Atraktivita země je zásadní pro ekonomický rozvoj zemí střední Evropy. Schopnost přilákat příliv investic byla shledána jako kritická, tedy zajistit dostatek finančních přílivů, které by vedly k hospodářskému růstu, vytváření pracovních míst a zvyšování životní úrovně. Tato studie se zaměřuje na 9 zemí ve střední Evropě, aby poskytla vizualizaci jejich atraktivity na úrovni jednotlivých zemí. Proměnné použité pro vizualizace jsou HDP, PZI, politická stabilita, efektivita vlády a infrastruktura, tedy počet lidí, kteří mají přístup k širokopásmovému internetu.
Tato studie přijala analýzu panelových dat pro návrh výzkumu. K výběru zemí pro studii byla ve studii použita technika pohodlného vzorkování. Vybrané země ve střední Evropě; Polsko, Srbsko, Slovinsko, Slovensko, Česká republika, Chorvatsko, Litva, Bulharsko a Maďarsko. Zdroj dat byl z více autoritativních míst; Světová banka, MMF a EUROSTAT. Použitá longitudinální data zahrnovala období 2017 - 2021. Software použitý pro analýzu byl Quantum Geographic Information Software (QGIS).
Studie odhalila, že země jako Česká republika, Litva a Slovinsko měly vyšší atraktivitu na úrovni země ve srovnání s vybranými zeměmi. To je výsledkem jejich vyšších úspěchů v oblasti politické stability, růstu HDP a účinnosti vlády. Zatímco Srbsko a Bulharsko dosáhly nižších výsledků ve všech proměnných na úrovni země - atraktivity. Země jako Polsko, Chorvatsko a Slovensko měly v různých letech specifický dopad.
Výzkumník doporučuje, aby budoucí studie byly provedeny v jiných evropských zemích, většinou ve východní a západní Evropě, aby se zjistil dopad vybraných proměnných na jejich atraktivitu na úrovni země. Navíc je potřeba přijmout různé proměnné. Jiné studie tak mohou využívat inflaci, úrokové sazby, dovoz a vývoz a úroveň obchodu s jinými zeměmi.
Anotace v angličtině
Country attractiveness is critical for the economic development of countries in Central Europe. The ability to attract investment inflows has been ascertained as critical, thus, ensuring enough financial inflows to lead to economic growth, job creation, and raising the standard of living. This study focuses on 9 countries in Central Europe to provide a visualization of their country-level attractiveness. The variables used for the visualizations are GDP, FDI, Political Stability, Government Effectiveness, and Infrastructure, thus the number of people having access to Broadband internet.
This study adopted panel data analysis for the research design. The study used the convenience sampling technique to select the countries for the study. The countries selected in Central Europe; Poland, Serbia, Slovenia, Slovakia, Czech Republic, Croatia, Lithuania, Bulgaria, and Hungary. The source of data was from multiple authoritative places; World Bank, IMF, and EUROSTAT. The longitudinal data used to span from the period of 2017 - 2021. The software used for the analysis was the Quantum Geographic Information Software (QGIS).
The study revealed that countries like the Czech Republic, Lithuania, and Slovenia had higher country-level attractiveness compared to the selected countries. This is a result of their higher achievements in political stability, GDP per capita growth, and Government Effectiveness. While, Serbia and Bulgaria performed lower across all the variables on the country level - attractiveness. Countries like Poland, Croatia, and Slovakia made a specific impact in different years.
The researcher recommends future studies need to be conducted in other European countries, mostly Eastern and Western Europe to ascertain the impact of the selected variables on their country-level attractiveness. Additionally, there is a need to adopt different variables. Thus, other studies can use inflation, interest rates, import and export, and level of trade with other countries.
Klíčová slova
atraktivita země, konkurenceschopnost země, vizualizace, hodnocení, přímé zahraniční investice (PZI), vnímání země.
Klíčová slova v angličtině
country attractiveness, country competitiveness, visualization, evaluation, foreign direct investment (FDI), country perception.
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
AN
Anotace
Atraktivita země je zásadní pro ekonomický rozvoj zemí střední Evropy. Schopnost přilákat příliv investic byla shledána jako kritická, tedy zajistit dostatek finančních přílivů, které by vedly k hospodářskému růstu, vytváření pracovních míst a zvyšování životní úrovně. Tato studie se zaměřuje na 9 zemí ve střední Evropě, aby poskytla vizualizaci jejich atraktivity na úrovni jednotlivých zemí. Proměnné použité pro vizualizace jsou HDP, PZI, politická stabilita, efektivita vlády a infrastruktura, tedy počet lidí, kteří mají přístup k širokopásmovému internetu.
Tato studie přijala analýzu panelových dat pro návrh výzkumu. K výběru zemí pro studii byla ve studii použita technika pohodlného vzorkování. Vybrané země ve střední Evropě; Polsko, Srbsko, Slovinsko, Slovensko, Česká republika, Chorvatsko, Litva, Bulharsko a Maďarsko. Zdroj dat byl z více autoritativních míst; Světová banka, MMF a EUROSTAT. Použitá longitudinální data zahrnovala období 2017 - 2021. Software použitý pro analýzu byl Quantum Geographic Information Software (QGIS).
Studie odhalila, že země jako Česká republika, Litva a Slovinsko měly vyšší atraktivitu na úrovni země ve srovnání s vybranými zeměmi. To je výsledkem jejich vyšších úspěchů v oblasti politické stability, růstu HDP a účinnosti vlády. Zatímco Srbsko a Bulharsko dosáhly nižších výsledků ve všech proměnných na úrovni země - atraktivity. Země jako Polsko, Chorvatsko a Slovensko měly v různých letech specifický dopad.
