Diplomová práce je tematicky zaměřena na aktuální téma - sociální inkluzi osob se ztrátou zraku. Práce je rozdělena klasicky na teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy - inkluze, stigmatizace, předsudky. Dalšími tématy je popis cílové skupiny, jejich handicapu a organizací pomáhajících se začleněním osob se zrakovým postižením. Praktická část je zpracována kvalitativní metodologií - metodou interview, technikou polostrukturovaného rozhovoru doplněného pozorováním. Cílem diplomové práce je popsat a zhodnotit začlenění cílové skupiny do společnosti.
Anotace v angličtině
The master thesis is thematically focused on the current topic - social inclusion of people with vision loss. The work is divided classically into theoretical and practical. The theoretical part explains the basic concepts - inclusion, stigmatization, prejudice. Next topics are description of target group, their handicap and organizations helping to integrate person with visual impairment. Practical part is processed by qualitative methodology - the method is a semi-structured interview supplemented by observation. Purpose of thesis is description and evaluation integration of target group in to society.
Klíčová slova
zrak, zrakové postižení, inkluze, společnost
Klíčová slova v angličtině
vision, visual impairment, inclusion, society
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je tematicky zaměřena na aktuální téma - sociální inkluzi osob se ztrátou zraku. Práce je rozdělena klasicky na teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy - inkluze, stigmatizace, předsudky. Dalšími tématy je popis cílové skupiny, jejich handicapu a organizací pomáhajících se začleněním osob se zrakovým postižením. Praktická část je zpracována kvalitativní metodologií - metodou interview, technikou polostrukturovaného rozhovoru doplněného pozorováním. Cílem diplomové práce je popsat a zhodnotit začlenění cílové skupiny do společnosti.
Anotace v angličtině
The master thesis is thematically focused on the current topic - social inclusion of people with vision loss. The work is divided classically into theoretical and practical. The theoretical part explains the basic concepts - inclusion, stigmatization, prejudice. Next topics are description of target group, their handicap and organizations helping to integrate person with visual impairment. Practical part is processed by qualitative methodology - the method is a semi-structured interview supplemented by observation. Purpose of thesis is description and evaluation integration of target group in to society.
Klíčová slova
zrak, zrakové postižení, inkluze, společnost
Klíčová slova v angličtině
vision, visual impairment, inclusion, society
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky zaměřena na aktuální téma - sociální inkluzi osob se ztrátou zraku. Práce bude rozdělena klasicky na teoretickou a praktickou. V teoretické části budou vysvětleny základní pojmy - inkluze, stigmatizace, předsudky. Dalšími tématy bude popis cílové skupiny, jejich handicapu a organizací pomáhajících se začleněním osob se zrakovým postižením. Praktická část bude zpracována kvalitativní metodologií metodou interview, technikou polostrukturovaného rozhovoru doplněného pozorováním.
Cílem diplomové práce bude popsat a zhodnotit začlenění cílové skupiny do společnosti.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky zaměřena na aktuální téma - sociální inkluzi osob se ztrátou zraku. Práce bude rozdělena klasicky na teoretickou a praktickou. V teoretické části budou vysvětleny základní pojmy - inkluze, stigmatizace, předsudky. Dalšími tématy bude popis cílové skupiny, jejich handicapu a organizací pomáhajících se začleněním osob se zrakovým postižením. Praktická část bude zpracována kvalitativní metodologií metodou interview, technikou polostrukturovaného rozhovoru doplněného pozorováním.
Cílem diplomové práce bude popsat a zhodnotit začlenění cílové skupiny do společnosti.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1799-8.
GOFFMAN, Erving. Stigma: Poznámky k problému zvládání narušené identity. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-21-3.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
KUCHYNKA, Pavel a kol. Oční lékařství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1163-8.
RŮŽIČKOVÁ, Kamila. Reading rehabilitation for individuals with low vision: Research and Practice in the Czech Republic. Cham, Switzerland: Springer, 2016. ISBN 978-331-9436-524.
RŮŽIČKOVÁ, Kamila, Jitka VÍTOVÁ a kol. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-424-3.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1799-8.
GOFFMAN, Erving. Stigma: Poznámky k problému zvládání narušené identity. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-21-3.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
KUCHYNKA, Pavel a kol. Oční lékařství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1163-8.
RŮŽIČKOVÁ, Kamila. Reading rehabilitation for individuals with low vision: Research and Practice in the Czech Republic. Cham, Switzerland: Springer, 2016. ISBN 978-331-9436-524.
RŮŽIČKOVÁ, Kamila, Jitka VÍTOVÁ a kol. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-424-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě dipl. práce připravená. Reagovala aktivně na otázky členů komise, odpověděla na otázky vedoucího práce i oponenta z posudků.