Diplomová práce se orientuje na děti s nadáním, u nichž je v důsledku nesprávného edukačního přístupu vzneseno podezření na poruchu chování či problémové chování. Teoretická část práce je rozdělena na tři oblasti, první se zabývá etopedií ve svých teoretických východiscích, druhá oblast je stejným způsobem zaměřena na nadání, třetí oblast tyto dva fenomény spojuje do
jediné problematiky, tedy nadání jako etopedického problému. V závěru teoretické části práce jsou zmíněny možnosti pro rozvoj nadání v České republice.
Výzkum diplomové práce je veden v designu případové studie, díky které lze tuto
problematiku objasnit v praxi.
Cílem diplomové práce je vysvětlit problematiku nesprávného nahlížení na nadání jako na poruchu chování či problém v chování, neboť takto se v mnohých případech nadání manifestuje, a vymezit přístupy, které dbají na správný rozvoj nadání.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on gifted children who, due to an inadequate educational approach, are suspected of having problematic behaviour, or infact a behaviour disorder. The theoretical part of this work is decided into three sections. The first section introduces the theoretical background of behavioral disorders. The second section focuses on giftedness. And the third
section combines these two themes into a single issue, whereby giftedness becomes the behavioral disorder. Following the theoretical analysis, this thesis also mentions the possibilities for supporting the development of giftedness in the Czech Republic.
The research in this thesis has been presented in the form of a case study, thanks to this, this issue can be clarified in practice.
The aim of the diploma thesis is to clarify the issue of incorrect viewing of giftedness as a behavior disorder or behavioral problem, because in many cases giftedness manifests itself, and to define approaches that pay attention to the proper development of giftedness.
Klíčová slova
Nadání, etopedie, poruchy chování, specifické poruchy chování, problémy v chování, ADHD.
Klíčová slova v angličtině
Giftedness, special education of children with behavioural disorders, behavioral disorders, specific behavioral disorders, behavioral problems, ADHD.
Rozsah průvodní práce
108 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se orientuje na děti s nadáním, u nichž je v důsledku nesprávného edukačního přístupu vzneseno podezření na poruchu chování či problémové chování. Teoretická část práce je rozdělena na tři oblasti, první se zabývá etopedií ve svých teoretických východiscích, druhá oblast je stejným způsobem zaměřena na nadání, třetí oblast tyto dva fenomény spojuje do
jediné problematiky, tedy nadání jako etopedického problému. V závěru teoretické části práce jsou zmíněny možnosti pro rozvoj nadání v České republice.
Výzkum diplomové práce je veden v designu případové studie, díky které lze tuto
problematiku objasnit v praxi.
Cílem diplomové práce je vysvětlit problematiku nesprávného nahlížení na nadání jako na poruchu chování či problém v chování, neboť takto se v mnohých případech nadání manifestuje, a vymezit přístupy, které dbají na správný rozvoj nadání.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on gifted children who, due to an inadequate educational approach, are suspected of having problematic behaviour, or infact a behaviour disorder. The theoretical part of this work is decided into three sections. The first section introduces the theoretical background of behavioral disorders. The second section focuses on giftedness. And the third
section combines these two themes into a single issue, whereby giftedness becomes the behavioral disorder. Following the theoretical analysis, this thesis also mentions the possibilities for supporting the development of giftedness in the Czech Republic.
The research in this thesis has been presented in the form of a case study, thanks to this, this issue can be clarified in practice.
The aim of the diploma thesis is to clarify the issue of incorrect viewing of giftedness as a behavior disorder or behavioral problem, because in many cases giftedness manifests itself, and to define approaches that pay attention to the proper development of giftedness.
Klíčová slova
Nadání, etopedie, poruchy chování, specifické poruchy chování, problémy v chování, ADHD.
Klíčová slova v angličtině
Giftedness, special education of children with behavioural disorders, behavioral disorders, specific behavioral disorders, behavioral problems, ADHD.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na intelektově nadané děti ve školním věku, jejichž nadání se v důsledku nesprávného psychoedukačního přístupu a problematické socializace manifestuje jako poruchové/problémové chování.