Výzkumník doporučuje, aby budoucí studie byly provedeny v jiných evropských zemích, většinou ve východní a západní Evropě, aby se zjistil dopad vybraných proměnných na jejich atraktivitu na úrovni země. Navíc je potřeba přijmout různé proměnné. Jiné studie tak mohou využívat inflaci, úrokové sazby, dovoz a vývoz a úroveň obchodu s jinými zeměmi.
Anotace v angličtině
Country attractiveness is critical for the economic development of countries in Central Europe. The ability to attract investment inflows has been ascertained as critical, thus, ensuring enough financial inflows to lead to economic growth, job creation, and raising the standard of living. This study focuses on 9 countries in Central Europe to provide a visualization of their country-level attractiveness. The variables used for the visualizations are GDP, FDI, Political Stability, Government Effectiveness, and Infrastructure, thus the number of people having access to Broadband internet.
This study adopted panel data analysis for the research design. The study used the convenience sampling technique to select the countries for the study. The countries selected in Central Europe; Poland, Serbia, Slovenia, Slovakia, Czech Republic, Croatia, Lithuania, Bulgaria, and Hungary. The source of data was from multiple authoritative places; World Bank, IMF, and EUROSTAT. The longitudinal data used to span from the period of 2017 - 2021. The software used for the analysis was the Quantum Geographic Information Software (QGIS).
The study revealed that countries like the Czech Republic, Lithuania, and Slovenia had higher country-level attractiveness compared to the selected countries. This is a result of their higher achievements in political stability, GDP per capita growth, and Government Effectiveness. While, Serbia and Bulgaria performed lower across all the variables on the country level - attractiveness. Countries like Poland, Croatia, and Slovakia made a specific impact in different years.
The researcher recommends future studies need to be conducted in other European countries, mostly Eastern and Western Europe to ascertain the impact of the selected variables on their country-level attractiveness. Additionally, there is a need to adopt different variables. Thus, other studies can use inflation, interest rates, import and export, and level of trade with other countries.
Klíčová slova
atraktivita země, konkurenceschopnost země, vizualizace, hodnocení, přímé zahraniční investice (PZI), vnímání země.
Klíčová slova v angličtině
country attractiveness, country competitiveness, visualization, evaluation, foreign direct investment (FDI), country perception.
Zásady pro vypracování
The thesis aims to propose a way to compare the attractiveness of countries in a selected region. The proposal will be based on available data and the utilization of geoinformation technologies but not limited to them. Existing approaches to country attractiveness evaluation (including key factors and possible measures) will be described. Utilization of country attractiveness in country promotion in various fields, i.e. tourism and international business, will be discussed. The proposal will be applied to the chosen area of interest. The obtained results will be interpreted and visualized.
Co-supervisor: Prof. Jan Stejskal
OUTLINE
Concept of country attractiveness
Description and evaluation of chosen countries/Region
Main factors in analysis of countries attractiveness and visualization
Visualisation of results and interpretation
Zásady pro vypracování
The thesis aims to propose a way to compare the attractiveness of countries in a selected region. The proposal will be based on available data and the utilization of geoinformation technologies but not limited to them. Existing approaches to country attractiveness evaluation (including key factors and possible measures) will be described. Utilization of country attractiveness in country promotion in various fields, i.e. tourism and international business, will be discussed. The proposal will be applied to the chosen area of interest. The obtained results will be interpreted and visualized.
Co-supervisor: Prof. Jan Stejskal
OUTLINE
Concept of country attractiveness
Description and evaluation of chosen countries/Region
Main factors in analysis of countries attractiveness and visualization
Visualisation of results and interpretation
Seznam doporučené literatury
Avetisyan, A.G., 2020. Country Attractiveness: Analysis of the Main Factors. Journal: Finance: Theory and Practice, (4), pp.58-74.
Patterson, M. and Lodha, S., Multivariate Visualization of Socio-Economic Indicators Using Geographic Maps.
Lee, K.H., 2016. The conceptualization of country attractiveness: a review of research. International Review of Administrative Sciences, 82(4), pp.807-826.
Groh, A., Liechtenstein, H., Lieser, K. and Biesinger, M., 2018. The venture capital and private equity country attractiveness index 2018. IEESE Business School, Univesity of Navarra.
United Nations, 2019. World Economic Situation and Prospects 2019: Statistical Annex.
Koudriachov, S.A., 2002. New evaluation criteria for country attractiveness in terms of market entry. Currents: Int'l Trade LJ, 11, p.23.
Seznam doporučené literatury
Avetisyan, A.G., 2020. Country Attractiveness: Analysis of the Main Factors. Journal: Finance: Theory and Practice, (4), pp.58-74.
Patterson, M. and Lodha, S., Multivariate Visualization of Socio-Economic Indicators Using Geographic Maps.
Lee, K.H., 2016. The conceptualization of country attractiveness: a review of research. International Review of Administrative Sciences, 82(4), pp.807-826.
Groh, A., Liechtenstein, H., Lieser, K. and Biesinger, M., 2018. The venture capital and private equity country attractiveness index 2018. IEESE Business School, Univesity of Navarra.
United Nations, 2019. World Economic Situation and Prospects 2019: Statistical Annex.
Koudriachov, S.A., 2002. New evaluation criteria for country attractiveness in terms of market entry. Currents: Int'l Trade LJ, 11, p.23.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The candidate answered the following questions from the commission:
What is your research methodology?
What criteria did you use to select the countries of study? Why did you exclude the other countries?
Did you raise any hypothesis and how did you prove them?
Who do you think should be interested in reading your thesis or your findings?