Bakalářská práce obsahuje komplexní restaurátorský zásah na vápencové soše bohyně Juno, patřící do sochařského souboru ze Státního zámku Uherčice. Součástí práce je umělecko-historický průzkum, chemicko-technologický průzkum a restaurátorský průzkum, na jejichž základě byl vytvořený restaurátorský záměr. Práce dále dokumentuje postup při samotném restaurátorském zásahu a použité materiály. Celý průběh je fotograficky dokumentován.
Socha Junóny pochází z poloviny 17. století a zásah na ní navázal na koncepci již restaurovaných soch ze souboru z let 2018 a 2019. Dílo bylo šetrně a řádně zrestaurováno díky hlubšímu poznání díla a základě provedených průzkumů, bylo mu ustanoveno korektní pojmenování, nejcitelnějším zásahem bylo slepení sochy do správné rotace a zaklonění a zhotovení zcela nové hlavy, která taktéž navazuje na předešlé restaurované sochy ze souboru.
Nevyřešenou otázkou stále zůstává autor souboru, celistvost souboru a správné ikonografické určení jednotlivých soch.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis includes complex restoration intervention executed on the limestone statue of the goddess Juno which belongs to the sculptural ensemble from the Uherčice castle. Art-historical research, chemical-technological research and restoration research are parts of the study, on the basis of which the restoration plan was created. The study also documents the progress of the intervention itself and the materials which were used. This whole process was photographically documented.
The statue of Juno dates from the middle of the 17th century. The intervention followed the concept of already restored sculptures from the collection from the years 2018 and 2019. Because of deeper knowledge and surveys, the statue was gently and properly restored and it's name was corrected. The most difficult intervention was to glue the parts of the sculpture into the right position and rotating and tilting newly created head which also builds on the previous restored statues from the ensemble.
The name of the author, the integrity of the ensemble and the correct iconography of the theme still remain unresolved.
Klíčová slova
Restaurování, konzervace, rekonstrukce, biodetritický vápenec, formování, umělý kámen, antická ikonografie, Juno, Státní zámek Uherčice, polovina 17. století, sochařský soubor, Baroko
Klíčová slova v angličtině
Restoration, conservation, reconstruction, biodetritic limestone, molding, artificial stone, half of 17th century, ancient iconography, Juno, Uherčice state castle, sculptural collection, Baroque
Rozsah průvodní práce
127 s. (93 308 znaků vč. mez.)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce obsahuje komplexní restaurátorský zásah na vápencové soše bohyně Juno, patřící do sochařského souboru ze Státního zámku Uherčice. Součástí práce je umělecko-historický průzkum, chemicko-technologický průzkum a restaurátorský průzkum, na jejichž základě byl vytvořený restaurátorský záměr. Práce dále dokumentuje postup při samotném restaurátorském zásahu a použité materiály. Celý průběh je fotograficky dokumentován.
Socha Junóny pochází z poloviny 17. století a zásah na ní navázal na koncepci již restaurovaných soch ze souboru z let 2018 a 2019. Dílo bylo šetrně a řádně zrestaurováno díky hlubšímu poznání díla a základě provedených průzkumů, bylo mu ustanoveno korektní pojmenování, nejcitelnějším zásahem bylo slepení sochy do správné rotace a zaklonění a zhotovení zcela nové hlavy, která taktéž navazuje na předešlé restaurované sochy ze souboru.
Nevyřešenou otázkou stále zůstává autor souboru, celistvost souboru a správné ikonografické určení jednotlivých soch.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis includes complex restoration intervention executed on the limestone statue of the goddess Juno which belongs to the sculptural ensemble from the Uherčice castle. Art-historical research, chemical-technological research and restoration research are parts of the study, on the basis of which the restoration plan was created. The study also documents the progress of the intervention itself and the materials which were used. This whole process was photographically documented.
The statue of Juno dates from the middle of the 17th century. The intervention followed the concept of already restored sculptures from the collection from the years 2018 and 2019. Because of deeper knowledge and surveys, the statue was gently and properly restored and it's name was corrected. The most difficult intervention was to glue the parts of the sculpture into the right position and rotating and tilting newly created head which also builds on the previous restored statues from the ensemble.
The name of the author, the integrity of the ensemble and the correct iconography of the theme still remain unresolved.
Klíčová slova
Restaurování, konzervace, rekonstrukce, biodetritický vápenec, formování, umělý kámen, antická ikonografie, Juno, Státní zámek Uherčice, polovina 17. století, sochařský soubor, Baroko
Klíčová slova v angličtině
Restoration, conservation, reconstruction, biodetritic limestone, molding, artificial stone, half of 17th century, ancient iconography, Juno, Uherčice state castle, sculptural collection, Baroque
Zásady pro vypracování
Zadání bakalářské práce se bude skládat z restaurování vápencové sochy Juno ze Státního zámku Uherčice a z dokumentace tohoto zásahu. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah v plném rozsahu včetně zpracování a vyhodnocení restaurátorského průzkumu a popsání koncepce. Tvarové rekonstrukce budou prováděny na základě důkladného shromáždění podkladů (historických fotografie a analogie). Všechny postupy budou pečlivě dokumentovány podle standardů pro restaurátorské dokumentace.
