Diplomová práce je věnována pandemii "Covid-19 jako zátěžové sociální události pro dospívající". Popisuje se zde problematika pandemie covid-19, období dospívání a jeho vývoj. Dále se práce zabývá stresem, zátěží, jejich zvládáním a odolností vůči nim. Poslední část se zaměřuje na konkrétní problémy dospívajících vzniklé důsledkem pandemie covid-19, především v období lockdownu.
V praktické části diplomové práce se věnuji kvantitativnímu výzkumu, jenž byl realizován na skupině dospívajících, kterým bylo v tomto období 14-17 let. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké dopady měla pandemie covid-19, především období lockdownu na danou skupinu.
Po konzultaci s vedoucím diplomové práce jsem se rozhodl změnit původní dílčí cíl, který měl zjistit, jak dospívající tráví svůj volný čas. Tento dílčí cíl jsem naplnil při vyhodnocování dotazníkových položek, zaměřených na aktivity během lockdownu. Místo původního dílčího cíle jsem zjišťoval, zda se výsledné odpovědi respondentů, jenž byli rozděleni do skupin podle věku a pohlaví, budou v některém aspektu ve větší míře lišit.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with the COVID-19 pandemic from the point of view of "a stressful social event for adolescent". It studies problematics surrounding the COVID-19 pandemic, period of adolescence and its development. Furthermore, it is concerned with stress and mental strain, and ways of their successful management, as well as with their tolerance. The last part of the thesis focuses on specific problems that teenagers have to deal with as a result of the COVID-19 pandemic, especially the lockdown period.
The practical part is devoted to quantitative research, which was conducted on a group of teenagers aged from 14 to 17 during the period of lockdown. This research aims to study the effects of the COVID-19 pandemic, especially the lockdown period, on this sample.
After consulting with the supervisor of my master thesis, I decided to change the original sub-goal, which was to find out how teenagers spend their free time. I fulfilled this partial goal when evaluating questionnaire items focused on activities during the lockdown. Instead of the original goal, I wanted to find out whether the resulting answers of the respondents, who were divided into groups according to age and gender, would differ to a greater extent in some aspects.
Diplomová práce je věnována pandemii "Covid-19 jako zátěžové sociální události pro dospívající". Popisuje se zde problematika pandemie covid-19, období dospívání a jeho vývoj. Dále se práce zabývá stresem, zátěží, jejich zvládáním a odolností vůči nim. Poslední část se zaměřuje na konkrétní problémy dospívajících vzniklé důsledkem pandemie covid-19, především v období lockdownu.
V praktické části diplomové práce se věnuji kvantitativnímu výzkumu, jenž byl realizován na skupině dospívajících, kterým bylo v tomto období 14-17 let. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké dopady měla pandemie covid-19, především období lockdownu na danou skupinu.
Po konzultaci s vedoucím diplomové práce jsem se rozhodl změnit původní dílčí cíl, který měl zjistit, jak dospívající tráví svůj volný čas. Tento dílčí cíl jsem naplnil při vyhodnocování dotazníkových položek, zaměřených na aktivity během lockdownu. Místo původního dílčího cíle jsem zjišťoval, zda se výsledné odpovědi respondentů, jenž byli rozděleni do skupin podle věku a pohlaví, budou v některém aspektu ve větší míře lišit.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with the COVID-19 pandemic from the point of view of "a stressful social event for adolescent". It studies problematics surrounding the COVID-19 pandemic, period of adolescence and its development. Furthermore, it is concerned with stress and mental strain, and ways of their successful management, as well as with their tolerance. The last part of the thesis focuses on specific problems that teenagers have to deal with as a result of the COVID-19 pandemic, especially the lockdown period.
The practical part is devoted to quantitative research, which was conducted on a group of teenagers aged from 14 to 17 during the period of lockdown. This research aims to study the effects of the COVID-19 pandemic, especially the lockdown period, on this sample.
