Bakalářská práce se zabývá problematikou začleňování žáků cizinců do českých škol. Práce je založena především na vlastním výzkumu, který byl realizován metodami rozhovorů a pozorování. Rozhovory byly prováděny s učiteli na různých školách. Kromě toho byly další rozhovory realizovány s pracovníky několika různých organizací zabývajících se integrací cizinců, ale i pomocí učitelům vyučujícím žáky cizince. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak učitelé zvládají vzdělávání cizinců, a jak jsou na jejich výuku připraveni. Dále bylo cílem zaměřit se na to, jaké mají cizinci možnosti pomoci při integraci do školství a zda ji využívají.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with question of the integration of foreign pupils to Czech schools. The thesis is based on my own research, which was realized by methods interviews and observation. The interviews were made with teachers at schools. Other interviews were realized with employees in organizations, which deal with integration of foreigners, and with help for teachers of foreign pupils. The aim of research was to find, how teachers manage education of foreigners, and how they are ready for teaching them. The next aim was focus on options of help for foreigners during the integration to schools, and find out if they use it.
Klíčová slova
děti, cizinci, české školství, začleňování, migrace
Bakalářská práce se zabývá problematikou začleňování žáků cizinců do českých škol. Práce je založena především na vlastním výzkumu, který byl realizován metodami rozhovorů a pozorování. Rozhovory byly prováděny s učiteli na různých školách. Kromě toho byly další rozhovory realizovány s pracovníky několika různých organizací zabývajících se integrací cizinců, ale i pomocí učitelům vyučujícím žáky cizince. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak učitelé zvládají vzdělávání cizinců, a jak jsou na jejich výuku připraveni. Dále bylo cílem zaměřit se na to, jaké mají cizinci možnosti pomoci při integraci do školství a zda ji využívají.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with question of the integration of foreign pupils to Czech schools. The thesis is based on my own research, which was realized by methods interviews and observation. The interviews were made with teachers at schools. Other interviews were realized with employees in organizations, which deal with integration of foreigners, and with help for teachers of foreign pupils. The aim of research was to find, how teachers manage education of foreigners, and how they are ready for teaching them. The next aim was focus on options of help for foreigners during the integration to schools, and find out if they use it.
Klíčová slova
děti, cizinci, české školství, začleňování, migrace
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou začleňování cizinců do českých škol. Práce bude založena především na vlastním výzkumu studentky, v němž budou využity metody pozorování a rozhovory s učiteli a dětmi ve vybrané škole. Studentka se zaměří na otázku, jak probíhá proces začleňování dětí cizinců (popř. příslušníků etnických menšin) do prostředí českých škol a do průběhu výuky. Bude sledovat vztahy mezi českými žáky a dětmi cizinců, a také to, jak jednají s dětmi cizinců, popř. jak reflektují jejich postavení ve školím kolektivu učitelé. Dále se bude zabývat tím, jaké možnosti pomoci cizinci mají při začleňování se do českého školního prostředí. Práce bude teoreticky ukotvena v teoriích o migraci.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou začleňování cizinců do českých škol. Práce bude založena především na vlastním výzkumu studentky, v němž budou využity metody pozorování a rozhovory s učiteli a dětmi ve vybrané škole. Studentka se zaměří na otázku, jak probíhá proces začleňování dětí cizinců (popř. příslušníků etnických menšin) do prostředí českých škol a do průběhu výuky. Bude sledovat vztahy mezi českými žáky a dětmi cizinců, a také to, jak jednají s dětmi cizinců, popř. jak reflektují jejich postavení ve školím kolektivu učitelé. Dále se bude zabývat tím, jaké možnosti pomoci cizinci mají při začleňování se do českého školního prostředí. Práce bude teoreticky ukotvena v teoriích o migraci.
Seznam doporučené literatury
Brouček, S., T. Grulih, ed. 2012. Migrace a česká společnost: výběr textů a diskuse z konference k aktuálním problémům migrací. Praha: Etnologický ústav AV ČR ve spolupráci se Senátem PČR.
Jarkovská, L. 2015. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál.
Kostelecká, Y. 2013. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Vacková J., J. Horská. Metody sociální práce s imigranty, azylanty a jejich dětmi. 2008. Praha: Triton.
Petráš, R., H. Petrův, H. Ch. Scheu, ed. 2009. Menšiny a právo v České republice. Praha: Auditorium.
Soudková V., T. Soudek. 2008. Bariéry mezi námi očima cizinců. Praha: European Training and Consulting.
Uherek, Z., V. Honusková, Š. Ošťádalová, V. Günter. 2016. Migrace: historie a současnost. Ostrava: Občanské sdružení PANT.
Vorlíček, R. 2019. Jak se daří inkluzi u nás a na Slovensku?: pohled do konkrétních základních škol. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Seznam doporučené literatury
Brouček, S., T. Grulih, ed. 2012. Migrace a česká společnost: výběr textů a diskuse z konference k aktuálním problémům migrací. Praha: Etnologický ústav AV ČR ve spolupráci se Senátem PČR.
Jarkovská, L. 2015. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál.
Kostelecká, Y. 2013. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Vacková J., J. Horská. Metody sociální práce s imigranty, azylanty a jejich dětmi. 2008. Praha: Triton.
Petráš, R., H. Petrův, H. Ch. Scheu, ed. 2009. Menšiny a právo v České republice. Praha: Auditorium.
Soudková V., T. Soudek. 2008. Bariéry mezi námi očima cizinců. Praha: European Training and Consulting.
Uherek, Z., V. Honusková, Š. Ošťádalová, V. Günter. 2016. Migrace: historie a současnost. Ostrava: Občanské sdružení PANT.
Vorlíček, R. 2019. Jak se daří inkluzi u nás a na Slovensku?: pohled do konkrétních základních škol. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila svou práci, byly přečteny oba posudky, proběhla diskuse, studentka zodpověděla dotazy komise. V následné diskusi se komise shodla na hodnocení této práce i na základě obhajoby této práce.