou nepoužívanější copingové strategie, pro vypořádání se se stresem. Dále stanovené průzkumné otázky zjišťují, jaké příznaky na sobě sestry pozorují, když jsou ve stresové situaci. Další průzkumná otázka bude zkoumat, které náročné situace jsou nejvíce náročné a jak často se v nich v rozmezí jednoho roku ocitnou. Poslední otázka bude zjišťovat odlišnosti zvládání mezi sestrami na chirurgickém a interním oddělení.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the bachelor thesis describes the definition, the main types of stress, stressors, stress symptoms and stress responses in general nurses. The next part of the theory introduces the concept of coping and coping strategies of nurses.
In the practical part, the main goal was to find out whether general nurses know what the term coping means and what are the most unused coping strategies for coping with stress. The research questions set out below find out what symptom's nurses observe when they are in a stressful situation. Another exploratory question will examine which challenging situations are most challenging and how often they find themselves in them within one year. The last question will identify differences in coping between nurses in the surgical and internal medicine departments.
Klíčová slova
Stres, stresory, druhy stresu, reakce na stres, coping, typy copingu, copingové strategie
Klíčová slova v angličtině
Stress, stressors, types of stress, stress response, coping, types of coping, coping strategies
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
FONTANA, David. Stres v práci a v životě: jak ho pochopit a zvládat. Přeložil Alice ZAVADILOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN isbn978-80-262-1033-7.
KLIMENT, Pavel. Zvládací (copingové) odpovědi v pomáhajících profesích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN isbn978-80-244-4206-8.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie: přehled základních oborů. Praha: Triton, 2011. ISBN isbn978-80-7387-443-8.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. Psyché (Grada). ISBN isbn978-80-247-5646-2.
VENGLÁŘOVÁ, Martina. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN isbn978-80-247-3174-2.
Seznam doporučené literatury
FONTANA, David. Stres v práci a v životě: jak ho pochopit a zvládat. Přeložil Alice ZAVADILOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN isbn978-80-262-1033-7.
KLIMENT, Pavel. Zvládací (copingové) odpovědi v pomáhajících profesích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN isbn978-80-244-4206-8.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie: přehled základních oborů. Praha: Triton, 2011. ISBN isbn978-80-7387-443-8.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. Psyché (Grada). ISBN isbn978-80-247-5646-2.
VENGLÁŘOVÁ, Martina. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN isbn978-80-247-3174-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Doplňující otázky pro obhajobu závěrečné práce:
1. V teorii píšete, že sestry využívají v rámci copingu méně metod? Jaké metody tedy využívají a jaké
by mohly využívat? Současně píšete, že měly lepší zdravotní výsledky, jak tomu rozumíte a co si pod
tím máme představit, když to spojujete s přímým copingem?
2. Čím si vysvětlujete tvrzení, že faktická opora nemá takový efekt na coping, jako očekávaná?
3. Kdo je autorem teorie Locus of control, tedy místo kontroly, které popisujete?
Obhajoba bakalářské práce s prezentací velmi dobrá minus.