Informace o kvalifikační práci Systém psychosociálních intervenčních služeb - psychosociální služby poskytované peery a interventy v rámci zdravotnických zařízení
Diplomová práce se věnuje poskytování psychosociálních služeb speciálně vyškolenými pracovníky Systému psychosociálních intervenčních služeb - zdravotnickými interventy a peery v rámci zdravotnických zařízení. Teoretická část shrnuje informace týkající se Systému psychosociálních intervenčních služeb, první psychické pomoci a krizové intervence. Pozornost je rovněž věnována problematice poskytování těchto služeb v době pandemie COVID-19.
Cílem práce bylo zjistit, kdo jsou peeři/interventi a jaké potřebují znalosti a dovednosti pro poskytnutí první psychické pomoci a jak poskytované intervence prožívají, dále pak jaká je praxe v oblasti přípravy, průběhu a vyhodnocení intervence peera/interventa, jaká jsou specifika těchto intervencí dle formy a místa a jak to vše ovlivnila pandemie COVID-19.
Data byla získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s vybranými peery a interventy a analyzována s využitím prvků interpretativní fenomenologické analýzy. Získaná data doplňují již publikované informace například stran pomůcek používaných v rámci intervencí. Mezi podstatná zjištění této práce patří vliv pandemie na poskytování intervencí ve smyslu omezení osobního kontaktu v rámci intervencí a přesunutí těchto služeb do distanční formy - telefonické či emailové komunikace.
Anotace v angličtině
The diploma thesis concerns the topic of providing psychosocial services by specially trained staff - medical intervention staff and peers. The theoretical part of the diploma thesis summarizes information regarding the topic of providing first psychosocial services from available literature sources and describes in the comprehensive way topic of providing first psychological assistance.
The goal of diploma is to describe the definition of peer and intervention staff, recommended knowledge base and skill set of the intervention staff as well as comparison with the real usage of the knowledge and skills and how individual interventions experience, then practice concerning preparation, progression and evaluation of the intervention and the specifics of crisis intervention depending on the form and place and the last one is to assess the influence of COVID-19 pandemic on providing of these services.
The exploratory part consists of evaluation of the survey research done using semi-structured interviews with selected SPIS staff. Result processing has been done using the method of qualitative sociological research with elements of interpretative phenomenological analysis (IPA). The data obtained complement the information already published pages, for example, devices used in the interventions. Among the significant findings of this study include the impact of the pandemic on the provision of interventions in terms of restriction of personal contact in the interventions and move those services to distance form - telephone or email communications.
Klíčová slova
Zdravotnický intervent a peer, systémem psychosociálních intervenčních služeb, akutní stresová reakce, krizová intervence, psychosociální služby, první psychická pomoc, nadlimitní stresová situace, pandemie covid-19
Klíčová slova v angličtině
Medical intervention staff and peer, system of psychosocial intervention services (SPIS), acute stress response, crisis intervention, psychosocial services, first psychological assistance, over-limit stress situation, pandemic covid-19
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje poskytování psychosociálních služeb speciálně vyškolenými pracovníky Systému psychosociálních intervenčních služeb - zdravotnickými interventy a peery v rámci zdravotnických zařízení. Teoretická část shrnuje informace týkající se Systému psychosociálních intervenčních služeb, první psychické pomoci a krizové intervence. Pozornost je rovněž věnována problematice poskytování těchto služeb v době pandemie COVID-19.
Cílem práce bylo zjistit, kdo jsou peeři/interventi a jaké potřebují znalosti a dovednosti pro poskytnutí první psychické pomoci a jak poskytované intervence prožívají, dále pak jaká je praxe v oblasti přípravy, průběhu a vyhodnocení intervence peera/interventa, jaká jsou specifika těchto intervencí dle formy a místa a jak to vše ovlivnila pandemie COVID-19.
Data byla získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s vybranými peery a interventy a analyzována s využitím prvků interpretativní fenomenologické analýzy. Získaná data doplňují již publikované informace například stran pomůcek používaných v rámci intervencí. Mezi podstatná zjištění této práce patří vliv pandemie na poskytování intervencí ve smyslu omezení osobního kontaktu v rámci intervencí a přesunutí těchto služeb do distanční formy - telefonické či emailové komunikace.
Anotace v angličtině
The diploma thesis concerns the topic of providing psychosocial services by specially trained staff - medical intervention staff and peers. The theoretical part of the diploma thesis summarizes information regarding the topic of providing first psychosocial services from available literature sources and describes in the comprehensive way topic of providing first psychological assistance.
The goal of diploma is to describe the definition of peer and intervention staff, recommended knowledge base and skill set of the intervention staff as well as comparison with the real usage of the knowledge and skills and how individual interventions experience, then practice concerning preparation, progression and evaluation of the intervention and the specifics of crisis intervention depending on the form and place and the last one is to assess the influence of COVID-19 pandemic on providing of these services.
The exploratory part consists of evaluation of the survey research done using semi-structured interviews with selected SPIS staff. Result processing has been done using the method of qualitative sociological research with elements of interpretative phenomenological analysis (IPA). The data obtained complement the information already published pages, for example, devices used in the interventions. Among the significant findings of this study include the impact of the pandemic on the provision of interventions in terms of restriction of personal contact in the interventions and move those services to distance form - telephone or email communications.
Klíčová slova
Zdravotnický intervent a peer, systémem psychosociálních intervenčních služeb, akutní stresová reakce, krizová intervence, psychosociální služby, první psychická pomoc, nadlimitní stresová situace, pandemie covid-19
Klíčová slova v angličtině
Medical intervention staff and peer, system of psychosocial intervention services (SPIS), acute stress response, crisis intervention, psychosocial services, first psychological assistance, over-limit stress situation, pandemic covid-19
Zásady pro vypracování
Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
Stanovení cílů a metodiky práce.
Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
Analýza a interpretace získaných dat.
Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
Stanovení cílů a metodiky práce.
Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
Analýza a interpretace získaných dat.
Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
BAŠTECKÁ, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Praha: Grada, 2013. Psyché. ISBN 978-80-247-4195-6.
HUMPL, Lukáš, Jiří Maxmilián PROKOP a Alena TOBIÁŠOVÁ. První psychická pomoc ve zdravotnictví. 1. Brno: NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-562-4.
MLČÁK, Zdeněk. Emergentní psychologie a krizová intervence. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7368-950-6.
ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. Psyché. ISBN 978-80-247-2624-3.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. Psyché. ISBN 978-80-247-5327-0.
Seznam doporučené literatury
BAŠTECKÁ, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Praha: Grada, 2013. Psyché. ISBN 978-80-247-4195-6.
HUMPL, Lukáš, Jiří Maxmilián PROKOP a Alena TOBIÁŠOVÁ. První psychická pomoc ve zdravotnictví. 1. Brno: NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-562-4.
MLČÁK, Zdeněk. Emergentní psychologie a krizová intervence. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7368-950-6.
ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. Psyché. ISBN 978-80-247-2624-3.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. Psyché. ISBN 978-80-247-5327-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Doplňující otázky pro obhajobu závěrečné práce:
1. Jaké zásadní rozdíly jste vnímala v kapitole 3.5.2 u peer podpory oproti intervencím?
2. Vnímala jste rozdílný přístup od interventů z řad všeobecných sester, záchranářů a lékaře?
Obhajoba diplomové práce s prezentací velmi dobrá.