Tato magisterské diplomová práce prezentuje výsledky komplexního restaurátorského zásahů na hedvábné časti Čínského podélného svítku s malovaným výjevem tradiční čínské krajiny na hedvábné podložce podlepené čínským papírem. Závěrečná magisterská práce se ve své teoretické části podrobněji zabývá problematikou poškození, materiály používané k restaurování a montáží Asijských podélných svitku na hedvábí a jejích správnými podmínkami uložení. Práce obsahuje i experimentální část zabývající se problematikou zacelení trhlin nepodlepených asijských maleb na hedvábí.
Anotace v angličtině
This master's thesis presents the results of a comprehensive conservation treatment of the silk component of a Chinese handscroll with a traditional painted scene of a Chinese landscape on a silk support lined with Chinese paper. In the theoretical section, the final master's thesis examines in more detail the topics of damage, materials used for the conservation and mounting of Asian handscrolls on silk, and correct storage and handling conditions. The work also contains an experimental section investigating methods mending tears in unlined Asian paintings on silk.
Klíčová slova
restaurování, čínský podélný svitek, čínské umění, asijské svitky, asijské umění, poškození asijských svitků, údržba a uložení
Klíčová slova v angličtině
Chinese handscroll, Chinese art, Asian scrolls, deterioration of Asian scrolls, handling and storage
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
AN
Anotace
Tato magisterské diplomová práce prezentuje výsledky komplexního restaurátorského zásahů na hedvábné časti Čínského podélného svítku s malovaným výjevem tradiční čínské krajiny na hedvábné podložce podlepené čínským papírem. Závěrečná magisterská práce se ve své teoretické části podrobněji zabývá problematikou poškození, materiály používané k restaurování a montáží Asijských podélných svitku na hedvábí a jejích správnými podmínkami uložení. Práce obsahuje i experimentální část zabývající se problematikou zacelení trhlin nepodlepených asijských maleb na hedvábí.
Anotace v angličtině
This master's thesis presents the results of a comprehensive conservation treatment of the silk component of a Chinese handscroll with a traditional painted scene of a Chinese landscape on a silk support lined with Chinese paper. In the theoretical section, the final master's thesis examines in more detail the topics of damage, materials used for the conservation and mounting of Asian handscrolls on silk, and correct storage and handling conditions. The work also contains an experimental section investigating methods mending tears in unlined Asian paintings on silk.
Klíčová slova
restaurování, čínský podélný svitek, čínské umění, asijské svitky, asijské umění, poškození asijských svitků, údržba a uložení
Klíčová slova v angličtině
Chinese handscroll, Chinese art, Asian scrolls, deterioration of Asian scrolls, handling and storage
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce studentky Laury Khaindrava je shrnutí poznatků o technice malby na hedvábí, typickém poškození, kterému tyto malby podléhají a vhodném způsobu restaurování těchto děl. Součástí diplomové práce bude experimentální část práce, v které diplomantka vyzkouší způsoby scelování trhlin a doplňků ztrát hedvábné podkladu. Poznatky poté uplatní při praktickém komplexním restaurování čínského ručního svitku Vm 972 Čao Po-ťü - Západ slunce na moři ze sbírek umění Asie a Afriky Národní galerie Praha. Součástí práce bude kompletní průzkum a komplexní restaurování malované části díla. Restaurátorský průzkumu popíše stav poškození, materiály a techniku díla, provedení chemicko-technologického průzkumu bude probíhat ve spolupráci s laboratoří NGP. Na základě poznatků průzkumu navrhne diplomantka detailní restaurátorský záměr, který bude schválen vedoucím diplomové práce a kurátorem Sbírky umění Asie a Afriky NGP. Na základě schváleného záměru provede diplomantka restaurování díla, veškeré kroky a zásahy budou průběžně konzultovány s vedoucím diplomové práce. Poznatky z experimentální části DP diplomantka využije při restaurování zadaného díla. Diplomantka také vyhotoví oddělenou restaurátorskou dokumentaci v písemné a elektronické podobě pro uložení v archivu restaurátorského oddělení NGP.