Práce budou průběžně konzultovány s konzultanty a vedoucím práce, a budou probíhat pod dohledem pedagogů restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek. Při realizaci bakalářské práce bude dodržen následující harmonogram dokončování dílčích úkolů.
Harmonogram:
Po ukončení zimního semestru budou vedoucímu a konzultantům prezentovány výsledky průzkumu a rešerší literatury a pramenů k danému tématu. Textová část bude ve finální podobě předána vedoucímu a konzultantům nejpozději jeden měsíc před oficiálním termínem odevzdání práce. Restaurování bude dokončeno a předáno vedoucímu práce včetně náhledů tiskové kvality dokumentace nejpozději 14 dní před oficiálním termínem předání práce a finální podoba bakalářské práce bude v elektronické podobě doručena vedoucímu týden před oficiálním termínem odevzdání práce.
Zásady pro vypracování
Zadání bakalářské práce se bude skládat z restaurování vápencové sochy Juno ze Státního zámku Uherčice a z dokumentace tohoto zásahu. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah v plném rozsahu včetně zpracování a vyhodnocení restaurátorského průzkumu a popsání koncepce. Tvarové rekonstrukce budou prováděny na základě důkladného shromáždění podkladů (historických fotografie a analogie). Všechny postupy budou pečlivě dokumentovány podle standardů pro restaurátorské dokumentace.
Práce budou průběžně konzultovány s konzultanty a vedoucím práce, a budou probíhat pod dohledem pedagogů restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek. Při realizaci bakalářské práce bude dodržen následující harmonogram dokončování dílčích úkolů.
Harmonogram:
Po ukončení zimního semestru budou vedoucímu a konzultantům prezentovány výsledky průzkumu a rešerší literatury a pramenů k danému tématu. Textová část bude ve finální podobě předána vedoucímu a konzultantům nejpozději jeden měsíc před oficiálním termínem odevzdání práce. Restaurování bude dokončeno a předáno vedoucímu práce včetně náhledů tiskové kvality dokumentace nejpozději 14 dní před oficiálním termínem předání práce a finální podoba bakalářské práce bude v elektronické podobě doručena vedoucímu týden před oficiálním termínem odevzdání práce.
Seznam doporučené literatury
* Základní: Viňas S. M. Contemporary Theory of Conservation. Oxford, 2005.
* Základní: Didaktické návody (vydáno v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA).
* Základní: Henry, A., ed. Stone conservation, principles and Practice (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DPC). Donhead Publishing Ltd. 2006.
* Základní: Sylabus - Organizační pokyny a formální úprava závěrečných prací na Fakultě restaurování. Litomyšl, 2014.
* Základní: Price C., Doehne E. Stone conservation (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA). The Getty Conservation Institute, Los Angeles, 2010.
* Doporučená: Zelinger J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Academia Praha, 1987.
* Doporučená: Ďoubal, J. Kamenné památky Kutné Hory: restaurování a péče o sochařské památky (vydáno v rámci projektu DPC). Univerzita Pardubice, 2015.
* Doporučená: Torraca, G. Lectures on materials Science For Architectural Conservation. GCI, Los Angeles, 2009.
* Doporučená: Šimůnková E., Bayerová T. Pigmenty. STOP Praha, 1999.
* Doporučená: Kopecká I., Nejedlý V. Průzkum hist. materiálů, analytické metody pro rest. a pam. péči. Grada Pub., 2005.
* Doporučená: Knoepfli A., ed. Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken. Stuttgart, 1990.
* Doporučená: BRANDI, C. Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
* Doporučená: Kubička R., Zelinger J. Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Grada, 2004. ISBN 0-247-9046-7.
Seznam doporučené literatury
* Základní: Viňas S. M. Contemporary Theory of Conservation. Oxford, 2005.
* Základní: Didaktické návody (vydáno v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA).
* Základní: Henry, A., ed. Stone conservation, principles and Practice (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DPC). Donhead Publishing Ltd. 2006.
* Základní: Sylabus - Organizační pokyny a formální úprava závěrečných prací na Fakultě restaurování. Litomyšl, 2014.
* Základní: Price C., Doehne E. Stone conservation (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA). The Getty Conservation Institute, Los Angeles, 2010.
* Doporučená: Zelinger J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Academia Praha, 1987.
* Doporučená: Ďoubal, J. Kamenné památky Kutné Hory: restaurování a péče o sochařské památky (vydáno v rámci projektu DPC). Univerzita Pardubice, 2015.
* Doporučená: Torraca, G. Lectures on materials Science For Architectural Conservation. GCI, Los Angeles, 2009.
* Doporučená: Šimůnková E., Bayerová T. Pigmenty. STOP Praha, 1999.
* Doporučená: Kopecká I., Nejedlý V. Průzkum hist. materiálů, analytické metody pro rest. a pam. péči. Grada Pub., 2005.
* Doporučená: Knoepfli A., ed. Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken. Stuttgart, 1990.
* Doporučená: BRANDI, C. Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
* Doporučená: Kubička R., Zelinger J. Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Grada, 2004. ISBN 0-247-9046-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce, které spočívalo v komplexním restaurování vápencové sochy ze státního zámku v Uherčicích. Prezentace se zaměřila na hlavní problematiku restaurování a nová zjištění učiněná v rámci restaurátorského průzkumu. Následně studentka reagovala na položené dotazy i na drobné připomínky zmíněné v posudcích. Obhajoba proběhla úspěšně.