Teoretická část se bude zaměřovat na vymezení pojmu a bližší seznámení s problematikou sociálního vyloučení ve společnosti, vymezení pojmu sociální exkluze, charakteristikou obyvatel v sociálně vyloučených lokalitách a romskou populací ve spojitosti se sociální exkluzí. Také se práce bude věnovat hlavním problémům v sociálně vyloučených lokalitách. V poslední řadě vymezuje sociálně vyloučené lokality na Šumpersku a neziskové organizace, které v nich působí. V praktické části bude využito kvalitativní metodologie s cílem zjistit, jaké jsou hlavní příčiny a důsledky sociálního vyloučení v regionu Šumperk. Praktická část je tvořena rozhovory se sociálními pracovníky, kteří sociálně vyloučené lokality navštěvují.
Anotace v angličtině
The theoretical part is focused on the definition of the term and a closer acquaintance with the issue of social exclusion in society, the definition of the concept of social exclusion, the characteristics of inhabitants in socially excluded localities and the Roma population in connection with social exclusion. The thesis deals with the main problem in socially excluded localities. Finally, it defines socially excluded localities in the Šumperk region and the non-profit organizations that operate in them. In the practical part, a qualitative methodology is used in order to find out what are the main causes and consequences of social exclusion in the Šumperk region. The practical part consists of interviews with social workers who visit socially excluded localities.
Klíčová slova
sociální exkluze, sociálně vyloučená lokalita, Romové, etnikum, prostorová segregace, neziskové organizace, terénní sociální práce
Klíčová slova v angličtině
social exclusion, socially excluded locality, Roma, ethnicity, spatial segregation, nonprofit organizations, field social work
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část se bude zaměřovat na vymezení pojmu a bližší seznámení s problematikou sociálního vyloučení ve společnosti, vymezení pojmu sociální exkluze, charakteristikou obyvatel v sociálně vyloučených lokalitách a romskou populací ve spojitosti se sociální exkluzí. Také se práce bude věnovat hlavním problémům v sociálně vyloučených lokalitách. V poslední řadě vymezuje sociálně vyloučené lokality na Šumpersku a neziskové organizace, které v nich působí. V praktické části bude využito kvalitativní metodologie s cílem zjistit, jaké jsou hlavní příčiny a důsledky sociálního vyloučení v regionu Šumperk. Praktická část je tvořena rozhovory se sociálními pracovníky, kteří sociálně vyloučené lokality navštěvují.
Anotace v angličtině
The theoretical part is focused on the definition of the term and a closer acquaintance with the issue of social exclusion in society, the definition of the concept of social exclusion, the characteristics of inhabitants in socially excluded localities and the Roma population in connection with social exclusion. The thesis deals with the main problem in socially excluded localities. Finally, it defines socially excluded localities in the Šumperk region and the non-profit organizations that operate in them. In the practical part, a qualitative methodology is used in order to find out what are the main causes and consequences of social exclusion in the Šumperk region. The practical part consists of interviews with social workers who visit socially excluded localities.
Klíčová slova
sociální exkluze, sociálně vyloučená lokalita, Romové, etnikum, prostorová segregace, neziskové organizace, terénní sociální práce
Klíčová slova v angličtině
social exclusion, socially excluded locality, Roma, ethnicity, spatial segregation, nonprofit organizations, field social work
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Cílem této práce je zjistit fakta o sociálně vyloučených lokalitách a jaké jsou pedagogické aspekty sociální exkluze konkrétně v regionu Šumperk. Problematika sociálního vyloučení je spjata s mnoha předsudky, ať už je to ze strany majoritní společnosti, ale i ze strany osob žijících v ohroženém prostředí, kdy tyto osoby se stigmatizují samy, samy na sebe pohlížeji jako na sociálně vyloučené a nezřídka se samy staví do pozice "oběti". Tato práce se bude zaměřovat na sociální vyloučení a některé jeho formy, dále na sociální politiku jako nástroj řešení této problematiky. Také se bude zaměřovat na klíčové faktory vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách. V praktické části bude použit kvalitativní výzkum, tedy rozhovory s aktéry a sociálními pracovníky v této problematice.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Cílem této práce je zjistit fakta o sociálně vyloučených lokalitách a jaké jsou pedagogické aspekty sociální exkluze konkrétně v regionu Šumperk. Problematika sociálního vyloučení je spjata s mnoha předsudky, ať už je to ze strany majoritní společnosti, ale i ze strany osob žijících v ohroženém prostředí, kdy tyto osoby se stigmatizují samy, samy na sebe pohlížeji jako na sociálně vyloučené a nezřídka se samy staví do pozice "oběti". Tato práce se bude zaměřovat na sociální vyloučení a některé jeho formy, dále na sociální politiku jako nástroj řešení této problematiky. Také se bude zaměřovat na klíčové faktory vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách. V praktické části bude použit kvalitativní výzkum, tedy rozhovory s aktéry a sociálními pracovníky v této problematice.
Seznam doporučené literatury
FARKAS, Lilla. Segregation of Roma Children in Education. Addressing Structural Discrimination through the Race Equality Directive. European Commission. Directorate-General for Employment. Social Affairs and Equall Oppostunities. 2007. ISBN 978-92-79-05605-5.
KELLER, J. Exkluze jako sociální problém a jako otázka metodologická. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014, ISBN 978-80-7464-490-0.
MAREŠ, P. Faktory sociálního vyloučení. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2006. ISBN 80- 87007-15-8.
TOUŠEK, L. Sociální vyloučení a prostorová segregace. Plzeň: Centrum aplikované antropologie a terénního výzkumu, 2007. Přehledové studie 07/11.
Seznam doporučené literatury
FARKAS, Lilla. Segregation of Roma Children in Education. Addressing Structural Discrimination through the Race Equality Directive. European Commission. Directorate-General for Employment. Social Affairs and Equall Oppostunities. 2007. ISBN 978-92-79-05605-5.
KELLER, J. Exkluze jako sociální problém a jako otázka metodologická. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014, ISBN 978-80-7464-490-0.
MAREŠ, P. Faktory sociálního vyloučení. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2006. ISBN 80- 87007-15-8.
TOUŠEK, L. Sociální vyloučení a prostorová segregace. Plzeň: Centrum aplikované antropologie a terénního výzkumu, 2007. Přehledové studie 07/11.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě dipl. práce připravená. Reagovala aktivně na otázky členů komise, odpověděla na otázky vedoucího práce i oponenta z posudků.