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce studentky Laury Khaindrava je shrnutí poznatků o technice malby na hedvábí, typickém poškození, kterému tyto malby podléhají a vhodném způsobu restaurování těchto děl. Součástí diplomové práce bude experimentální část práce, v které diplomantka vyzkouší způsoby scelování trhlin a doplňků ztrát hedvábné podkladu. Poznatky poté uplatní při praktickém komplexním restaurování čínského ručního svitku Vm 972 Čao Po-ťü - Západ slunce na moři ze sbírek umění Asie a Afriky Národní galerie Praha. Součástí práce bude kompletní průzkum a komplexní restaurování malované části díla. Restaurátorský průzkumu popíše stav poškození, materiály a techniku díla, provedení chemicko-technologického průzkumu bude probíhat ve spolupráci s laboratoří NGP. Na základě poznatků průzkumu navrhne diplomantka detailní restaurátorský záměr, který bude schválen vedoucím diplomové práce a kurátorem Sbírky umění Asie a Afriky NGP. Na základě schváleného záměru provede diplomantka restaurování díla, veškeré kroky a zásahy budou průběžně konzultovány s vedoucím diplomové práce. Poznatky z experimentální části DP diplomantka využije při restaurování zadaného díla. Diplomantka také vyhotoví oddělenou restaurátorskou dokumentaci v písemné a elektronické podobě pro uložení v archivu restaurátorského oddělení NGP.
Seznam doporučené literatury
An Illustrated Dictionary of Japanese-Style Painting Terminology NIHONGA, Tokyo University of Arts 2010
Yu Feian, Chinese Painting Colors: Studies on Their Preparation and Application in Traditional and Modern Time, University of Washington Press, 1988
Robert Hans van Gulik, Chinese Pictorial Art as Viewed by the Connoisseur: Notes on the Means and Methods of Traditional Chinese Connoisseurship of Pictorial Art, Based Upon a Study of the Art of Mounting Scrolls in China and Japan, SMC Publishing Incorporated, 1993
John Winter, East Asian Paintings: Materials, Structures and Deterioration Mechanism, Archetype Books, 2008
Agnes Timar-Balazsy, Dinah Eastop, Chemical Principles of Textile Conservation, Routledge, 2012
The Paper Conservator, vol. 30, ICON 2006
Scientific Research on the Pictorial Arts of Asia, Proceedings of the Second Forbes Symposium at the Freer Gallery of Art, 2005
Conservation Of Papers And Textiles, National Research Institute of Cultural Heritage South Korea, 2016
Seznam doporučené literatury
An Illustrated Dictionary of Japanese-Style Painting Terminology NIHONGA, Tokyo University of Arts 2010
Yu Feian, Chinese Painting Colors: Studies on Their Preparation and Application in Traditional and Modern Time, University of Washington Press, 1988
Robert Hans van Gulik, Chinese Pictorial Art as Viewed by the Connoisseur: Notes on the Means and Methods of Traditional Chinese Connoisseurship of Pictorial Art, Based Upon a Study of the Art of Mounting Scrolls in China and Japan, SMC Publishing Incorporated, 1993
John Winter, East Asian Paintings: Materials, Structures and Deterioration Mechanism, Archetype Books, 2008
Agnes Timar-Balazsy, Dinah Eastop, Chemical Principles of Textile Conservation, Routledge, 2012
The Paper Conservator, vol. 30, ICON 2006
Scientific Research on the Pictorial Arts of Asia, Proceedings of the Second Forbes Symposium at the Freer Gallery of Art, 2005
Conservation Of Papers And Textiles, National Research Institute of Cultural Heritage South Korea, 2016
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Kandidátka při obhajobě odpovídala věcně na kladené otázky a vyjadřovala se konstruktivně k výtkám kladeným její práci oponentkou a vedoucím práce. Komise navrhuje děkanovi fakulty udělit studentce cenu rektora II. stupně.