After consulting with the supervisor of my master thesis, I decided to change the original sub-goal, which was to find out how teenagers spend their free time. I fulfilled this partial goal when evaluating questionnaire items focused on activities during the lockdown. Instead of the original goal, I wanted to find out whether the resulting answers of the respondents, who were divided into groups according to age and gender, would differ to a greater extent in some aspects.
Teoretická část diplomové práce se zaměří na psychosociální problémy dospívajících způsobené pandemií Covid-19.
První kapitola se bude zabývat dospíváním, především formováním psychiky a utvářením hodnot.
V další kapitole se budou popisovat negativní dopady zapříčiněné stresem, strachem a sociální izolací. Mezi tyto dopady patří psychosomatické onemocněním, poruchy spánku, netolismus, vandalismus a další.
V poslední kapitole se zaměřím na duševní hygienu a zvládání stresu.
V praktické části by se jednalo o kvantitativní výzkum. Jako metoda sběru dat by byl použit dotazník. Dotazník by byl tvořen pěti oblastmi, z nichž každá by obsahovala čtyři výroky. K měření by byly užity Likertovi škály, aby bylo možné zachytit intenzitu zkoumaného jevu.
Hlavním cílem práce bude zjistit, jaké jsou dopady pandemie Covid -19 na psychickou a sociální stránku dospívajících.
Dílčím cílem bude zjistit, jak dospívající tráví svůj volný čas a také zda udržují sociální kontakty nebo se izolovali od společnosti.
Zásady pro vypracování
Stručná osnova:
Teoretická část diplomové práce se zaměří na psychosociální problémy dospívajících způsobené pandemií Covid-19.
První kapitola se bude zabývat dospíváním, především formováním psychiky a utvářením hodnot.
V další kapitole se budou popisovat negativní dopady zapříčiněné stresem, strachem a sociální izolací. Mezi tyto dopady patří psychosomatické onemocněním, poruchy spánku, netolismus, vandalismus a další.
V poslední kapitole se zaměřím na duševní hygienu a zvládání stresu.
V praktické části by se jednalo o kvantitativní výzkum. Jako metoda sběru dat by byl použit dotazník. Dotazník by byl tvořen pěti oblastmi, z nichž každá by obsahovala čtyři výroky. K měření by byly užity Likertovi škály, aby bylo možné zachytit intenzitu zkoumaného jevu.
Hlavním cílem práce bude zjistit, jaké jsou dopady pandemie Covid -19 na psychickou a sociální stránku dospívajících.
Dílčím cílem bude zjistit, jak dospívající tráví svůj volný čas a také zda udržují sociální kontakty nebo se izolovali od společnosti.
Seznam doporučené literatury
FALEIDE, Asbjørn O., Lilleba B. LIAN a Eyolf Klæboe FALEIDE. Vliv psychiky na zdraví: soudobá psychosomatika. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2864-3.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5646-2.
ŘEHULKA, Evžen a Oliva ŘEHULKOVÁ,(ed.) Psychologické otázky adolescence: sborník příspěvků. Boskovice: Albert, 2001. ISBN 80-7326-001-8.
SANDRA PRINCE-EMBURY, Donald H. Resilience in children, adolescents, and adults: translating research into practice. New York [u.a.]: Springer Verlag, 2013. ISBN 978-14-614-4938-6.
TICHÁ, Iveta. Psychologie zdraví 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3367-7.
Seznam doporučené literatury
FALEIDE, Asbjørn O., Lilleba B. LIAN a Eyolf Klæboe FALEIDE. Vliv psychiky na zdraví: soudobá psychosomatika. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2864-3.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5646-2.
ŘEHULKA, Evžen a Oliva ŘEHULKOVÁ,(ed.) Psychologické otázky adolescence: sborník příspěvků. Boskovice: Albert, 2001. ISBN 80-7326-001-8.
SANDRA PRINCE-EMBURY, Donald H. Resilience in children, adolescents, and adults: translating research into practice. New York [u.a.]: Springer Verlag, 2013. ISBN 978-14-614-4938-6.
TICHÁ, Iveta. Psychologie zdraví 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3367-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil téma, cíle a závěry své diplomové práce a zodpověděl dotazy z posudků a otázky členů komise.