Teoretické uvedení do problematiky zanalyzuje nejprve intelektové nadání jako samostatný psychoedukační jev. Následující kapitola bude zahrnovat zmapování možností rozvoje nadání v České republice. Poruchy chování a problémy v chování a jejich aplikace do etopedie bude dalším stěžejním tématem teoretické části. Tato dvě témata se následně spojí v jedinou problematiku, kdy poruchové/problémové chování vychází z nesprávného přístupu k rozvoji nadání.
Výzkumné otázky budou zodpovězeny výzkumem vedeným v kvalitativním designu metodou případové studie, která bude saturována všemi dostupnými prostředky, zejména polostrukturovanými a narativními rozhovory s rodiči žáka i se žákem samotným. Základní výzkumná otázka tedy zní: "Jakými přístupy je možné eliminovat náznaky poruch chování či problémů v chování u nadaného žáka?" Ze základní výzkumné otázky vyplývají dílčí otázky: "Jaké mohou být prvotní podněty pro problémové/poruchové chování nadaného žáka?", "Jaké chyby se objevují v přístupu k nadanému žákovi?" a: "Jaké konkrétní problémové/poruchové projevy se objevují u nadaného žáka?"
Cílem diplomové práce bude objasnit problematiku nesprávného nahlížení na nadání jako na poruchu chování či problém v chování, neboť takto se v mnohých případech nadání manifestuje, a vymezit přístupy, které dbají na správný rozvoj nadání.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na intelektově nadané děti ve školním věku, jejichž nadání se v důsledku nesprávného psychoedukačního přístupu a problematické socializace manifestuje jako poruchové/problémové chování.
Teoretické uvedení do problematiky zanalyzuje nejprve intelektové nadání jako samostatný psychoedukační jev. Následující kapitola bude zahrnovat zmapování možností rozvoje nadání v České republice. Poruchy chování a problémy v chování a jejich aplikace do etopedie bude dalším stěžejním tématem teoretické části. Tato dvě témata se následně spojí v jedinou problematiku, kdy poruchové/problémové chování vychází z nesprávného přístupu k rozvoji nadání.
Výzkumné otázky budou zodpovězeny výzkumem vedeným v kvalitativním designu metodou případové studie, která bude saturována všemi dostupnými prostředky, zejména polostrukturovanými a narativními rozhovory s rodiči žáka i se žákem samotným. Základní výzkumná otázka tedy zní: "Jakými přístupy je možné eliminovat náznaky poruch chování či problémů v chování u nadaného žáka?" Ze základní výzkumné otázky vyplývají dílčí otázky: "Jaké mohou být prvotní podněty pro problémové/poruchové chování nadaného žáka?", "Jaké chyby se objevují v přístupu k nadanému žákovi?" a: "Jaké konkrétní problémové/poruchové projevy se objevují u nadaného žáka?"
Cílem diplomové práce bude objasnit problematiku nesprávného nahlížení na nadání jako na poruchu chování či problém v chování, neboť takto se v mnohých případech nadání manifestuje, a vymezit přístupy, které dbají na správný rozvoj nadání.
Seznam doporučené literatury
AMEND, Edward R., James T. WEBB, Nadia E. WEBB, Jean GOERSS, Paul BELJAN a Richard OLENCHAK. Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults: ADHD, Bipolar, Ocd, Asperger's, Depression, and Other Disorders. U.S.: Great Potential Press, 2005. ISBN 9780910707671.
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738574.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5089-7.
STANKOWSKI, Adam. Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7042-360-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6311-2.
Seznam doporučené literatury
AMEND, Edward R., James T. WEBB, Nadia E. WEBB, Jean GOERSS, Paul BELJAN a Richard OLENCHAK. Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults: ADHD, Bipolar, Ocd, Asperger's, Depression, and Other Disorders. U.S.: Great Potential Press, 2005. ISBN 9780910707671.
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738574.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5089-7.
STANKOWSKI, Adam. Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7042-360-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6311-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma, cíle a závěry své diplomové práce a zodpověděla dotazy členů komise a otázky z posudků.
Komise se shodla na mimořádné úrovni diplomové práce.