Diplomová práce se zabývá vymezením základních pojmů z oblasti podnikání
a srovnává podnikání v České republice a Portugalsku. Dále jsou v práci rozebrány motivy, rizika a formy vstupu na zahraniční trh. Na tomto základě je zpracován konkrétní podnikatelský plán expanze českého OSVČ na vybraný segment portugalského trhu. V teoretické části práce je uvedena základní charakteristika v podnikání, potřebné analýzy před zahájením podnikání, podnikatelská rizika či vstupní bariéry na trh v obou zemích. V části praktické se potom zaměřuje na charakteristiku konkrétního podniku, analýzu portugalského trhu a konkurence, a také marketingový a finanční plán. Poslední část práce vyhodnocuje realizovatelnost záměru a je věnována návrhům a doporučením pro budoucí vývoj.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the definition of basic concepts in the field of business and compares business in the Czech Republic and Portugal. Furthermore, the work discusses the motives, risks and forms of entry into foreign markets. On this basis, a specific business plan for the expansion of the Czech self-employed into a selected segment of the Portuguese market is prepared. The theoretical part of the thesis presents the basic characteristics in business, the necessary analysis before starting a business, business risks or barriers for the market entrance in both countries. The practical part then focuses on the characteristics of a particular company, analysis of the Portuguese market and competition, as well as a marketing and financial plan. The last part of the work evaluates the feasibility of the planand is devoted to proposals and recommendations for future development.
Klíčová slova
expanze do zahraničí, OSVČ, Portugalsko, analýza trhu, analýza konkurence, segmentace,
mezinárodní marketing, bariéry vstupu na trh
Klíčová slova v angličtině
expansion abroad, self-employment, Portugal, market analysis, competition analysis,
segmentation, international marketing, barriers for the market entrance
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vymezením základních pojmů z oblasti podnikání
a srovnává podnikání v České republice a Portugalsku. Dále jsou v práci rozebrány motivy, rizika a formy vstupu na zahraniční trh. Na tomto základě je zpracován konkrétní podnikatelský plán expanze českého OSVČ na vybraný segment portugalského trhu. V teoretické části práce je uvedena základní charakteristika v podnikání, potřebné analýzy před zahájením podnikání, podnikatelská rizika či vstupní bariéry na trh v obou zemích. V části praktické se potom zaměřuje na charakteristiku konkrétního podniku, analýzu portugalského trhu a konkurence, a také marketingový a finanční plán. Poslední část práce vyhodnocuje realizovatelnost záměru a je věnována návrhům a doporučením pro budoucí vývoj.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the definition of basic concepts in the field of business and compares business in the Czech Republic and Portugal. Furthermore, the work discusses the motives, risks and forms of entry into foreign markets. On this basis, a specific business plan for the expansion of the Czech self-employed into a selected segment of the Portuguese market is prepared. The theoretical part of the thesis presents the basic characteristics in business, the necessary analysis before starting a business, business risks or barriers for the market entrance in both countries. The practical part then focuses on the characteristics of a particular company, analysis of the Portuguese market and competition, as well as a marketing and financial plan. The last part of the work evaluates the feasibility of the planand is devoted to proposals and recommendations for future development.
Klíčová slova
expanze do zahraničí, OSVČ, Portugalsko, analýza trhu, analýza konkurence, segmentace,
mezinárodní marketing, bariéry vstupu na trh
Klíčová slova v angličtině
expansion abroad, self-employment, Portugal, market analysis, competition analysis,
segmentation, international marketing, barriers for the market entrance
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude komparace podmínek založení podniku v ČR a Portugalské republice. Na jejím základě bude zpracován konkrétní podnikatelský plán expanze českého OSVČ na vybraný segment portugalského trhu.
Osnova:
- Podnikání v České republice.
- Podnikání v Portugalsku.
- Motivy, rizika a formy vstupu na zahraniční trh.
- Charakteristika společnosti.
- Analýza portugalského trhu.
- Vyhodnocení realizovatelnosti.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude komparace podmínek založení podniku v ČR a Portugalské republice. Na jejím základě bude zpracován konkrétní podnikatelský plán expanze českého OSVČ na vybraný segment portugalského trhu.
Osnova:
- Podnikání v České republice.
- Podnikání v Portugalsku.
- Motivy, rizika a formy vstupu na zahraniční trh.
- Charakteristika společnosti.
- Analýza portugalského trhu.
- Vyhodnocení realizovatelnosti.
Seznam doporučené literatury
BARRINGER, Bruce. IRELAND R. Duane. Entrepreneurship: Successfully Launching New Ventures. 5th edition. Boston: Pearson, 2016. 568 pages. ISBN 978-01-3379-719-0.
HALÍK, Jaroslav. FIALOVÁ, Helena. Strategie vstupu firem na zahraniční trhy. 1. vydání. Praha: Metropolitan University Prague Press, 2016. 206 stran. ISBN 978-80-87956-51-9.
MAURYA, Ash. Lean podnikání: přejděte od plánu A k plánu, který funguje. Přeložil Lukáš DUŠEK. V Brně: BizBooks, 2016. Lean. ISBN 978-80-265-0506-8.
MEIXNEROVÁ, Lucie, Šárka ZAPLETALOVÁ a Zuzana STEFANOVOVÁ. Mezinárodní podnikání: vybrané strategické, manažerské a ekonomické aspekty. V Praze: C.H. Beck, 2017. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-654-8.
SVOBODOVÁ, Ivana a Michal ANDREA. Od nápadu k podnikatelskému plánu: jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0407-9.
VEBER, Jaromír a Jitka SRPOVÁ. Podnikání malé a střední firmy. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4520-6.
Seznam doporučené literatury
BARRINGER, Bruce. IRELAND R. Duane. Entrepreneurship: Successfully Launching New Ventures. 5th edition. Boston: Pearson, 2016. 568 pages. ISBN 978-01-3379-719-0.
HALÍK, Jaroslav. FIALOVÁ, Helena. Strategie vstupu firem na zahraniční trhy. 1. vydání. Praha: Metropolitan University Prague Press, 2016. 206 stran. ISBN 978-80-87956-51-9.
MAURYA, Ash. Lean podnikání: přejděte od plánu A k plánu, který funguje. Přeložil Lukáš DUŠEK. V Brně: BizBooks, 2016. Lean. ISBN 978-80-265-0506-8.
MEIXNEROVÁ, Lucie, Šárka ZAPLETALOVÁ a Zuzana STEFANOVOVÁ. Mezinárodní podnikání: vybrané strategické, manažerské a ekonomické aspekty. V Praze: C.H. Beck, 2017. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-654-8.
SVOBODOVÁ, Ivana a Michal ANDREA. Od nápadu k podnikatelskému plánu: jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0407-9.
VEBER, Jaromír a Jitka SRPOVÁ. Podnikání malé a střední firmy. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4520-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přednesla téma své DP „Expanze OSVČ na portugalský trh“, otázky a náměty vedoucího a oponenta práce:
Ve které fázi vstupu na portugalský trh se autorka aktuálně nachází?
V závěru konstatujete, že jste reagovala na změny, které přinesla pandemie Covid-19. Ale dokážete definovat možné dopady související se současnou situací ve světě (vysoký růst cen, inflace a změny ve spotřebitelském chování zákazníků)?
Otázky a náměty z rozpravy:
Do jaké míry jste schopna lokalizaci na portugalský trh provést sama?
Co je substitutem pro Váš produkt na portugalském trhu?