Diplomová práce je zaměřena na problematiku edukace pacientů před vyšetřením, konkrétně před kolonoskopickým vyšetřením. V teoretické části je pozornost věnována edukačnímu procesu, vědám jako je andragogika, pedagogika, gerontagogika, komunikačním dovednostem a znalostem, tištěnému edukačnímu materiálu i zdravotní gramotnosti. Dále je zde rozebráno téma kolorektálního karcinomu, prevence, screeningu a kolonoskopického vyšetření.
V empirické části je předložené kvantitativní výzkumné šetření. Cílem bylo získat data o připravenosti tračníku pacientů přicházejících ke kolonoskopickému vyšetření. Hodnocení proběhlo pomocí Bostonské škály, pacienti byli edukováni v ambulancích praktických lékařů a v gastroenterologické ambulanci. V této části došlo k ověření efektivity edukačních procesů a jejich vlivu na vlastní domácí přípravu pacienta před vyšetřením. Edukační procesy mají zásadní vliv na kvalitu přípravy tračníku pacientů a výtěžnost následně prováděných kolonoskopií.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the issue of patient education before the examination, specifically before the colonoscopic examination. In the theoretical part, attention is paid to the educational process, sciences such as Andragogy, Pedagogy, Gerontogogics, communication skills and knowledge, printed educational material and health literacy. Furthermore, the topic of colorectal cancer, prevention, screening and colonoscopy is discussed.
The empirical part presents a quantitative research survey. The goal was to obtain data on the colon readiness of patients coming for colonoscopy. The evaluation was performed using the Boston scale, patients were educated in GP clinics and in a gastroenterological outpatient clinic. In this part, the effectiveness of educational processes and their influence on the patient's own home preparation before the examination was verified. Educational processes have a fundamental influence on the quality of patient colon preparation and the yield of subsequent colonoscopies.
Colonoscopy, educational process, nurse, patient, Boston scale
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku edukace pacientů před vyšetřením, konkrétně před kolonoskopickým vyšetřením. V teoretické části je pozornost věnována edukačnímu procesu, vědám jako je andragogika, pedagogika, gerontagogika, komunikačním dovednostem a znalostem, tištěnému edukačnímu materiálu i zdravotní gramotnosti. Dále je zde rozebráno téma kolorektálního karcinomu, prevence, screeningu a kolonoskopického vyšetření.
V empirické části je předložené kvantitativní výzkumné šetření. Cílem bylo získat data o připravenosti tračníku pacientů přicházejících ke kolonoskopickému vyšetření. Hodnocení proběhlo pomocí Bostonské škály, pacienti byli edukováni v ambulancích praktických lékařů a v gastroenterologické ambulanci. V této části došlo k ověření efektivity edukačních procesů a jejich vlivu na vlastní domácí přípravu pacienta před vyšetřením. Edukační procesy mají zásadní vliv na kvalitu přípravy tračníku pacientů a výtěžnost následně prováděných kolonoskopií.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the issue of patient education before the examination, specifically before the colonoscopic examination. In the theoretical part, attention is paid to the educational process, sciences such as Andragogy, Pedagogy, Gerontogogics, communication skills and knowledge, printed educational material and health literacy. Furthermore, the topic of colorectal cancer, prevention, screening and colonoscopy is discussed.
The empirical part presents a quantitative research survey. The goal was to obtain data on the colon readiness of patients coming for colonoscopy. The evaluation was performed using the Boston scale, patients were educated in GP clinics and in a gastroenterological outpatient clinic. In this part, the effectiveness of educational processes and their influence on the patient's own home preparation before the examination was verified. Educational processes have a fundamental influence on the quality of patient colon preparation and the yield of subsequent colonoscopies.
Colonoscopy, educational process, nurse, patient, Boston scale
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
BÁRTLOVÁ, Sylva, 2018. Zdravotní gramotnost u vybraných skupin obyvatelstva Jihočeského kraje. 1.vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2201-1.
BASTABLE, Susan Bacorn, 2003. Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice [online]. 2nd edition. New York: Jones and Barlett [cit. 2020-10-06]. ISBN 0-7637-1441-0. Dostupné z: http://www.ifeet.org/files/
DEVITO, Joseph A., 2008. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. 1.vydání. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 0205491464.
FALT, Přemysl, Ondřej URBAN a Petr VÍTEK, 2015. Koloskopie. 1.vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5284-6.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ, 2015. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0873-0.
HOLLI, Betsy, Richard CALABRESE a Julie O’SULLIVAN MAILLET, 2003. Communication and Education Skills for Dietetics Professionals. 4. Baltimore/Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins Company. ISBN ISBN 0-7817-3740-0.
Seznam doporučené literatury
BÁRTLOVÁ, Sylva, 2018. Zdravotní gramotnost u vybraných skupin obyvatelstva Jihočeského kraje. 1.vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2201-1.
BASTABLE, Susan Bacorn, 2003. Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice [online]. 2nd edition. New York: Jones and Barlett [cit. 2020-10-06]. ISBN 0-7637-1441-0. Dostupné z: http://www.ifeet.org/files/
DEVITO, Joseph A., 2008. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. 1.vydání. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 0205491464.
FALT, Přemysl, Ondřej URBAN a Petr VÍTEK, 2015. Koloskopie. 1.vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5284-6.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ, 2015. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0873-0.
HOLLI, Betsy, Richard CALABRESE a Julie O’SULLIVAN MAILLET, 2003. Communication and Education Skills for Dietetics Professionals. 4. Baltimore/Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins Company. ISBN ISBN 0-7817-3740-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Doplňující otázky pro obhajobu závěrečné práce:
1. Jaká kritéria vedla k výběru edukačních materiálů používaných na obou vybraných pracovištích?
2. Setkala jste se v praxi s nutností provádět kolonoskopii opakovaně z důvodu špatné přípravy střev?